Citat:
Läste ditt ursprungliga inlägg om dina egna tankar, och dina reflektioner över dem.
Det är ju också ett sätt att söka bekräftelse på sina egna misstankar om Sveriges ”strategi”, att det kommer nåt som punkterar bubblan.
Jag reagerar med avsmak på förhärligande om landets (icke-)strategi, hur jäkla platt opposition och media agerar. Det handlar mer om att förgylla Sverigebilden (som har börjat krackelera) och räcka ett stukat långfinger mot omvärlden, än att stilla folks oro.
Snart dammar man väl av 70-talets slogan ”Sverige är fantastiskt”.
Det som utspelar sig är i allra högsta grad politiskt - våra politiker vill visa omvärlden att Sverige är bäst. Och det med sin befolkning som insats.
Det ironiska i det hela är att Sverige låter andra länder med sina åtgärder sköta om smittbekämpningen, för att sen springa och slå sig för bröstet och låtsas om att det är vårt folkvetts tilltro till ”experter”.
BTW, var det våra ”experter” som förordade ”Refugees Welcome”..?
Det är ju också ett sätt att söka bekräftelse på sina egna misstankar om Sveriges ”strategi”, att det kommer nåt som punkterar bubblan.
Jag reagerar med avsmak på förhärligande om landets (icke-)strategi, hur jäkla platt opposition och media agerar. Det handlar mer om att förgylla Sverigebilden (som har börjat krackelera) och räcka ett stukat långfinger mot omvärlden, än att stilla folks oro.
Snart dammar man väl av 70-talets slogan ”Sverige är fantastiskt”.
Det som utspelar sig är i allra högsta grad politiskt - våra politiker vill visa omvärlden att Sverige är bäst. Och det med sin befolkning som insats.
Det ironiska i det hela är att Sverige låter andra länder med sina åtgärder sköta om smittbekämpningen, för att sen springa och slå sig för bröstet och låtsas om att det är vårt folkvetts tilltro till ”experter”.
BTW, var det våra ”experter” som förordade ”Refugees Welcome”..?
Ja visst är det politik.
Sverige gör väl mer som under andra världskriget klappar sig på bröstet och säger att de var " neutrala" när de egentligen släppte igenom tyskar till Norge, levererade stål och järn till krigsmaskineriet tex.
Nu utnyttjar man i stället länder runt omkring som får agera som en karantän runt Sverige och man kommer efteråt att säga. Titta vad duktiga vi var, men går det riktigt fel, och som jag har sagt förut så kommer man att beskylla folket. Ni tvättade inte händerna, ni lyssnade inte på oss.
Det tänker jag inte finna mig i och det hoppas jag att ingen gör.
Min egna reflektion visade mig att till och med jag hade politiska tankar bakom det här.
Jag ville och vill att Stefan skall bort, att politiken skall förändras helt och hållet, men i slutänden blev det ju mer att jag egentligen struntade i andra människors liv.