2020-04-09, 15:00
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Någon som hörde SVT:s rapportering från Malmö?
Reportern hade pratat med 95-årig dam på ett äldreboende där 3 av 10 hade dött i COVID.
Så fick damen testas. Det visade positivt. Hon hostade och var rädd.
Damen hade berättat för reportern att de inte haft besök på länge men att några i personalen hade jobbat, snoriga och hostande.

Så jävla sorgligt. Stackars tant. 😰
Ärligt talat så tror jag inte det går att komma undan att bli smittad, inte i längden.
Morsan som är kroniskt lungsjuk och behöver syrgas 16 timmar om dygnet har varit i princip helt isolerad i 4 veckor. Farsan har varit nere i byn och handlat två ggr, på "pensionärstiderna", i övrigt har de fått maten levererad till dörren. Och idag fick morsan svar på sitt vanliga prov som sjukhuset tar på henne att hon hade Corona. Så jag vet i fan hur någon skulle kunna klara sig ifrån att bli smittad i långa loppet
Citera
2020-04-09, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Har du någon länk till det?

Nej, det var i liverapporteringen efter presskonferensen. Hang on. Ska leta.
Citera
2020-04-09, 15:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Japp som den duktiga liberal du är så blandar du korten hejvilt och kör decoy genom att "blanda" ut Covid-19 fallen med vanliga dödsfall.

Nej, jag redovisar klart och tydligt antalet döda. Du verkar vilja ha en speciell sorts döda i covid-19 och att det skulle vara sorgligare om någon dör i covid-19 än i något annat. Så är det givetvis inte. Många äldre dör i lunginflammation varje år, tragiskt men sant.

Tjock-Steffe dog förresten inte i hjärtattack. Han fick viruset och eftersom han tillhörde två riskgrupper (underliggande sjukdom och ohälsosam övervikt) så dukade han under. Hade nog dött i hjärtattack före sommaren annars.

Korrekt dock att jag är liberal och gillar de fria marknadskrafterna. Ogillar kommunism och nationalism starkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ok. Matematiken går ihop om man ser 45/dag som en stark underdrift. Snittet är högre, sett till senaste veckan.

433 65
491 58
545 54
612 67
678 66
731 53
778 47

Jag tolkade det som att AT pratade om ca 40/dag i Stockholmsområdet, men jag kan ha fel.
Då Stockholm står för ca 60% av alla dödsfall, så skulle det ge ett medel på ~35/dag.
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Jag är ingen man eller en häströv, tycker det blir pinsamt med alla experter här som räknar ut hur statistiken kommer se ut efter påsk.
Men det är bara jag, andra kanske blir roade av underhållningen i form av gissningar.

Okay. Men om du nu är ärlig, om du vinner 1 mio på att gissa rätt:

Fler eller färre än 1000 på måndag?

Svara inte, retorisk fråga. Alla vet svaret. Det handlar inte om att vara “expert”, det handlar om inte att ha en rövskinka som huvud - bruden.
Citera
2020-04-09, 15:02
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
803 döda. Stämmer utmärkt med min graf, som spådde att vi skulle ha 817 idag.

Söndag/måndag har vi 1382 döda enligt grafen. Med FHM:s eftersläpning 1000-1100

Mot slutet av nästa vecka har vi mellan 2000-4800 döda.

När tror du att FHM och regeringen börjar få kalla fötter och börja skylla ifrån sig?. I slutet av maj kan vi alltså ha 10000-tals döda?
Citera
Medlem
Detta var konstigt. Regeringen har tagit hem 200 personer från Dubai.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3mlKo/leila-35-fick-hjalp-ut-ur-stangda-dubai-en-spokstad
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ni tror ju att det dött över 100st ett par dagar när det med 99,9% sannolikhet inte gjort det.
Använd folkhäsomyndighetens graf så blir det bättre.
Gå in om en vecka och titta på 8,9 april så har vi facit

Med 100% sannolikhet dog det inte 47 personer igår.

Ja, det är vanskligt att anta eftersläpningarna är relativt konstanta, men jag kan likväl utläsa en trolig trend utan att vänta en vecka.
Om inte annat så blir detta förhållningssätt ganska rättvisande när det jämförs med andra länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det håller jag helt med om. Men jag tolkade dig som att du inte bryr dig om äldre och sjuka dör. Och det är ju en betydligt vidare definition än "gamla multisjuka" som du skriver nu.
Var har jag skrivit att jag inte bryr mig om äldre???
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Och vi kom ju ihåg idioterna här på denna tråd som sade att COVID-19 bara skulle bli som en liten vanlig influensa med lika många dödsfall.......
Vi kommer även ihåg de som gapade om 40% dödlighet genom hela befolkningar, miljontals döda i mars osv. Slutsats: idioter finns det gott om.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Sitter och jämför Sveriges dödskurva med andra länders.
Sveriges kurva är spikrakt uppåt. Ingen vacker syn!
Våra grannländers kurvor ser dock mycket fina ut! Där har man läget under kontroll.

Tegnell, Regeringen och FHM skall givetvis ställas inför rätta efter detta massmord.

Jag hoppas på utredningar och åtal efter detta. Fast vi bor ju i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Influensavaccin finns.

Influensan hade dödat 65 personer förra månaden.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arets-vanliga-influensa-mildare-an-tidigare
Corona har dödat 806 nu.
Det fanns vaccin då också, ändå dödade influensan drygt 1000 personer den säsongen. Att jämföra med årets influensa är meningslöst eftersom den inte är särskilt svår. Det blir den av och till. Men jag förstår att det finns absolut ingenting som kan störa ut din uppfattning att covid-19 är det hemskaste som har hänt. Den är ju här och nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in