2020-04-09, 18:27
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast det ger ingen bra överblick om man bara tittar dag till dag. Det är ju en tydlig trend att dödsfallen sjunker i Italien senaste veckan.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Visst, de sjunker om man ser på kurvan här nedan också, om två tre veckor då ser det bra ut där, eller betydligt färre döda, men de döda ökade från igår till idag, men vi får väl se om dessa kurvor går att lita på sen...

https://covid19.healthdata.org/italy
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Är det så att en allt större andel av de döda saknar svenskt personnummer? Det skulle kunna förklara eftersläpningen. Vi vet att X antal människor i Sverige lever utanför samhället utan personnummer eller fast bostadsadress. X är antagligen en relativt hög siffra. Jag har själv på via arbetet tillgång till system som synkar mot skattemyndighetens folkbokföring och "avliden" uppdateras snabbt så det kan inte gärna vara IT systemen som laggar.

De flera hundratusen illegala invandrarna har ju på sin höjd ett samordningsnummer bara.. det vore intressant att veta hur många utav dessa som blir inlagda på sjukhus respektive dör..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Ja, allt annat är helt orimligt med den spridningstakt vi haft. Från 0 till 100 direkt.

Alla nya studier som kommer bekräftar också att det måste ha funnits mycket längre än man först trott.
Vilka studier?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte kunnat följa dramat idag och känner mig helt borta. Men jag har sett siffrorna nu. Jag förstår inte riktigt, Finland, Norge, Danmark har tillsammans 383 döda nu enligt worldometer medan Sverige har 793. Vi har alltså dubbelt så många döda och vi är 10 miljoner mot grannarnas 15 miljoner. Jag ser att vi ökade med 106 döda medan grannarna ökade med bara 24. På mig ser det ut som om övriga nordiska länder har en framgångsrik kamp medan Sverige vacklar?

Fick Tegnell några frågor på detta? Är det olika tidsfaser? Jobbar man med olika kurvor och vi har inte plattat till den tillräckligt?
Ifrågasätts inte Folkhälsomyndigheten eller vad är problemet? Ja han blir kanske adlad till af Tegnell eller von Tegnell och vapenskölden består av en gyllene tillplattad kurva att hängas upp i Riddarhuset? Vad är det som händer?

Det som händer är att frågor som dessa inte ställs utanför detta forum medan våra grannar stärker sina gränsskydd mot oss.
Citera
2020-04-09, 18:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
De kommer dom inte, det är jag helt övertygad om
Vi får se.
Det vi redan nu kan konstatera är att du tror mer om vår regering än jag gör.
Citera
2020-04-09, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Du kom väl nästan i byxan av den nyheten va?

1. Liten undersökning, bara 1000 respondenter.

2. Undersökningen hittade bara folk som fortfarande bar på viruset, inte dom som tillfrisknat.

3. Respondenterna fick genomföra själva provtagningen själva och sedan hämtades testkiten upp av försvarsmakten. Kan man lita på att testerna är utförda på rätt sätt?
1000 är ett stort stickprov och representerar Stockholm väl.
10% av testerna var felaktiga, detta sades på pk.
Citera
2020-04-09, 18:29
Medlem
Snorig som fan är inget symptom eller ? Låg innan jul däckad en vecka med feber och extremt mycket snor.
Citera
2020-04-09, 18:29
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klettermaus
Nu har det ju kommit "nya" direktiv kring trängsel och köer m.m. Statsministern fördömde krogar som ej tog sitt ansvar och låter detta förekomma.
Ändå, mitt i allt detta så får lagidrott utövas.
Jag själv spelar i ett division 3 lag i södra Sverige och där bedrivs det träningar med 25+ man och träningsmatcher på helgerna. (tävlingsmatcher är ju förbjudet)
Alla står tätt och trängs vid genomgångar och i omklädningsrum. Köer på bollövningar och närkamper förekommer. Ej själv deltagit dock
Varför har det ej kommit direktiv kring detta? Eller har det gjort det?

Försök se det så här, dom som håller presskonferenserna är förmodligen bara marginellt mer kunniga än dig och mig. Dom har förmodligen sprungit på alltför många genus- och hbtq-kurser istället för att fortbilda sig i det dom borde vara bra på. Eftersom du är aktiv fotbollsspelare är du förmodligen för ung för att minnas detaljer kring palmemordet. Där satt Hans Holmér och höll presskonferenser och duperade en hel nation som trodde att han var en massiv expert. I själva verket var han en politiskt tillsatt politruk som inte kunde någonting om spaningsarbete. Det är nog inte lika illa idag med våra "experter" men ganska dåligt ändå.

