Alla skulle kunna sägas att vara trångsynta för de Gudar de inte tror på, alla kan sägas vara ateister för de Gudar de inte tror på...
Jag tror icketroende/ateister/vi som inte tror på det övernaturliga kan vara trångsynta, om vi per default innan ens ha gett personen en chans bestämt oss för att personen vi pratar med har fel. Eller vad som kan vara mer vanligt, vi tror vi vet vad personen ska säga innan denna fått en chans.
Det jag däremot tror är ännu vanligare är att vi intresserat börjar att lyssna på någon, men att vår skeptiker-radar tidigt ger fullt utslag med röda blinkande lampor för något vi känner, eller vet inte kan stämma.

Jag kan tänka mig att många av oss är beredda att lyssna på bevis för det övernaturliga, men att vi ofta blir väldigt besvikna på bevisningen. Talar för mig själv, avfärdar allt övernaturligt, men OM det skulle vara sant. Ascoolt. Och så får jag en anekdot som bevis eller någonting någon såg för 1500 år sedan, då blir jag.. lite besviken och kanske frustrerad.
När jag tänker att vi kan vara mer öppensinnade handlar det inte enkom om inställningen att personen vi talar med
kan ha rätt, utan att innan vi lyssnat på personen bestämt oss för vad denna tycker. Om det är någonting jag lärt mig så är det att troende och religiösa både är förutsägbara, och samtidigt fulla av överraskningar. För att spell it out, troende är individer, och även om vi inte håller med i frågan om Guds existens så kan det vara ganska så trevligt att höra andra åsikter än min egen.