2020-04-09, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Dagens stolpskott. Om du tänker efter en gång till kanske du inser den bristande tankeverksamheten bakom det du skrev.
Men, visst, jag håller med om att fler kommer att dö av covid-19 än av en influensasäsong. Det blir dock inte de enorma skillnader som kan motivera doomesdagprofetiorna i denna tråd. Finns inte en risk.
Redan allvarligt att 804 svenskar dött.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Lägg till att vi, till skillnad från övriga du nämner, är ett land som kört vår ekonomi i botten redan innan detta, med stora befolkningsgrupper ohjälpligt med behov av stort ekonomiskt stöd i decennier framöver.
Eeehh kommuner och rgioner har fått 100 miljarder extra av staten . . . ekonomin är knappast körd i botten i landet . .
Citera
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Varför det? I Norge började epidemin ungefär samtidigt som i Sverige, med skidresenärerna som återvände från Italien. De har ett bättre upplägg helt enkelt. Och Sverige kommer få leva med stängda gränser till grannländerna betydligt längre än man räknat med...

Epidemin kan omöjligen ha börjat med skidresenärerna. Det tar 2-3 veckor från det att man blir smittad tills det man dör, så säg 17 dagar. Den 11 mars slutade vi smittspåra och hade då 500 konstaterade fall. 17 dagar senare, den 28 mars, hade vi 112 rapporterat döda. De uppskattningarna jag har sett på dödligheten varierar mellan 0.5-1%, så tar man 0.75% dödlighet så har vi 150 smittade personer för varje dödsfall. Det skulle betyda att vi 11 mars hade 16000 fall av corona i Sverige. Ett mörkertal med faktor 30 drygt.

Även om smittspårningen läckte som ett såll så har vi förmodligen haft coronavirus i landet sen åtminstone mitten av februari, kanske redan med flygen från Kina. Det har spridit sig i det dolda, och det var ren tillfällighet att vi hade Italienresenärer vilket gjorde att vi började testa. Det hade lika gärna kunnat vara Sverige istället för Italien som hade fått en explosion av corona från ingenstans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Man har smittspårat tillbaka före dess att viruset kom till marknaden. Det pågick alltså en smittspridning redan innan, som kom till marknaden och sedan spreds vidare därifrån.
Innan vad? Marknaderna har ju funnits länge.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Vad är det du ser?

Att man sätter ut kravallpolis utanför sjukhus.
Citera
2020-04-09, 15:27
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds
Jag har just fått "munkavle" av min arbetsgivare (anställd på ett kommunalt äldreboende i norrland) via ett internmail häromdagen, där det uttryckligen stod att jag och mina kollegor ej får säga till någon som frågar, varken om det förekommer smitta eller om det tagits några prover på personal eller vårdtagare.

Allt hänvisas till sekretess och till någon talesperson för äldreomsorg, och därifrån verkar det vara locket på när lokal media ringer och frågar.

Jag hade personligen inte velat ha någon av mina äldre släktingar på ett äldreboende i min hemkommun just nu. Det har konstaterats fall på såväl boende som inom hemtjänsten, men det får bara den det gäller veta. Alltså inte om (när?) ett stort antal grannar är smittade eller t o m avlidna i covid-19..

Känns ju sådär att "lägga locket på". Möjligtvis tänkt att minska en föreställd panik bland anhöriga/personal/äldre, nu när det börjar komma hit upp också, men oron blir ju knappast mindre av att man möts av "vi får inte säga någonting".. och hänvisa till högre ort som mest troligt inte heller säger någonting..
Samma här (chef inom socialtjänsten). Allt är hemligt kring Corona om media frågar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Redan allvarligt att 804 svenskar dött.
Ja, givetvis, det finns väl ingen som förnekar det, hoppas jag. Inte jag i alla fall. Många ledsna anhöriga. Men det finns heller ingen anledning att svartmåla.
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Det är väl inte så farligt om Stockisarna rör på sig. I Stockholm riskerar de ju att bli smittade.
Många i Stockholm är kanske just nu asymptomatiska bärare eller befinner sig under inkubationstiden. Tänk dig sthlms-familjer med barn i grundskolan som letar sig ut och handlar på byggdens enda mataffär.

Högst troligt kommer dem inte att stanna och bosätta sig ute på landsbygden under hela pandemin utan återvända tillbaka till huvudstaden när lovet är slut efter påskhelgen då grundskolorna drar igång igen där på måndag. Nöjesresa utan någon mening eller syfte med andra ord.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Låt oss jämföra Finlands totala mortalitet med vår - när det här året är slut. Många alarmister kommer att bli besvikna när de ser svart på vitt att siffrorna inte avviker speciellt mycket från varandra.
Citera
2020-04-09, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds
Jag har just fått "munkavle" av min arbetsgivare (anställd på ett kommunalt äldreboende i norrland) via ett internmail häromdagen, där det uttryckligen stod att jag och mina kollegor ej får säga till någon som frågar, varken om det förekommer smitta eller om det tagits några prover på personal eller vårdtagare.

Allt hänvisas till sekretess och till någon talesperson för äldreomsorg, och därifrån verkar det vara locket på när lokal media ringer och frågar.

Jag hade personligen inte velat ha någon av mina äldre släktingar på ett äldreboende i min hemkommun just nu. Det har konstaterats fall på såväl boende som inom hemtjänsten, men det får bara den det gäller veta. Alltså inte om (när?) ett stort antal grannar är smittade eller t o m avlidna i covid-19..

Känns ju sådär att "lägga locket på". Möjligtvis tänkt att minska en föreställd panik bland anhöriga/personal/äldre, nu när det börjar komma hit upp också, men oron blir ju knappast mindre av att man möts av "vi får inte säga någonting".. och hänvisa till högre ort som mest troligt inte heller säger någonting..

Tack för rapport. Ännu ett flagrant exempel på hur man inte krishanterar. Och ju fler liknande vittnesmål som ditt om sånt här förfarande, från landets kommunala arbetsplatser, desto större blir misstron hos folket.

Helt kontraproduktivt om man vill lugna människor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
De som skulle gå mellan några norrländska städer och Arlanda?
Eller har de varit nåt mer?

Haha ja så är de säkert.
Kul att sverige måste ha information på språk till alla nationaliteter som finns medan tex USA skriver ut sin information på två.

MSB måste ju även upprepa att man bara ska ta information som dom godkänt så man inte får fake news från ryssar och annan främmande makt (typ Flashback eller grupper på Facebook som är emot 5g som Ygeman fick till ryskt hot).
Här i Sverige är det inte rasism om man hanterar grupper olika, här i Sverige är det rasism om man inte tar hänsyn till invandrargrupper före övrig befolkning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Jag tittade just på motsvarande (går att hitta på FoHM:s grafiska sajt, men är inte direkt lättläst där).

Jag utgår från att det släpar åtminstone 3-4 dagar, så är en rimlig gissning att det nu dör kring 65-70 personer med konstaterad CoVID-19 per dag.

Om vi mycket konservativt tänker framåt, med bara en liten ökning av döda/dygn, så skulle totala antalet döda vid valborg ligga någonstans kring 2500-3000.
Är detta på tok för optimistiskt?
Eller finns det någon faktor som talar för att genomsnittligt antal döda per dag redan borde börja minska?

Jag tycker det ser ut som det släpar mkt mer än 3-4 dagar.
Det görs korrigeringar på Gårdagens korrigerade data också...minst 10dagar tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in