Precis som dig stör jag mig på inkonsekvensen i samhället. Något som förmodligen är en direkt orsak till att det tydligen inte går att peka med hela handen.

Skolor och förskolor håller öppna men gymnasier och universitet håller stängda. Detta trots att det sedan länge är bevisat att barn kan smitta vuxna. Många smittar också asymptomatiskt vilket gör att myndigheternas råd att stanna hemma vid symtom blir tämligen verkningslöst.

I min stad håller museerna stängda men biblioteken öppna. Kan någon förklara för mig vad det är för skillnad?

Löfven gapar och hotar krogarna som inte beivrar trängsel men samtidigt låter han badhusen vara öppna. Än en gång, vad är skillnaden?

Vi har inte sett slutet på detta och fram till dess när vi har facit i hand ska jag vara ödmjuk men jag kan inte skaka av mig känslan av att vi är i händerna på dårar.
Citera
2020-04-09, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
OK, 2,5 % smittade i Stockholm, detta blir ett blodbad.

Då det är förskjutning ifrån smitta till död, så är undersökningen relevant för dödligheten. Om 100 personer dör på 2,5 %, så har vi följande ekvation:

Flockimmunitet: 70%
Smittade: 2,5%
döda 800 st.

800 * 70/2,5 = 22 400

Då är detta lågt räknat, då hela Sverige inte har 2,5% smittade, utan kanske kring 1%

Den som har antal döda i Stockholm kan få en bättre siffra för stockholm. Förmodligen talar vi om 10 000 döda bara i Stockholm

Jag nämnde nyligen att detta kommer bli som Stockholms Blodbad 2.0.

Såg inte PK idag men någon här inne sa att Tegnell verkade mer nervös som att han såg vartåt det barkade...

Jag hoppas så klart att alla mörka prognoser om dödssiffror här inne helt plötsligt slår över och visar sig vara fel, men det ser ju inte alls lovande ut, det gör det inte... Löfvén borde kanske skippa påskfirande och försöka klura på akuta åtgärder istället.
Citera
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kekeke3
Varför är det flertalet asshats som forsätter nämna en immunitet när den INTE EXISTERAR när vi talar om covid-19?

"Ett 50-tal patienter som friskförklarats från covid-19 i Sydkorea har på nytt testat positivt, rapporterar Bloomberg. Enligt landets smittskyddsmyndighet har de troligen inte smittats en andra gång, däremot har viruset återaktiverats hos patienterna.
Samtidigt rapporterar South China Morning Post om en studie som visar att en del patienter som friskförklarats tycks ha oväntat låg nivå av antikroppar. Enligt forskarna kan detta tyda på att alla patienter som varit sjuka inte blir immuna. "

Det är bara att inse att stormen är runt hörnet.

https://bloomberg.omniekonomi.se/coronavirus-may-reactivate-in-cured-patients-korean-cdc-says/a/EWMLMa
51 av över 6000 utskrivna låter inte jättemycket.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte kunnat följa dramat idag och känner mig helt borta. Men jag har sett siffrorna nu. Jag förstår inte riktigt, Finland, Norge, Danmark har tillsammans 383 döda nu enligt worldometer medan Sverige har 793. Vi har alltså dubbelt så många döda och vi är 10 miljoner mot grannarnas 15 miljoner. Jag ser att vi ökade med 106 döda medan grannarna ökade med bara 24. På mig ser det ut som om övriga nordiska länder har en framgångsrik kamp medan Sverige vacklar?
Man kan ha startat med olika antal spridare per miljon i de olika länderna. Antag till exempel att Sverige började med 100 inflygande smittade alpresenärer och Finland med 15, Norge med 8 och Danmark med 17. Jag säger inte att det nödvändigtvis var så, siffrorna hittade jag vara på, men man kan inte bara titta på antalet döda per miljon för att avgöra var det spridit sig snabbast. Utgångspunkten kan mycket väl se olika ut i de olika länderna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Du hade en enkel grej att fixa en länk men inte ens de klarade du av. Återigen skit snack.

Glömde bort att du inte kan göra något själv.

https://www.google.com/amp/s/abcnews.go.com/amp/Politics/intelligence-report-warned-coronavirus-crisis-early-november-sources/story%3fid=70031273

Rapporten kom i november, och då hade de redan börjar se en utbredd spridning som pågått minst ett par månader
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in