2020-04-09, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Det kommer. Läste att man tror att piken kommer i Skåne i slutet på Maj.

Oavsett, i början låg skåne i paritet med Stockholm i antal smittade per 100 000 (cirka 15). Nu ligger Stockholm på 160 och skåne 30
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Är du ett troll eller idiot?
Som 99,99% i denna tråd är hen sannolikt idiot.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
En fråga jag ställer mig. Hur kan det vara så att västra Götaland, Östergötland, Sörmland och Stockholm har så höga tal medan resten av Sverige ser på och undrar när smittan ska nå hit. Jag menar, det borde blåsa igång ordentligt i flera regioner, tex Skåne men det har det inte gjort.

Västra Götaland har inte alls många fall, sett till befolkning. Tvärtom, 13 av 20 län har fler fall om man relaterar till invånarantal. De tre övriga du nämner ligger dock i särklass topp 3. Viruset har väl färdats längs E4 så näst på tur blir Jönköping, sen Kronoberg innan det smäller i Skåne (eller stannar väl i Helsingborg)
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
De borde ha gjort som Afrika.

Afrika har inte ens hälften så många döda totalt som Frankrike endast under det senaste dygnet. Afrika gör rätt, Frankrike gör fel.
Nordkorea har 0 fall.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Man kan göra slumpmässiga (Statistiskt urval) tester vilket påbörjats nu; då kommer man få en uppskattning om totalt antal smittade.

Jo, men det har ju knappt ens inletts, jag menar om man vill skatta sig en bild nu idag, på ett ungefär, för andra länder än Sverige också. Sen får man givetvis ta med lite andra faktorer som hur spritt det blivit inom vård och omsorg också.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
En fråga jag ställer mig. Hur kan det vara så att västra Götaland, Östergötland, Sörmland och Stockholm har så höga tal medan resten av Sverige ser på och undrar när smittan ska nå hit. Jag menar, det borde blåsa igång ordentligt i flera regioner, tex Skåne men det har det inte gjort.

E4/E20 och även delar av E18 går ju precis där så mycket folk som åker den vägen fram och tillbaks till/från Stockholm/Göteborg/Malmö så kan tänka mig en hel del smittrisker på vägkrogar på vägen...

Bara en tanke
Citera
2020-04-09, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Än så länge min vän, än så länge. Dom fick nyss in smittan på äldreboenden. Kanske inte kommer upp i samma nivå som oss men några 12 gånger bättre kommer det inte vara när det blåst över. Det är jag övertygad om.

Svamla inte, alla våra grannländer kommer öppna upp (försiktigt) innan löning. Våra grannländer med Finland i spetsen är några av världens absolut mest kompetenta samhällen.

Finland framfört allt. Etta/tvåa i Pisa senaste 10 åren. Smarta länder fattar smarta beslut.

Å vi i Sverige är inte ens på day0 enligt Giesecke förrän 25:e.

Edit: Vi låg etta varje år mellan 1970-94.
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-09 kl. 20:57.
Citera
2020-04-09, 20:48
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Tror man ska vara väldigt försiktig med att döma ut Anders Tegnell faktiskt, antingen är han en dåre, eller ett geni. Alldeles för tidigt att säga i detta. Vi får se vad som händer, när man börjar släppa på karantänen, varför skulle det inte ta ny fart då? Tegnell påminner om ett geni, snart ser vi honom med håret på ända i morgonrock också...

Genialitet är släkt med galenskap. Det har man vetat i alla tider. Nu är det vetenskapligt bevisat också.

https://www.nyteknik.se/karriar/genialitet-slakt-med-galenskap-6425574

Att Tegnell är ett geni säger jag inget emot men håller inte med honom för det och faktum är att flera påståenden som han har sagt har direkt varit felaktiga.

De länder som satt sig i karantän måste börja lätta på restriktionerna väldigt långsamt. I Sverige där man inte satt landet i karantän men sagt till att alla 70+ och riskgrupperna bör stanna hemma hamnar i samma situation. Vi kan ju inte heller "släppa ut" alla 70 plussare och riskgrupper samtidigt utan att riskera att smittan tar fart igen
Citera
2020-04-09, 20:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Tror man ska vara väldigt försiktig med att döma ut Anders Tegnell faktiskt, antingen är han en dåre, eller ett geni. Alldeles för tidigt att säga i detta.

Jag tycker att det största problemet med Anders Tegnell är att han låter så självsäker om saker han inte har den minsta aning om. Det har varit så konstant, ända sedan start. T.ex (redan) i januari lät det så här:

Citat:
16:e januari 2020:

Reporter: – Men i det här fallet för det har ju talats om eller i alla fall lite grann om att det skulle kunna smitta från människa till människa men det är inte fastslaget eller?

Tegnell: – Nej det är inte fastslaget, det är möjligt att det har en liten sådan kapacitet men för att bli riktigt stort och allvarligt i sådana utbrott så måste virus vara ganska bra på att sprida sig från människa till människa och det är det helt uppenbarligen inte.

https://tegnellcitat.se/

Ack så fel han hade...

Lite andra exempel:
Minnesvärda citat från Anders Tegnell

Vore han lite mer ödmjuk med saker han inte vet, då skulle debatten se annorlunda ut.

Att erkänna att man inte vet ser bättre ut än att självsäkert påstå att det är på ett visst sätt. Och så är det inte så.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Stirra dig inte blind på att det görs bara, för det gör alla andra länder också, Tyskland och våra grannar inkluderat. Det kommer givetvis att dö relativt sett betydligt fler än det brukar närmaste tiden, samtidigt som begravningar har stoppat upp osv. Så april och maj blir nog inga särskilt roliga månader, det säger ju alla, FHM inkluderat.

Vad jag menar är att:

1) Sverige har inga resurser, man kan inte göra något så nu är det bara "buckle up" som gäller.

2) Sveriges hela agerande beror på punkt nummer 1.

Vi sticker ju ut sett till vad andra länder gör och då måste det finnas goda anledningar till det.

Vi har inget val helt enkelt.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Semantik. Varför är det viktigt att trycka på det, ordet nya? Blir det färre döda då? Det är heller inget fel med den meningen eftersom antalet tidigare var okänt och nu är känt, det är ett nytt tal med döda. Det blir fler nya döda imorgon i verkligheten där många kanske rapporteras nästa vecka (då det dör dubbelt så många den dagen men hälften rapporteras två veckor efter).

Du har ju helt rätt i det. Men om man säger att Sverige har ”100 döda per dag” så drar man för stora växlar på två enskilda dagar. Lite slött kanske att då inflika att dessa ≈100 faktiskt till stor del dog tidigare i veckan, men det är en invändning som många normalbegåvade kan förstå.

Att ge sig på att förklara varför det är slarvigt att påstå ”100 döda per dag” om vi på två dagar haft 100+100 döda är pedagogiskt svårare.
Citera
2020-04-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Varför skulle det bli svält bara i vårt land? Vi är inte en del av tredje världen (fast det ibland verkar så) och en hel del har bra utbildningar och kunskapsnivå. I så fall är revolution troligare. Vi klarar nog av att odla potatis och föda upp boskap om alla kapitalister, marknader, företag, anställda och maskiner mystiskt försvunnit.
Tredje världen är inte ett geografiskt område. Tar man hit tredje världens folk så blir Sverige en del av tredje världen. För att ersätta svensken med tredje världens folk behövs en styrande elit som mentalt befinner sig på tredje världens nivå och det har vi fått.

Den 9 mars hade vi noll döda. Nästa månadsskifte 10 000 döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in