Citat:
Ursprungligen postat av
Sinnersten
Vad jag menar är att:
1) Sverige har inga resurser, man kan inte göra något så nu är det bara "buckle up" som gäller.
2) Sveriges hela agerande beror på punkt nummer 1.
Vi sticker ju ut sett till vad andra länder gör och då måste det finnas goda anledningar till det.
Vi har inget val helt enkelt.
Nej, det finns viss sanning i det tror jag. Jag fick känslan alldeles i början, även om ingen ville hänga ut någon riktigt givetvis, att varken MSB, FHM eller regeringen visste hur misskött beredskapen var i regionerna, iaf inte till den grad det visade sig. Och att bygga upp testkapaciteten skulle ta sån tid, sannolikt kunde väl Norge börja testa mer eftersom de är så snorrika jämfört med alla andra, och Tyskland hade redan bra egenproducerade tester, liksom Sydkorea. Resten av världen har ju famlat lite. Och Sverige var knappast heller först i kö att få tester när det såg ut som det gjorde i Italien och begynnande i Spanien osv.
Men jag tror också inte att det påverkar att vi inte stängt ner dock. Och om alla bara skötte sig så bra som säkert minst 80% gör nu så skulle vi inte behöva göra det heller. Men vi får se.