2020-04-09, 17:31
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.motherjones.com/kevin-drum/2020/04/coronavirus-growth-in-western-countries-april-8-update/

Mother Jones dödskurva onsdag 8 april 2020.

Vi ligger fortfarande under Italien. Men vi ligger sämre till än USA . Jag trodde att USA skulle komma ikapp oss i döda per capita innan slutet av denna vecka. Men oj så fel jag hade. 100 döda i Sverige per dag betyder 3200 döda i USA per dag för att vi ska ha samma antal döda per capita.

Eftersom vi har fått in smittan på äldreboenden så lär Sveriges antal döda per dag bara öka.

Jag vet inte hur de tänkte skydda dom äldre? Det var ju kört från början med den omsättning det är på personal på äldreboenden och i hemtjänst. Dessutom dåligt med skyddsutrustning. Hur ska gravt dementa att förstå vad de ska och inte ska göra. Låsa in dem på rummen är inte lätt heller.
Citera
2020-04-09, 17:31
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Handlade i två olika halvstora städer idag. Var den enda som hade mask.
Folk sprang runt som yra höns........ Var trots att en del tittade en, eller två extra gånger på halvmasken, utan tvekan den minst stressade i alla 4-5 butiker jag handlade i......

Hälften panik..... Andra hälften packade ihop sig som sillar i alla åldersgrupper.

Känner igen det där. Jag är ensam med munskydd jag också.
Citera
2020-04-09, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det som går att göra i hela den övriga världen är också fullt möjligt att genomföra i Sverige. Finlands lagar som ex. är väldigt lika våra. Det är viljan som saknas.

Såna som du kallar ju världens mest öppna och demokratiska land för ”regim” (samtidigt som ni hyllar regimer som Ryssland och Kina) som det är så hur fan får du ihop det med att du vill att Sverige ska bli mer totalitärt? Vad ska du kalla oss då? Super-regim?
Citera
2020-04-09, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jordgloben
Det verkar som att runt 100 personer dör i covid-19 varje ag just nu. Dock dör runt 250 personer, i snitt, varje dag i Sverige under normala förhållanden. Vet någon hur stor skillnaden är mot 250 per dag just nu?
det blir väl 350 personer enligt ditt sätt att räkna
Citera
2020-04-09, 17:33
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.motherjones.com/kevin-drum/2020/04/coronavirus-growth-in-western-countries-april-8-update/

Mother Jones dödskurva onsdag 8 april 2020.

Vi ligger fortfarande under Italien. Men vi ligger sämre till än USA . Jag trodde att USA skulle komma ikapp oss i döda per capita innan slutet av denna vecka. Men oj så fel jag hade. 100 döda i Sverige per dag betyder 3200 döda i USA per dag för att vi ska ha samma antal döda per capita.

Eftersom vi har fått in smittan på äldreboenden så lär Sveriges antal döda per dag bara öka.

Jag vet inte hur de tänkte skydda dom äldre? Det var ju kört från början med den omsättning det är på personal på äldreboenden och i hemtjänst. Dessutom dåligt med skyddsutrustning. Hur ska gravt dementa att förstå vad de ska och inte ska göra. Låsa in dem på rummen är inte lätt heller.

Fattar väl vem som helst. Skolor öppna, elever med en mor i hemtjänsten, äldreboende. Som sagt, stor omsättning på personal, vilka ofta arbetar i flera boenden.
Citera
2020-04-09, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Varför spelar du dum för din idiot?

Vadå? Jag vill veta mer detaljer om den briljanta planen? Är det konstigt?
Citera
2020-04-09, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nu var det ju inte hundra döda, vare sig idag eller igår. Det var 100 inrapporterade idag och igår. Men alla dem var inte för idag eller igår

Eftersläpningar etc jämnas ut om man i stället ,till exempel tittar per vecka :
V12 dog i medeltal 2,6 pers/dag , v13 dog i medeltal 12,7 pers/dag, v14 dog imedeltal 41,6 pers/dag och hittills denna vecka v15 så har i medeltal 98 pers/dag dött av covid19 i Sverige. Brant stigande tendens alltså.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Precis, så enkelt är det för att få rimligt tal/dag. sen kan man även se snittet på insjuknade exempelvis 3 veckor tidigare, för att få en relation till antal insjuknade/döda och på så vis få en siffra som visar om det går upp eller ner gällande insjuknade/döda.

