2020-04-09, 23:21
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det var tydligt att han refererade till Älvsjömässan, då han pratade om att inga covid-19 patienter skulle läggas där. Detta har diskuterats fram och tillbaka i region Stockholm.
I övrigt har jag full koll på att det finns tält i de flesta stora städerna.

Jag uppfattade det inte så.
Citera
2020-04-09, 23:22
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appendixxiv
det e ju en del snack om hur bra det är med lockdown och hur dåligt det är att sverige inte har det på samma nivå som de flesta andra.och det kanske det är fan vet jag.men i dödstal per miljon invånare så ligger länder som
belgien 218 döda/milj och nederländerna 140 /milj (sverige 79)... kör dom med lockdown typ tyskland eller
har dom mer öppet? har dom egna djurmarknader där eller varför har dom så dassiga siffror?

Man kan jämföra med det man vill. Kolla på Finland t.ex.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det som kommer att bli spännande är att vissa länder har isolerat bort smittan och andra länder har smittat kanske 60% av befolkningen i tron att de blir immuna.

Jag tror inte att några gränser kommer att öppnats innan man vet vad som gäller om resenärerna är immuna eller kan fortfarande bära på smitta, visst en 2 veckors karantän kan fungera.
Det kommer nog ett vaccin innan man kan flyga fritt är vad jag tror.

Var det i Kina som de hade gjort en studie där vissa smittade hade väldigt få antikroppar?

Om jag minns rätt så var det dom som haft lindriga symptom främst unga som hade få antikroppar.

Sen var det en annan studie från Sydkorea?
Där man tog upp detta med återinsjuknande igen. Som jag fattade det var det återfall och att viruset var kvar i kroppen.

Min fundering är om det är detta som kan ligga bakom Tegnells uttalande?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Nej, det är brutalt på alla sätt. DOCK så tror jag att det är positivt ur ett globalt hållbarhetsperspektiv.
Jorden överbefolkas och vår överkonsumtion kan inte fortsätta på dagens nivå. Det är många överens om. Den ekonomiska kollaps vi står inför kombinerat med ett minskat resande kan få en kraftig inbromsning i global uppvärmning och rädda (tillfälligt?) vår planet.

Att vi drabbas ekonomiskt är tufft då vi får det materiellt sämre, men förr eller senare kommer klimatförändringarna, förutsatt att vi fortsätter konsumera som idag, att drabba oss alla ännu värre än denna pandemi.
Översvämningar, torka, svält m m innebär miljontals döda och en miljöflyktingström som får nuvarande flyktingströmmar att framstå som en vindpust.
Jag kanske låter kall men jag tror att allt har ett pris. Denna pandemi kan vara en katalysator till en positiv förändring. Högt pris förvisso....

Det kommer även andra prövningar efter Corona. Jag tänker på en ökad nationalism. Alla länder kommer behöva se om sitt eget hus ur ett kontinuitetsperspektiv. Hur kan länder säkerställa att man är självförsörjande i tillräcklig utsträckning för att upprätthålla ett fungerande samhälle utan att förlita sig på import från Kina m fl? EU’s roll riskeras att luckras upp efter att vissa länder visat sitt rätta ansiktet denna kris. Exportförbud av skyddsutrustning och konfiskering av materiel (Mölnlyckes lager Frankrikes ex). Håller unionens solidariska hållning om det kniper?

Gränserna stramas åt och den militära spänningen ökar p g a olika länders tillgångar.

Hoppas vi svenskar håller blicken högt och håller hårt i vårt demokratiska patos. Vi är i grunden ett fantastiskt land, även fast många i denna tråd tycker annorlunda.

Intressant ser väldigt få ljuspunkter i det här. Möjligen då att jorden får några färre invånare på kort sikt och lite mindre nedsmutsat.

Detta kommer drabba dom allra svagaste värst.

Stärka diktaturregimer och övervakning. Ökat nationalism, finns iofs både positivt och negativt med detta. Klimatinvesteringar kommer läggas på is osv.

Och sist men inte minst om det är såhär det är att leva i Greta visions så tycker jag det är skrämmande. Jag längtar efter att kunna resa redan nu!
Citera
2020-04-09, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Nej, det är brutalt på alla sätt. DOCK så tror jag att det är positivt ur ett globalt hållbarhetsperspektiv.
Jorden överbefolkas och vår överkonsumtion kan inte fortsätta på dagens nivå. Det är många överens om. Den ekonomiska kollaps vi står inför kombinerat med ett minskat resande kan få en kraftig inbromsning i global uppvärmning och rädda (tillfälligt?) vår planet.

