2020-04-09, 18:21
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, folk slutar inte att dö. Dock kommer många som skulle ha dött i något annat under året att i stället dö i covid-19. Det kan skilja på månader inom året, vilket gör att det är vanskligt att räkna månad för månad. På årsbasis kommer det att framgå tydligt om covid-19 inneburit en överdödlighet och i så fall hur stor och inom vilka åldersgrupper.

Dom som drabbas hårt och får ligga på IVA och överlever får stora skador på lungor, detta måste faktoreras in i påverkan på människokroppen, många kommer dö i förtid, flera årtionden i många fall antagligen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Möjligt i Kina. Inte här.
Varför?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Dagens Italien rapport 610 döda, de ökade från igår igen..

Fast det ger ingen bra överblick om man bara tittar dag till dag. Det är ju en tydlig trend att dödsfallen sjunker i Italien senaste veckan.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/
Citera
2020-04-09, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det dör många i Sverige!
  • Kanada har 19805 fall och 462 döda
  • Portgual har 13956 fall och 409 döda
  • Israel har 9755 fall och bara 79 döda
  • Sverige har 9141 fall och 803 döda!

Helt klart, mycket oroande !
Man diskuterar eftersläpningar, rapporteringssätt och andra villospår på presskonferenser för att lugna folket.

Men eftersläpningar jämnas ju ut om man i stället ,till exempel tittar per vecka :
V12 dog i medeltal 2,6 pers/dag ,
v13 dog i medeltal 12,7 pers/dag,
v14 dog imedeltal 41,6 pers/dag och hittills denna vecka
v15 så har i medeltal 98 pers/dag dött av covid19 i Sverige.
Alltså en brant stigande tendens !! Verkligen illavarslande !

https://www.worldometers.info/corona...ountry/sweden/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Ja vart är din källa att smittan var här i höstas?

Det orkar jag inte ens gå in på, men så fort antikroppstesterna kommer så kommer du få detta svart på vitt. Annars kan du forska lite på det. Men grundbeviset är att smittan spridit sig för snabbt för att den inte ska ha funnits i hela världen längre. Från 1 smittad i Wuhan till varenda liten by i hela världen på typ 3 månader. Mede den takten, och exponentiell ökning, så borde vi ha 100% flockimmunitet om några veckor.... Vilket vi så klart inte kommer ha eftersom det inte sprider sig så snabbt, det har bara funnits längre än vi först trodde.

Gör en snabb Googling så kommer du hitta mycket stöd för detta.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Undrar om man inte bör ta med i beräkningarna att Belgien ligger lagom inklämt mellan Nederländerna och Frankrike?

Jo Belgien ligger mycket "sämre" till. Utbrottet i Frankrike startade ju uppe i nordöstra hörnet, mot gränsen till Belgien. Men Belgien ligger också ca en vecka före Sverige i kurvan.

Sveriga har idag ca hälften av Belgiens döda per dag (alltså avlidna idag) och om någon vecka så lär man prata om Sverige som Europas mest drabbade land per Capita.
Citera
2020-04-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast det ger ingen bra överblick om man bara tittar dag till dag. Det är ju en tydlig trend att dödsfallen sjunker i Italien senaste veckan.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/
Men fallen har ju ökat 2 dagar i rad.. Då är de en tydlig trend att de ökar enligt dig?
Citera
2020-04-09, 18:23
Medlem
Jag har inte kunnat följa dramat idag och känner mig helt borta. Men jag har sett siffrorna nu. Jag förstår inte riktigt, Finland, Norge, Danmark har tillsammans 383 döda nu enligt worldometer medan Sverige har 793. Vi har alltså dubbelt så många döda och vi är 10 miljoner mot grannarnas 15 miljoner. Jag ser att vi ökade med 106 döda medan grannarna ökade med bara 24. På mig ser det ut som om övriga nordiska länder har en framgångsrik kamp medan Sverige vacklar?

Fick Tegnell några frågor på detta? Är det olika tidsfaser? Jobbar man med olika kurvor och vi har inte plattat till den tillräckligt?
Ifrågasätts inte Folkhälsomyndigheten eller vad är problemet? Ja han blir kanske adlad till af Tegnell eller von Tegnell och vapenskölden består av en gyllene tillplattad kurva att hängas upp i Riddarhuset? Vad är det som händer?
Citera
2020-04-09, 18:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Min poäng är att viruset har någon spridningskoefficient, och tills man typ peakat borde länders befolkning vara irrelevant. Mitt exempel var på skoj för att visa principet. Att det går inte att räkna så öht. just nu.
Håller med om att spridningskoefficienten verkar vara den viktigaste parametern.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Detta var självklart en överdrift i stil med alla alarmister i den här tråden som säger att Tegnell utför massmord.. en parodi helt enkelt.

Men sanningen är iallafall att politiker har stängt ned hela länder för att framstå som handlingskraftiga och fiska röster. De kommer att göra allt de kan för att framställa Corona som så farligt som möjligt.
Även svensk regering kommer att stänga ned, det är jag övertygad om.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Helt klart, mycket oroande !
Man diskuterar eftersläpningar, rapporteringssätt och andra villospår på presskonferenser för att lugna folket.

Men eftersläpningar jämnas ju ut om man i stället ,till exempel tittar per vecka :
V12 dog i medeltal 2,6 pers/dag ,
v13 dog i medeltal 12,7 pers/dag,
v14 dog imedeltal 41,6 pers/dag och hittills denna vecka
v15 så har i medeltal 98 pers/dag dött av covid19 i Sverige.
Alltså en brant stigande tendens !! Verkligen illavarslande !

https://www.worldometers.info/corona...ountry/sweden/
Tänk om det fanns nån journalist med en halv hjärncell på presskonferenserna som kunde ställa en fråga om detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Har smittan verkligen pågått sen i höstas?

Ja, allt annat är helt orimligt med den spridningstakt vi haft. Från 0 till 100 direkt.

Alla nya studier som kommer bekräftar också att det måste ha funnits mycket längre än man först trott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in