2020-04-10, 07:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vad tror du om Italien och Spanien t ex?

Spanien stängde sent. De visste att viruset spred sig i en månad innan de stängde ner.
Citera
2020-04-10, 07:22
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Jag vet faktiskt inte vilken C19-politik som förs i Mexiko. Vad man känner till om Sydamerika är väl Bolsonaros Trumpliknande attityd, som troligen kommer att skapa en USA-liknande situation.

Vilket vore okej om sjukvården pallar med. Men det är ungefär bara Tyskland och Finland som på riktigt kan ta denna pandemi rakt av
Citera
2020-04-10, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Iran hade ju tidigt en skenande-smitta-situation och parlamentsledamöter blev smittade,

sen har iallafall inte jag lyckats snappa upp så mycket,

letade nyhetssändningar inatt men hittade bara på språk jag inte kan,

nån som vet vad som händer i Iran?
Vad som händer är att sjukvården är nära kollaps, inte minst pga USA-blockaden. Antalet avlidna är nu lågt, men troligen är landet skjutet i sank ekonomiskt.
Citera
2020-04-10, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Vilket vore okej om sjukvården pallar med. Men det är ungefär bara Tyskland och Finland som på riktigt kan ta denna pandemi rakt av
Tyskland införde exportförbud på munskydd under den inledande, galopperande C19-fasen i Italien. Detta leder möjligen/troligen till att italienarna kräver folkomröstning om EU, och det kan sluta hur illa som helst. På en tiogradig skala är Tysklands C19-betyg 1 eller 2.
Citera
2020-04-10, 07:25
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Gillar man massmord så förstår jag man att har Tengele upphängd runt runkbordet.

Massmord? Okej om du har en 112årig mormorsmor som nu strök med i Mars istället för i September men förklara annars va fan du menar
Citera
2020-04-10, 07:26
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Det jag har läst om ämnet så anges inte detta utan liv är värt i Sverige mellan 20-40 miljoner.
Rimligtvis bör en nedräkning ske, i synnerhet om personen inre bor hemma längre.
Däremot så innebär kostnader för samhället även en viss vinst (människor i sysselsättning som bidrar med skatt och konsumtion). Dvs en gammal som uppbär service av samhället håller igång sysselsättning för yngre med efterföljande skatteintäkter och konsumtion. Eftersom den servicen är billig (pga effektiviseringar och neddragningar) borde det påverka nedskrivning.

Det har du rätt i! Mycket komplext, vore intressant att se en sådan beräkning. Som du skriver, antagligen läggs stort värde på att maximera pengaomsättningen i samhället, och där hjälper även pensionärerna till. Värdet blir kanske aldrig negativt.
Citera
2020-04-10, 07:27
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Massmord? Okej om du har en 112årig mormorsmor som nu strök med i Mars istället för i September men förklara annars va fan du menar

Att folk dör som inte har behövts dö pga Tegnells och Sveriges halvt dåraktiga behållning till detta.

Profeten Tegnell som sa att detta virus inte kunde smittas i alperna och det fanns ingen chans att det skulle spridas i lilla Sverige.

https://tegnellcitat.se/
Citera
2020-04-10, 07:29
Avslutad
Citat:
Vad tror du om Israel och Tyskland?

Vad skall det bevisa? Vi vet inte hur det utvecklar sig hos dom innan dom börjar öppna upp igen. Det är ju hela poängen?
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Det här med lockdown och släppa på lockdown, jag undrar om inte folk är mera intelligenta som haft detta, eller tror du det blir liknande kosläpp när lockdown är över?

Jag tror inte det, folk är nog ganska restriktiva, och kan nog tänka myndigheter inte släpper på allt direkt och samtidigt, och det skulle betyda då att smittan bromsas med liknande restriktioner som Sverige har idag.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jo... men om man övergår till en broms som i Sverige, så kommer man att få en peak som i Sverige.

Den här peaken blir inte mindre för att den föregås av en lockdown. Tvärtom, den blir högre. Det blir bara så. Alla simuleringar vlsar på det.

Lär väl inte spela någon roll om en osmittad befolkning blir smittad nu, eller 1 månad senare, jag har personligen svårt att se varför peaken skulle bli högre,

tvärt om, under den månaden har man haft möjligheter att utbilda befolkningen och skaffa material,

så det borde gå långsammare, folket (som ju är vattnet i tsunamin) är försiktigare och mer utbildade?

EDIT: tycker "alla simuleringar" låter rätt korkade som att människor inte har något förstånd.
Det är inte kor och en "hjord" -utan det är vi själva.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-04-10 kl. 07:36.
Citera
Medlem
Citat:
Aka,

Alla ska ändå dö så vi ska skita i dem?

Varför lägga folk i IVA om de ändå ska dö?

Varför har du luft?

Varför begår du inte självmord eftersom alla ska ändå dö till slut?

Vissa argument är ju så extremt tappade.

Gå ut, se livet, allt är inte abstrakta formuleringar.
I princip alla 80+ som läggs i IVA för covid-19 dör. Har du inte förstått det ännu?

De här riskgrupperna överlever inte behandlingen.

Det är samma problem i alla länder.

Det är en dödsdom att läggas i IVA med covid-19, om du inte har mycket gynnsamma förutsättningar.

Det spelar ingen roll hur mycket du tycker att de här grupperna ska få leva. Det tycker alla. Det är oavsett inte det minsta godhjärtat att offra en hel generation av barn och unga, och deras framtid, för att uppnå det.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Det har du rätt i! Mycket komplext, vore intressant att se en sådan beräkning. Som du skriver, antagligen läggs stort värde på att maximera pengaomsättningen i samhället, och där hjälper även pensionärerna till. Värdet blir kanske aldrig negativt.
Ja det är komplexa beräkningar. Jag vet ex att inom suicidforskning görs liknande beräkningar och även om personen skulle kosta för samhället med bidrag och sjukhusvård så blir det ett plusvärde.
Citera
Medlem
ettanollans avatar
Här faller väl tesen om att det bara smittas 2-3 personer:

https://omni.se/a/g7nj65

Eller hur förklarar man detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto