2020-04-09, 20:31
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Jag tror att strategin att få en flackare kurva är bra så att sjukvården kan klara pandemin.
Alltså nu har jag ställt samma fråga två gånger och jag har kunnat konstatera att du helt sonika väljer att ignorera den. Det får mig att misstänka att även du inte förstår Anders Tegnells strategi.

OK, här kommer den för tredje gången då. Du har ju angett att du anammat den flacka kurvmetoden så var då så vänlig å förklara det jag nu ber dig om - tack!

Vad jag inte kunnat ta till mig är varför inte kurvan skulle kunnat vara lika flack, ja t.o.m. flackare om vi hade varit så mycket restriktivare från scratch?

Vilka faktorer skulle ha orsakat en fatal topp om vi vidtagit ungefär samma åtgärder som våra grannländer gjorde?
Har de fått denna topp genom sitt agerande kanske - svar nej, vill jag påstå!

Att ingen på allvar bland er experter ifrågasätter ATs teori är mig helt oförståeligt, ekvationen går ju inte ihop - eller hur? En otrolig pondus han har den karln - det kan han inte fråntas.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag ställde följande fråga igår precis som i förgår, men den kanske försvann i vimlet av alla andra frågor? Vill du ta dig tid och svara på den vore jag tacksam.
Undrar lite smått om det var en liknande fråga som jag ställer vår expert här. En fråga som tarvar sitt svar så Anders Tegnell kan slippa bli betraktad som så outgrundlig som han nu klart omvittnat faktiskt gör!
Citera
2020-04-09, 20:42
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Alltså nu har jag ställt samma fråga två gånger och jag har kunnat konstatera att du helt sonika väljer att ignorera den. Det får mig att misstänka att även du inte förstår Anders Tegnells strategi.

OK, här kommer den för tredje gången då. Du har ju angett att du anammat den flacka kurvmetoden så var då så vänlig å förklara det jag nu ber dig om - tack!

Vad jag inte kunnat ta till mig är varför inte kurvan skulle kunnat vara lika flack, ja t.o.m. flackare om vi hade varit så mycket restriktivare från scratch?

Vilka faktorer skulle ha orsakat en fatal topp om vi vidtagit ungefär samma åtgärder som våra grannländer gjorde?

Att ingen på allvar bland er experter ifrågasätter ATs teori är mig helt oförståeligt, ekvationen går ju inte ihop - eller hur? En otrolig pondus han har den karln - det kan han inte fråntas.

Undrar lite smått om det var en liknande fråga som jag ställer vår expert här. En fråga som tarvar sitt svar så Anders Tegnell kan slippa bli betraktad som så outgrundlig som han nu klart omvittnat faktiskt gör!

Instämmer i din frågeställning. Vill man ha långsam spridning borde man haft isolering och successivt släppt ut grupper som låtit sig smittas. Att ha miljoner unga som smittar hemma och sjukvårdspersonal samt äldre finner jag ingen logik i, såvida inte målet är att smitta de svaga, sjuka och gamla. Jag är övertygad om att ekonomin och potentiella invandrarvålds-kaoset är det som styrt landsförrädarna.

Jag pratar med många och det som frapperar mig är att så många har tillit till regeringen. Det är fanimej obegripligt. Jag gissar att det är haren-i-strålkastaren-paralysering som råder. Jag spår (=hoppas) också att när man gör bokslut på detta som kommer det bli en djävulsk reaktion.
Senast redigerad av RudyardKipling 2020-04-09 kl. 21:25.
Citera
2020-04-09, 21:16
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Jag tror att strategin att få en flackare kurva är bra så att sjukvården kan klara pandemin.