Att vi drabbas ekonomiskt är tufft då vi får det materiellt sämre, men förr eller senare kommer klimatförändringarna, förutsatt att vi fortsätter konsumera som idag, att drabba oss alla ännu värre än denna pandemi.
Översvämningar, torka, svält m m innebär miljontals döda och en miljöflyktingström som får nuvarande flyktingströmmar att framstå som en vindpust.
Jag kanske låter kall men jag tror att allt har ett pris. Denna pandemi kan vara en katalysator till en positiv förändring. Högt pris förvisso....

Det kommer även andra prövningar efter Corona. Jag tänker på en ökad nationalism. Alla länder kommer behöva se om sitt eget hus ur ett kontinuitetsperspektiv. Hur kan länder säkerställa att man är självförsörjande i tillräcklig utsträckning för att upprätthålla ett fungerande samhälle utan att förlita sig på import från Kina m fl? EU’s roll riskeras att luckras upp efter att vissa länder visat sitt rätta ansiktet denna kris. Exportförbud av skyddsutrustning och konfiskering av materiel (Mölnlyckes lager Frankrikes ex). Håller unionens solidariska hållning om det kniper?

Gränserna stramas åt och den militära spänningen ökar p g a olika länders tillgångar.

Hoppas vi svenskar håller blicken högt och håller hårt i vårt demokratiska patos. Vi är i grunden ett fantastiskt land, även fast många i denna tråd tycker annorlunda.
Det gäller ju får det och det tar med sig 40%.
Mellan-östen där dom luktar varn i röven så kommer det ha sin egen gång! Liksom sverige.
Citera
2020-04-09, 23:23
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Om jag vore du, Stefan Löfven, en statsminister, du är svetsare, jag tradarchaffis! Då hade jag använt min extra makt NU, och satt upp vägspärrar runt Stockholm och Göteborg! Du kommer stå inför domstol om du inte gör det Stefan Löfven, ingen kommer bry sig om hur kär du är i Ulla!!

Vår... Landsfader?

Vad tror du de vägspärrarna skulle göra för nytta nu? Skiten är ju redan utspridd över hela landet. Tradarchaffisar verkar inte mycket smartare än svetsare.
Citera
2020-04-09, 23:24
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har letat på intensivvårdsregistret men där står endast antal vårdtillfällen och åldersfördelning. Kan vara som så att man måste vara behörig och inloggad för att få åldersgrupper på de som vårdas just nu

Man kommer åt mera via ngt, men jag minns inte hur nu. Det var inte speciellt användarvänligt, men om man vet vad man vill ha (ICD-10 diagnoskoder m.m.) och är bra på att formulera sökningar så borde det gå att få ganska mycket också utan inloggning.
Själv var jag för lat för orka sätta mig in i det dessvidare. Systemet är dessutom ganska segt.

Meeen... nu fick du mig att titta igen, och jag hamnade här, och sedan använde jag filtreringen uppe till vänster för att begränsa tiden och diagnoserna (inte helt säker på exakt vilken som mest används, så valde alla pneumoni, ARDS och annat som verkar tillämpligt).

Vad människan skrev på facebook om 8 stycken 90+ som tidigare vårdades på IVA, men nu inte mera vårdas där verkar stämma.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Har Steffe dragit till stugan? Han skulle befinna sig på hemlig ort i helgen, vägrade svara på frågan om vart han skulle.

Steffe vill inte bli smittad som Boris. Är nog hyperrädd att han skulle mista sitt parti nu när väljarna springer mot S och deras Messias Steffe.
Citera
Avslutad
https://youtu.be/BWz9cz6BIhI

Tecken på att kina har påbörjat våg två
Citera
2020-04-09, 23:25
Medlem
Singapore verkar ha tappat greppet, 287 fall senaste dygnet, en fördubbling av ATH sen tidigare!
Många har ju nämnt Singapore som ett föredöme!
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/singapore/
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
De skrattar kanske eftersom de inser att Sverige hade alla chanser i världen att undvika det som hände nere på kontinenten men valde att inte göra något? De har utan tvivel inte mycket att skratta åt. Jag misstänker iaf att deras metoder är bra men att de tillämpades på tok för sent.

Jag skulle också kunna ändra min formulering och säga att Danmark, Finland och Norge skrattar åt oss. Det kanske du kan hålla med om?
Ja, det kan de ju göra men eftersom de själva inte ligger så många placeringar efter Sverige så lär ju de själva vara i stort sett lika skrattade åt av resten av världen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derAltmeister
Jag misstänker att dom räknat in de som dör utanför sjukhusen.

För några dagar sedan justerades antalet upp med ca 3500 som dött på äldreboenden. De var till skillnad så renhåriga att de redovisar dem. Gissa om äldreboenden räknas in i svensk statistik. Glöm det!
Det har t.o.m. skickats ut instruktioner att inte testa men lägga döda i liksäckar med märkning "Smitta"
(enl Twitter av Mats Ericsson, docent anestesi och intensivvård)
S, C, MP och L förnekar sig inte när det gäller "Allas lika värde" utom vissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in