2020-04-09, 15:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
OK, 2,5 % smittade i Stockholm, detta blir ett blodbad.

Då det är förskjutning ifrån smitta till död, så är undersökningen relevant för dödligheten. Om 100 personer dör på 2,5 %, så har vi följande ekvation:

Flockimmunitet: 70%
Smittade: 2,5%
döda 800 st.

800 * 70/2,5 = 22 400

Då är detta lågt räknat, då hela Sverige inte har 2,5% smittade, utan kanske kring 1%

Den som har antal döda i Stockholm kan få en bättre siffra för stockholm. Förmodligen talar vi om 10 000 döda bara i Stockholm

Jag räknade på samma sätt förut. Men vi måste komma ihåg att denna undersökning inte fångade upp folk som har haft viruset tidigare och sedan blivit friska.
Citera
2020-04-09, 15:56
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Inte en chans.. inte när så många är symptomfria och viruset är så extremt smittsamt. De drar bara ut på förloppet. Inget ont i det, men det kommer göra marginell skillnad på antalet döda i slutänden tror jag.
Ja, det där med symptomfria är en hake förstås. Vet inte om man kan ta fram en lösning för att screena dessa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Å påskhelgen kommer se ut så här dödsfallsmässigt varje dag.

fredag 137
lördag 180
söndag 236
måndag 309

Nej. Viruset vilar alltid på helgerna. Eftersläpningen kommer bli monumental.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Eftersläpning från helgen var en legitim förklaring till höga siffror under måndagen och tisdagen. Eftersläpning är inte en legitim förklaring när höga siffror fortsätter att rapporteras under onsdagen och torsdagen. Siffror på över 70 dödsfall per dygn borde utlösa total panik i samhällets ledning.

Anders Tegnell kan ha rätt att Sverige har 45 dödsfall per dygn. Jag skulle kunna hävda att Sverige har 11 dödsfall per dygn utan att ljuga. Sverige har haft i genomsnitt 11 dödsfall per dygn under dom senaste 10 veckorna.
70 dödsfall om dagen skulle betyda att den siste svensken dör om 391 år.

70 är kanske relativt sett inte så många i det stora hela. Föds ju fler varje dag...
Citera
Medlem
Förskole-och skolpersonalen är helt jävla bortglömd i debatten. Bra av Bladet att göra ett knäck på detta faktiskt. De är också försökskaniner i experimentet.

Citat:
Varje dag uppstår en diskussion med föräldrar som blir nekade att lämna barn som uppvisar sjukdomssymtom. ”Men det är ju bara lite snor”, är en vanlig kommentar Elin fått höra. Att hon informerar om att det är riktlinjerna som gäller nu, i och med Folkhälsomyndighetens rekommendationer, hjälper inte.
– De blir förbannade och går hem. Det är nästan som att man ger upp och inte orkar ta debatten med dem.
Förskolans riktlinjer har kommunicerats till föräldrarna. Men det har inte hjälpt.
– För de föräldrarna är det bara ”jag och mitt” som gäller, man har inte empati för andra.

https://www.aftonbladet.se/family/a/naxM1n/sa-ar-det-att-arbeta-i-forskolan-under-coronakrisen
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Någon som hörde SVT:s rapportering från Malmö?
Reportern hade pratat med 95-årig dam på ett äldreboende där 3 av 10 hade dött i COVID.
Så fick damen testas. Det visade positivt. Hon hostade och var rädd.
Damen hade berättat för reportern att de inte haft besök på länge men att några i personalen hade jobbat, snoriga och hostande.

Så jävla sorgligt. Stackars tant. 😰
De hade alltså gått till jobbet och arbetat sjuka trots klara direktiv om sjukskrivning vid minsta symptom. Som tur är finns det hopp i hydroxiklorokin, även för gamla åldringar.
Dr. Marc Siegel, a Fox News medical contributor, told “Tucker Carlson Tonight” on Tuesday that his 96-year-old father was recently weak and struggling to breathe but recovered after he was administered an anti-malaria drug and antibiotics.

Siegel was discussing hopeful signs that hydroxychloroquine has shown in recent studies when combined with antibiotics for coronavirus treatment.

Siegel said his father, who lives in Florida, recently complained about weakness, shortness of breath and feared that he was going to die.