Citat:
Jag ställde följande fråga igår precis som i förgår, men den kanske försvann i vimlet av alla andra frågor? Vill du ta dig tid och svara på den vore jag tacksam.
Jo jo att så där avmätt hurtigt erbjuda sig svara på frågor fick även mig att lägga energi på en frågeställning i hopp om att äntligen få svar. Kanske borde TS ha angett att han skulle vara selektiv med sitt svarande. Det hade uppskattats eftersom det du ser ut som det gör
Citat:

Citat:
Instämmer i din frågeställning. Vill man ha långsam spridning borde man haft isolering och successivt släppt ut grupper som låtit sig smittas. Att ha miljoner unga som smittar hemma och sjukvårdspersonal samt äldre finner jag ingen logik i, såvida inte målet är att smitta de svaga, sjuka och gamla. Jag är övertygad om att ekonomin och potentiella invandrarvålds-kaoset är det som styrt landsförrädarna.

Jag pratar med många och det som frapperar mig är att så många har tillit till regeringen. Det är fanimej obegripligt. Jag gissar att det är haren-i-strålkastaren-paralysering om råder. Jag spår (=hoppas) också att när man gör bokslut på detta som kommer det bli en djävulsk reaktion.

Ja, tack för detta. Började så smått tro att det var jag som var vilsen.

Ett känt fenomen är som bekant att om en osanning upprepas som en vedertagen sanning ett otal gånger så framstår den osanningen efter tid som fakta.

Det är rent obehagligt att ingen - inte en enda av den samlade journalistkåren kan pressa AT på denna kardinalpunkt. Flathet eller än värre en slags omedveten förnekelse och därmed stöd till vår statsepidemiolog kan vara den oerhört frustrerande och beska förklaringen till fenomenet. Tvi vale alltså
Citera
2020-04-09, 22:25
Medlem
Citat:

Ni kanske ska ställa de där frågorna till en epidemiolog och inte till en virolog?
Citera
2020-04-09, 23:05
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Om du känner dig säkrare med munskydd eller i sombrero, åk och köp en då?

Förlöjligande av min fråga, hmm, härskartekniken igång ser jag.

Frågan ställdes till TS och gällde munskydds genomsläpplighet.
Citera
2020-04-09, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Förlöjligande av min fråga, hmm, härskartekniken igång ser jag.

Frågan ställdes till TS och gällde munskydds genomsläpplighet.

Han har svarat på det ungefär 300ggr. Det finns inget som tyder på att andningsmaskerna skulle göra skillnad då det inte är fastställt att det är en aerosol smitta.
Citera
2020-04-09, 23:11
Medlem
invisuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av queen70
Om man bortser från att personal på äldreboende etc vill ha mask för att skydda sig själva så kan man ju tala om den andra aspekten nämligen att både enkelt munskydd och riktiga andningsskydd av högre kvalitet ju kan skydda patienterna. Personal på äldreboenden etc lever ju liv utanför sin arbetsplats. Så borde då inte personalen använda sådana för att inte dra in smittan till de som man påstår behöver skyddas mest? Känner att besöksförbud för anhöriga i princip fyller noll funktion när personalen går in och ut hanterar många boende med mycket nära kontakt utan att ha andningsskydd. Om man infört skydd för personalen hade mycket smitta på äldreboende kunnat undvikas.

Gällande argumentet om att andningsskydd kan vara farligt om det innebär att man genom en falsk känsla av trygghet och därmed kan göra folk mer riskbenägna så skulle man ju med samma logik resonera på samma sätt runt bilbälte... just saying..
Bältesargumentet var förjävla passande, snyggt!
Citera
2020-04-09, 23:55
Medlem
Varför delar man inte ut masker. Kirurg dito till dom som behöver skyddas... eller låser in dom. Som i kina.
Citera
2020-04-10, 00:27
Medlem
Lasbond3000s avatar
Jag skulle vilja ställa lite frågor av medicinsk karaktär.
Jag jobbar på ett akutlaboratorium och undrar lite hur Covid-19 påverkar blodbilden?

