2020-04-09, 15:07
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Nu låter du precis som Tegnell Med eftersläpning är kurvan alltid platt o läget under kontroll

Utan att ta med eftersläpningen får du inte en sanningsenlig bild av döda per dygn.

Det ser värre ut om man inte tar med eftersläpningen.

Det är alltså perfekt för många i denna tråd, att skita i eftersläpningen. Fear-mongering kallas det bland annat. Och sen beskyller man Tegnell för att vinkla statistik. När man själv presenterar siffror utan eftersläpning i tråden. Hahahaha.
Citera
2020-04-09, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Över 1000 personer kommer ju redan dött på måndag i Corona.
Eftersom det inte finns vaccin till covid-19, ja.
Citera
2020-04-09, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Varför är det konstigt? USA har tagit hem tusentals och åter tusentals medborgare från platser runt hela världen. Från Amazonas med båt bland annat.
Konstigt att UD hämtar folk från mellan östern och Afrika tycker jag är konstigt.

Citat:
Enligt den lista som Ekot fått handlar det om 21 länder där UD nu beslutat att viss personal och deras familjemedlemmar ska resa hem till Sverige. Det handlar främst om länder i Afrika, men också till exempel Bangladesh, Pakistan, Afghanistan och Ukraina.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7437541

Jag känner några personer som inte fått någon hjälp av UD att komma hem som inte bor i afrika, mellan östern.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Är du kvar än!? Du är den största idioten här som har Jennifer på exp som källa t dina vetenskapliga studier.
Mina vetenskapliga studier? Menar du datan från det italienska civilförsvaret? I sådana fall har du för höga tankar om mig, jag har ingenting med dem att göra på varken ett professionellt eller socialt plan.
Citera
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Folk dör fortfarande i vanlig influensa precis som vanligt.. Corona döda är ett plus till dessa och sjukvården hanterade en vanlig influensa inte vanlig influensa PLUS corona pucko..

Du kan inte rakt av ersätta vanlig influensa döda med corona "iställetför" utan alla de coronadöda är ett PLUS på de vanliga siffrorna döda som vi har varje år.

Med fullskalig vård så hade förmodligen mer än hälften av de nu döda överlevt. På grund av politiska beslut av 7-klöverpartierna så har sjukvården och landets försvar mot ex. pandemier hackats ner i småbitar för att försörja alla de icke arbetande som tagits hit de senaste 10 åren..utan dessa hade Sverige haft en oerhört bättre ekonomi. Och möjligheter att satsta på infrastrruktur och sin egen befolkning istället

10 år? testa 30 istället när vågen från somalia började så kommer du närmare

fö håller jag med dig fullständigt och du diskuterar med en idiot.
Citera
2020-04-09, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Tegnell: Vi får många signaler om att våra rekommendationer inte följs, i bland annat butiker, restauranger och sociala sammanhang.

No shit Sherlock! Vem hade kunnat ana?!

De är inte bara inkompetenta utan även hårt ansatta av politiska krafter (regeringen) som har en stark påverkan på deras riktlinjer och beslutsfattande. De trodde givetvis själva på att folk skulle följa deras "rekommendationer" i tillräckligt hög utsträckning. Med tanke på att svenskar sägs ha allra störst förtroende för myndigheter av alla världens länder, så tänkte regeringen och Folkhälsomyndigheten att rekommendationerna skulle följas till punkt och pricka. En grov missbedömning från deras sida. Sverige har förändrats i grunden med en helt galen massinvandring under flera decenniers tid. Somalierna som drabbats hårdast är inte tillräckligt integrerade och har inte en så stark tilltro till myndigheter. Och även ett nyliberalt tankemönster hos en stor del av befolkningen, den så kallade individualiseringen av samhället medför att folk gör exakt vad dem vill utan att tänka på vad som gäller för allas bästa. Norge, Danmark och Finland har mer enade befolkningar, mer nationalistiskt och homogent, inte på långa vägar så djupt splittrat som i Sverige. Därför är det lättare för dessa länder att kontrollera och slutligen besegra smittan. Det sociala kontraktet är inte brutet i dessa länder. Sammanhållningen, toleransen för att stå ut med en karantän eller en lockdown är betydligt starkare i Norge, Danmark och Finland.
Senast redigerad av Pazzamo 2020-04-09 kl. 15:12.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Tegnell börjar backa mer och mer, syntes tydligt i dagens presskonferens. Han ser vartåt det barkar. Han inser hur fel han har haft.

