2020-04-09, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Intressant att se att både Frankrike och Tyskland ungefär har lika många smittade men att dödligheten i Frankrike är så mycket högre.

Israel, Ryssland och Korea sticker även ut med mycket låg dödlighet.

Sett till helheten så ser ju inte Sveriges utveckling så bra ut i detta läget.
Med stor reservation för att jag inte är statistiker.

Beror helt och hållet på hur många som testats m.m.
Citera
2020-04-09, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Tror man ska vara väldigt försiktig med att döma ut Anders Tegnell faktiskt, antingen är han en dåre, eller ett geni. Alldeles för tidigt att säga i detta.

Skulle nog tippa på en assburger med storhetsvansinne vilket är då lika med en dåre.
Citera
2020-04-09, 20:35
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jag pratar om Sverige. Källan är FHMs statistik för döda samma tid förra året.

Du kan se presskonferensen från idag där dom pratar om det.

Ok, jag trodde du menade att det gällde sjukdomen i sig. Bergamo är vad det blir om vi inte ingriper i tid.
Citera
2020-04-09, 20:36
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Man kan utgå ifrån att Frankrike har en betydligt mer utbredd samhällssmitta än stortestarlandet Tyskland.

Det är nog möjligt.

Sverige testar ju "knappt alls" i jämförelse med andra länder så här är det ju om möjligt ännu osäkrare.
Vi vidtar ju heller inte samma åtgärder.

Jag får känslan av att någonting kommer att brisera tillslut, att vården havererar.

Å andra sidan trodde jag vi redan skulle vara där nu, där hade jag fel.

Glad att jag hade fel.

Problemet är väl att det fortfarande kan bli ett sådant skräckscenario.

Hoppas jag har helt fel.
Citera
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
fakta biter inte på användaren du argumenterar med.

Dom flesta normala intelligenta människor har nog ändrat sin syn på covid19 sen man först hörde talas om den och läst och skrivit i denna tråden i takt med att mer blivit känt kring sjukdomen, kanske ändrat sig flera ggr antagligen.

Men inte Herrgickhan, han/hon har hållit samma hjärndöda linje från början av trpden tills nu, om du/ni inte tror mig så gå tillbaka och se inläggen.

Alltid nedtonande och nedspelande av farlighetsgraden, inga nyanserade inlägg utan enbart känslokalla och uppläxande inlägg, kallar folk "alarmister" etc, nästan som att han/hon/dom är avlönade av regeringen.
Jag blir faktiskt lite upprörd över dessa människors totala ignorans, då jag har nära anhöriga som är läkare som riskerar sina liv pga. dessa idioter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Knappast ur världen får du blir inte immun mot covid19 bara för att du haft den, återinsjuknande är vederlagt kan ske
Den dagen den sorgen, alternativet att krypa in i en grotta och hoppas att det försvinner är värre.
Citera
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Dessa kommentarer fäller ni, med stöd av vilka studier?

Vad fint att du niar mig!

Behövs väl inga studier för att misstänka att resten av Europa skrattar åt oss? Kommentaren gällde de metoder som svenska myndigheter använder sig av för att stoppa trängsel på krogar. Om du tycker att det är tillräckligt är det helt OK med mig men man behöver knappast stödja sig på forskning för att misstänka att det inte kommer att hjälpa. Det räcker med en god portion sunt förnuft.
Citera
2020-04-09, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Va? Citatet handlade om provinsen Bergamo med ungefär 1 miljon invånare

Det hänvisar till hela provinsen, lombardiet där bergamo ligger. Där bor det ungefär lika många som i Sverige, ca 10m.

Eller skulle det dött över 5k pers i lilla bergamo byn? Och 5k i resten av hela Italien? Nej precis.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
verkar som att tegnell och lövet steppat upp social distansiering efter trumps tillsägelse

Vad har Trump sagt nu? Eller menar du hans kommentar för några dagar sen?
Sen tycker jag väl att de kört rätt hårt på distansering långt innan Trump sa nåt om Sverige också för den delen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Hade Anders Tegnell krävt skydd så hade vi inte varit där vi är nu. Nu har vi resultatet av felande åtgärd.

Hade Tegnell skött sitt arbete och stängt ner Sverige kring 16:e Mars (som våra grannar) .. då hade vi kvävt ner viruset till 0.6-0.7.

Då hade vi mest troligt öppnat upp för buisness om 10-15 dagar.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Precis, det är därför italienska läkare har gått ut med varningar och även filmer om hur det ser ut speciellt i Bergamo för att andra inte skall göra samma misstag de själva gjorde.

I Italien blev de tagna på sängen. Att det hade hänt i Kina var de flesta inte rädda för. Det har hänt tidigare att virus från Asien aldrig slagit så hårt i resten av världen.
Italien var totalt oförberedd. Vem som helst i Europa eller Amerika hade varit totalt oförberedd.

Alla andra länder har haft gått om tid för att rusta upp sej. Även Sverige. Ops.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Håller med ! Betänkt också att det bara är i Stockholm det är kaos nu, snart resten av Sveriges tur

Yepp, det är ju just det.

Stockholm har ju troligen även vårdresurser och kompetens som vissa delar av Sverige har mindre av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in