Jag tycker mig se en viss ökning av D-dimer och även PCT (som är en sepsismarkör) från patienter som kommer från Covid-19-avdelningar.
Det finns studier på att Covid-19 tycks muppa ur koagulationssystemet vilket ger sig till känna med förhöjda halter av D-dimer.
https://www.researchsquare.com/article/rs-20056/v1

Det finns även en kinesisk studie om att mängden av lymfocyter minskar hos denna typ av patienter. Särskilt CD4+ T-lymfocyter (T-hjälparceller) och regulatoriska T-lymfocyter tycks minska i antal.
Det är ovanligt då virusinfektioner tvärtom brukar öka mängden lymfocyter.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32161940

Känner du (TS) som läkare och virusexpert till detta och kan du i så fall tillföra mer kunskap som vore intressant för oss som jobbar på laboratorium?
Citera
2020-04-10, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Kan du förklara varför svenska läkarkåren inte reagerat på att Covid-19 ger exakt samma indikationer som HAPE, vilket kan förklara varför det är så usla resultat med ventilatorer på IVA. Att köra 93% syre med fullt tryck blir ju som att smeta tapetklister över alveolerna när det är de röda blodkropparna som slagits ut i en höjdsjuka (HAPE) - som medicineras på annat sätt med annan medicin och teknik.
Nu har sin sömn-napné) vilket just pekar i denna riktning med HAPE.

https://www.expressen.se/noje/tv-profilen-leif-ivan-sjuk-i-corona-i-fem-veckor/

Är INTE läkare men detta är mycket intressant, varför dör många i ICU ? kan detta bero på att det fattas förståelse för liknande klinisk bild av HAPE? Måste ytterligare specifika läkemedel tillsättas för att syretillförsel ska kunna hjälpa patienterna? Om det är blodet som pressas ut och möter högt tryck av syre blir klister som blockerar alveolerna? Hänvisar till denna studie
https://www.cureus.com/articles/29004-acetazolamide-nifedipine-and-phosphodiesterase-inhibitors-rationale-for-their-utilization-as-a djunctive-countermeasures-in-the-treatment-of-coronavirus-disease-2019-covid-19
Citera
2020-04-10, 00:47
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Jag skulle vilja ställa lite frågor av medicinsk karaktär.
Jag jobbar på ett akutlaboratorium och undrar lite hur Covid-19 påverkar blodbilden?

Jag tycker mig se en viss ökning av D-dimer och även PCT (som är en sepsismarkör) från patienter som kommer från Covid-19-avdelningar.
Det finns studier på att Covid-19 tycks muppa ur koagulationssystemet vilket ger sig till känna med förhöjda halter av D-dimer.
https://www.researchsquare.com/article/rs-20056/v1

Det finns även en kinesisk studie om att mängden av lymfocyter minskar hos denna typ av patienter. Särskilt CD4+ T-lymfocyter (T-hjälparceller) och regulatoriska T-lymfocyter tycks minska i antal.
Det är ovanligt då virusinfektioner tvärtom brukar öka mängden lymfocyter.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32161940

Känner du (TS) som läkare och virusexpert till detta och kan du i så fall tillföra mer kunskap som vore intressant för oss som jobbar på laboratorium?
Det som patienter med covid-19 dör av är hemofagocytisk lymfohistiocytos, kallas också för cytokinstorm, t ex i denna text

https://emcrit.org/ibcc/covid19/#biology

Det är därför du ser dessa prover. Ferritin kan ligga >40000. De har ofta DIC-bild och därför konsumeras fibrinogen och blir d-dimer.
Citera
2020-04-10, 01:08
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Det som patienter med covid-19 dör av är hemofagocytisk lymfohistiocytos, kallas också för cytokinstorm, t ex i denna text

https://emcrit.org/ibcc/covid19/#biology

Det är därför du ser dessa prover. Ferritin kan ligga >40000. De har ofta DIC-bild och därför konsumeras fibrinogen och blir d-dimer.

Intressant. Det påminner i så fall om Spanska sjukan, som också orsakade en cytokinstorm och som tog död på patienterna.
Fast då var det främst unga, friska människor som strök med och inte 70+ män med hypertoni som vi ser idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in