Naturligtvis finns det andra sätt, även mera komplicerade, men detta duger nog en bit.
Citera
2020-04-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Alltså det är ett virus, och att folk dör är knappast någons fel. Möjligtvis Kinas fel.
Ni har fastnat i någon tanke om att ALLA andra länder med lockdown inte kommer få lika många döda.. Där tar ni fel tror jag. De kommer få samma siffror som Sverige när allt är över. De kommer behöva öppna upp igen och de kommer få döda, fast under längre tid.

Exakt så resonerar säkert våra makthavare. Nu låter vi folk dö, men sen skall vi minsann visa dem vem som hade rätt. Vänta bara.

Det finns kanske en liten chans att Sverige skulle klara sig bättre om det skulle komma en ny våg av coronavirus, men det är inte alls säkert. Att ta en sådan enorm risk för att man absolut inte kan erkänna att man har fel är en stor cynism. Man leker med människoliv för att man tror att man har en överlägsen ideologi eller vad det nu är som dessa personer inbillar sig.

Men att Sverige idag har 10 gånger mer döda än liknande länder är absolut inte acceptabelt ur någon synvinkel. Däremot tror jag det finns folk inom maktens sfärer som gärna blir av med gamla och sjuka av ekonomiska skäl. Jag kan bara hoppas att dessa personer själva drabbas hårt av viruset.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
Såna som du kallar ju världens mest öppna och demokratiska land för ”regim” (samtidigt som ni hyllar regimer som Ryssland och Kina) som det är så hur fan får du ihop det med att du vill att Sverige ska bli mer totalitärt? Vad ska du kalla oss då? Super-regim?

Skilj på auktoritärt och totalitärt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordgloben
Det verkar som att runt 100 personer dör i covid-19 varje ag just nu. Dock dör runt 250 personer, i snitt, varje dag i Sverige under normala förhållanden. Vet någon hur stor skillnaden är mot 250 per dag just nu?

Influensan har ju knappt gått runt i år men allt mellan 200-2000 pers dör en influensasäsong i Sverige, de senaste åren har det ökat. Alltså borde det inte än så länge vara nån skillnad mot andra år. Vidhåller att allt beror på den skitusla äldre”omsorgen” och vanvård. Tacka fan för att inte dementa 90-åringar överlever influensa när dom är övermedicinerade, undernärda och konstant uttorkade samt deprimerade pga personalen som behandlar sitt jobb som ett fabriksjobb.
Citera
2020-04-09, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
S större än någonsin. Sifo.
Hur kan människor tycka att S är bra när Stefan står och säger. Det är erat fel att gamlingar dör av covid-19.
Svensken är knäpp, fattas chips i chipspåsen.

Det kan bara betyda att en väldigt stor del av befolkningen är oetiska skitstövlar. Och det är klart de stöttar regeringen som inte tar ifrån dem friheten. Sen att det dör några gamlingar är ingen game changer ju.
Det har alltså anslutits folk som röstade på annat till sossarna eftersom de står fast vid denna fantastiska linje som Sverige har. Att mörda en massa folk.
Citera
2020-04-09, 17:36
Medlem
hibernalhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det som går att göra i hela den övriga världen är också fullt möjligt att genomföra i Sverige. Finlands lagar som ex. är väldigt lika våra. Det är viljan som saknas.

Du läste alltså inte texten/videon jag länkade till, eller vill du inte förstå?

Citat:
Ett allmänt utegångsförbud är alltså inte möjligt enligt svensk lag.

Vår grundlag, regeringsformen, sätter stopp för begränsningar i rörelsefriheten utan stöd av lag.

– Enligt förarbetena till regeringsformen innebär det att det behövs särskild lagstiftning för förbud mot att röra sig fritt i en “viss landsände” eller att besöka andra delar av landet. Det gäller också förbud att begränsa medborgares rätt att lämna hemorten, avspärrning av större områden så som gränszoner och delar av skärgården, säger Titti Mattsson som är professor i offentlig rätt vid Lunds universitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in