2020-04-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Bs, om de hade varit oroliga över det så hade gjort mer för skydda dem. Nu tillochmed uppmuntra de till att gå ut. Det är som de vill att de ska dö. Ingen som hade sett det som bekymmersamt hade uppmuntrat till att de ska utsatta sig själva för onödiga risker.

Folkhälsomyndighetens, och Regeringens, direkta uppmaning är att människor över 70 ska hålla sig hemma så mycket som möjligt.
Det är ordagrant vad uppmaningen säger.

Tar man inte den uppmaningen på allvar och i det råkar illa ut har man ingen annan än sig själv att skylla.

Men - det har fortfarande ingenting med äldreboenden att göra.
Där kunde man sannolikt gjort mer från början och det är ju vad man säger när man ser det som bekymmersamt.
Citera
2020-04-09, 14:19
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Förra fredagen så tippade jag faktiskt 800 döda totalt i Sverige lagom till påskhelgen, och blev kallad för ”alarmist”.

Du hade rätt. Hur många dödsfall var det då? Hur många dödsfall tror du vi ser nästa fredag?
Citera
2020-04-09, 14:20
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Absolut när man inte tar emot i samma utsträckning som tidigare. Nu krävs det att du skall vara väldigt illa däran för att komma under vård.
Njae.. Så är det ju inte. Östergötland är ju värst drabbat per capita och här får man iaf åka in om man har andningsbesvär.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Har MSB sätt sagt något vettigt och sakligt sedan dessa presskonferenser startade?
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Så länge inte yngre och tidigare fullt friska dör tycker jag det är ok.
Du ger den utbredda svenska åldersrasismen ett ansikte.
Citera
Medlem
Tegnell : Stabil kurva, ser bra ut, ingen fara. (typ 100+ inrapporterade varje dag) Minst 722 avlidna.

Australien : 51 avlidna totalt.
Finland : 40 avlidna totalt.

:facepalm:
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Som tröst ska man komma ihåg att viruset har härjat i Stockholm i 5-6 veckor. Och många är friska nu vilket inte syns i provtagningar. Jag hoppas fan att så är fallet.

Anledningen till att vi har hållit samhället öppet sen viruset kom är ju för att folk SKA bli smittade, i långsam takt. Vi har verkligen misslyckats om inte fler har exponerats. Tegnell säger att taktiken inte är flockimmunitet men alla vet ju att det är enda sättet att stoppa smittan.

Ja jag håller med. Finns ju 2 scenarion där, att Anders Tegnell har rätt att stor del av befolkning i Stockholm nu är immuna (vad det nu innebär och hur lång tid), eller att smittan precis börjat i befolkningen, och att vi då beräknas vara helt fel i kurvan. Då kommer belastningen om 2-4 veckor. Jag bara tänker mig alla uteserveringar restauranger i Stockholm som varit fritt att samlas på där folk druckit öl, och vi vet ju att alkohol sänker spärrar inom människan. Samma dag eller dagen efter förbudet emot att stå och hänga i baren och bete sig olämpligt såg jag både full bar och folk som stod och hängde i baren, precis som man inte skulle göra enligt FoHM.

Jag hoppas Anders Tegnell har rätt!
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Låter som ny åtgärd.
Frågan är vad de skulle kunna vara.
Nya restriktioner för påskkärringar...?
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Sluta spamma om att det dött över 100 om dagen

Vilken kurva tror ni stämmer bäst med verkligheten?

Den här:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Eller den här:
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Ganska självklart om man tänker efter att den senare kurvan är den rätta.
Citera
2020-04-09, 14:21
Medlem
Citat:
Förra fredagen så tippade jag faktiskt 800 döda totalt i Sverige lagom till påskhelgen, och blev kallad för ”alarmist”.

Det har dessutom bara slagit till ordentligt i Stockholm, vi har hela landet kvar som inte pikat alls än..IVA i Göteborg har många svårt sjuka (en bekant som arbetar där)
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Sveriges siffor är uppseendeväckande höga, jämfört med våra grannländer. Ledarna har fuckat upp det och kommer få betala priset vad det lider.
Lugn.. Jämför inte nu. Vänta tills det är över. Våra grannländer kommer komma upp i våra siffror med,men långsammare.
Citera
Medlem
Citat:
Du hade rätt och på söndag efter påsk är siffran över 1000 döda om detta dödande fortsätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in