Men svensken är naiv. Vi kan ha tiotusentals döda - Svensson kommer ändå se det som en framgång! Att vi ligger i världstoppen vad gäller döda per capita spelar ingen roll - Svensson köper FHM:s och Tegnells manipulerade grafer.

De styrande och deras lakejer kommer bara att påstå att utan deras förträffliga insatser så skulle det ha varit mycket värre. Medelsvensson som litar blint på myndigheter kommer att låta sig luras och fortsätta rösta på klöverhögen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
När tror ni vi börjar se sociala oroligheter i Sverige? Dvs när tror ni man börjar dra ut slangar från någons morfar för att ge slangarna till någon yngre?

Vi börjar ju se förberedelser för det men när tror ni det händer och hur kommer det se ut?
Du såg inte gårdagen SvT där de så att nu till helgen eller början på nästa vecka så är IVA platserna fulla och då kommer det som du pratar om att hända då läkarna kommer att leka gudar och kommer att bestämma vilka som får leva och vilka som får dö.
Citera
Bannlyst
Den 20 mars 2020 var det en dag i Italien när det dog 100 personer per dag (100 gånger 6 = 600).
Italien hade då varit i lockdown i 12 dagar. Ingen fick gå ut om det inte var för att handla mat eller medicin. Och man behövde ha ett intyg för att ens kunna göra det.
Alla var rädda. Människorna. Regeringen. Myndigheterna.
Alla var hemma och väntade med hopp att PK kl 18 skulle ge bättre resultat. Men icke. Det skulle dröja ett tag innan det skulle bli bättre.
Alla var instängda i sina hem. Folk satt på balkongen och spelade instrument. Och sjäng. Och alla kände sig som om man var mitt i ett krig.

Den 9 april 2020 var det en dag i Sverige när det dog 100 personer per dag.
Det var andra dagen i raden som det var 100 dödsfall per dag.
Dagen innan hade man sagt på PK att det börjar se bra ut. Den eminenta statsepidemiologen sa också ganska självsäkert att vi nu nått en platå. De flesta instämde och litade på detta i samband med att man var medveten om andra gånger då samma person givit vetenskapligt fakta som visat sig vara korrekt.
Han la också till att som tur är ser det nu bättre, till och med mycket bättre, för Stockholm, där antal avlidna har tydligt minskat.
Men den dagen var alltså 100 personer som hade avlidit. För andra gången i rad.
Man har fortsatt påpeka att man ska följa de viktiga rekommendationer såsom att tvätta händer, att hålla avstånd (dock lite oklart antal cm som man skulle distansiera sig). Dagen innan hade samma eminente vetenskapsman även dessutom börja säga att kanske ska man kunna börja planera sommaren trots allt, utan att för den delen vara mindre försiktiga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Eftersom det inte finns vaccin till covid-19, ja.
Ja det kommer dö fler i Corona än influensa även om influensa har vaccin.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Det där snacket om att bara gamlingar blir svårt sjuka i covid-19 är totalt felaktigt:

Martin Vukman, 36, gick och kände sig småsjuk i flera veckor.
Då bröt covid-19 ut och han fick köras akut till sjukhus med dubbelsidig lunginflammation.
Han beskriver sig själv som vältränad och utan underliggande sjukdomar.
– I söndags trodde jag det var slut med mig, jag var så dålig, berättar Martin från sjukhuset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
45 min in i dagens liverapportering, efter presskonferensen från FHM.
Den ligger på SVT:s sida.
Per Lärka rapporterar från Malmö. 95-åringen heter Sonja.

Tack!

Stackars tant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in