Siegel said that his father’s cardiologist prescribed hydroxychloroquine and antibiotics and the combination proved effective.

"He got up the next day and was fine,” Siegel said.
https://www.foxnews.com/health/dr-marc-siegel-opens-up-about-his-father-96-and-his-use-of-hydroxychloroquine
Citera
2020-04-09, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nu var det ju inte hundra döda, vare sig idag eller igår. Det var 100 inrapporterade idag och igår. Men alla dem var inte för idag eller igår

Ett sätt att få det att se mindre ut. Rapportera låga siffror flera dagar i rad, kommentera att det ser bra ut men nämn inget om att det finns fler fall som inte rapporterats än. Sen rapporterar man höga siffror i några där och säger att det beror på eftersläpningar utan att kommentera att de tidigare låga siffrorna är högre. Nästa varv har vi ju tagit ett skutt uppåt i "den flacka kurvan utan att prata om det och kan fortsätta på samma sätt.
Senast redigerad av HrP 2020-04-09 kl. 16:00.
Citera
2020-04-09, 15:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Haha jaså? Eller så indikerar det att Corona inte är så dödligt som vissa här i tråden tycks tro.

Nu tycks vi i alla fall veta lite mer.

1% dödlighet tycks stämma rätt bra.

400 döda i Stockholm. 2,5% smittade av 2 miljoner invånare.
Det är cirka 50 tusen personer, varav 400 har avlidit. Det ger en dödlighet på 0,8%. Å andra sidan har vi ju ett antal på intensivvård nu också och en del av de kommer inte klara sig. 1% ligger nog väldigt nära sanningen skulle jag tro.

Det här visar också att de som talat om att 50% redan skulle vara smittade talar totalt i nattmössan. Det här kommer bli långt värre innan det blir bättre. Vi är fortfarande bara i början och toppen ligger sannolikt åtskilliga veckor bort. Kanske någon gång i maj ser vi toppen, men smittan kommer leva kvar hela sommaren om man inte hittar på någon mirakelkur.

Vet att många blir förbannade när man säger sådana här saker. Speciellt de som är verksamma inom ekonomin eller på finansmarknaden. För de sätter bokstavligt talat pengar före människoliv.
Citera
2020-04-09, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Förskole-och skolpersonalen är helt jävla bortglömd i debatten. Bra av Bladet att göra ett knäck på detta faktiskt. De är också försökskaniner i experimentet.

https://www.aftonbladet.se/family/a/naxM1n/sa-ar-det-att-arbeta-i-forskolan-under-coronakrisen

I sådana fall måste socialen ingripa och adoptera bort barnen, föräldrarna är uppenbart olämpliga.
Citera
2020-04-09, 15:59
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Var har jag skrivit att jag inte bryr mig om äldre???
Det inser jag att du inte skrivit. Måste ha blivit något missförstånd från min sida.
Citera
2020-04-09, 15:59
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Tack för att du svarar på mitt ledande inlägg, ville inte vara alltför tydlig.

Det är alltså som jag trodde, ni bryr er inte nämnvärt om pensionärerna, det ni är rädda och panikslagna för är er EGEN hälsa.

Det är OK, men var ärlig med det då och sluta godhetssignalera.

Jag vet att du är ett troll men svarar ändå.

Det finns en distinkt skillnad i hjärt och kärlsjukdomar där ansvar över utfallet ligger på 3 ställen

a)personernas levnadsvanor
b)genetik
c)behandling i sjukvården

Detta skiljer sig från pandemin där inga LAGAR och REGLER sätts upp för att skydda utsatta grupper tex, eller vårdpersonal.

Sjuk hemtjänstpersonal springer runt hemma hos gamlingar utan några munskydd eller skydd övht, vårdpersonal som ska vårda allla slags patienter i alla åldrar testas inte ens för viruset äns om symtom uppstår utan skickas bara hem.

Här ligger ansvaret på myndigheterna till 100%, uppmaningar räcker inte till och du kan bli smittad och dö trots att du personligen gjort allt du kan=går inte att jämföra som du gjorde

Listan kan göras hur lång som helst
Citera
2020-04-09, 16:00
Medlem
Idag har vi fått 1/10 av alla fall vi har. Och vi sticker ut EXTREMT i jmf med Norgez Finland och Danmark.

VAD ÄR DET.LÖFVEN TALAR OM I SR?!?!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in