2020-04-09, 13:05
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo, och det lär nog komma flera liknande rapporter den närmaste tiden.

För om nu en flockimmunitet skulle bli av, varför är det nu en sådan stress med att finna ett vaccin, som är tidigast färdigt om 1-2 år ? (och då har man lyckats med lottoraden perfekt, i alla led)

För innan dess har ju flockimmuniteten fixat biffen...

Det står flera hundratals miljarder på spel. Det är nog anledningen. Alla länder kommer köpa in vaccin.
Citera
2020-04-09, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag slutar härmed att svara på dina inlägg.
Du gör allt för att missuppfatta vad jag skriver.
Du kan inte ens erkänna att trenden i Stockholm de sista 7-10 dagarna är att nya smittade är ganska stabilt ens när du har siffrorna framför dina ögon.
Nej 160 nya igår. Ja för att de bara testar folk på sjukhus. Din dumme fan.
Citera
2020-04-09, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
188 under 50, av 16000+ för några dagar sedan

https://www.statista.com/statistics/1105061/coronavirus-deaths-by-region-in-italy/

Det är uppenbart att alla riskerar att dö av COVID-19, men risken i Italien var endast 1,16% för de under 50 år, men den ena av hundra kan lika gärna vara du som någon annan.
Hur fastställer du dödligheten 1.16% på folk under 50 år?
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men det har inte varit några lokala krisrubriker gällande vårdplatser ännu då?
Nej inget jag har sett iaf.
Pratade med syrran som är sjuksköterska i Norrköping och de hade väl ganska bra tryck på IVA men ingen katastrof. Men det var förra veckan, sedan blev hon sjuk i Corona så hon är hemma nu.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Alltså Fria tider har tappat det totalt i sin bevakning av Corona. Dom gick ju ut rätt tidigt med att ingen borde lämna sina hem då alla riskerade att dö om man gjorde så. Sedan ser man rapporter från Italien från när dom hade 12 000 döda och det endast varit 35st under 50 år som dött. Jag har helt tappat respekten för Fria tider, från att ha varit en trogen läsare så har jag svårt att bestämma mig för om jag ska pissa eller spotta på dom. Kommer tamejfan aldrig läsa skiten igen, dom jävla pissmupparna kan dra så långt åt helvetet det bara går!

Jag har alltid varit medveten om att dom har sin agenda precis som vänsterblaskor som Aftonbladet osv. Men dom har gått över alla gränser för vad som är acceptabelt.

Hur är det ens möjligt att någon gång inte sett igenom Fria Tiders politiska propagandaagenda?
Citera
Medlem
Tyskland genomför en studie av den mest drabbade orten/regionen Heinsberg. Första rapporten har nu kommit. Ca 15% är eller har varit smittade av viruset. Dödligheten uppskattas till 0,37 %. Oklart hur det fördelar sig mellan åldrar, troligen för knapert underlag.

https://www.welt.de/vermischtes/article207155699/Coronavirus-Studie-Heinsberg-15-Prozent-immun-erste-Lockerungen-moeglich.html
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag skall erkänna en sak. Jag brukat ofta tänka på vad jag egentligen tänker.

I början utav den här sjukdomen tänkte jag.
Hoppas det går åt helvetet allt och att Stefan och övriga skitstövlar jävlar i mig skall både hängas och halshuggas på en och samma gång. Hoppas Tegnell skall få stå för det han har utsatt oss för.

Någon dag senare tänkte jag. Vad tänker du egentligen din lille psykopat. Menar du att fler tusen skall dö men inte du. Hur tänkte du din dåre..

Kom fram till att fy fasiken vilken psykopat jag höll på att bli. Vill du förändra något skall inte andra behöva dö för din skull.

Vi har alla haft konstiga tankar. Jag har önskat att min trakasserande granne ska dö i covid.

Har även "hoppats" på att hälften ska dö av så det blir en ny värld, kanske en bättre värld med nystart. Och mycket lugnare och mindre stress.

Vilket inte är klokt. Infrastrukturen skulle gå åt helvete. Det skulle bli kaos. Och alla skulle vara ledsna för att de förlorat någon.
Citera
2020-04-09, 13:07
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Tack, bra sammanfattat. Det är viktigt att komma ihåg detta och ha lite perspektiv på saker och ting. Det finns ingen mening med att panika och skrika om att Sverige kommer dö, döda kommer ligga på gatorna i maj osv.

Däremot tycker jag inte man ska leva på som vanligt utan undvika sociala sammankomster, åk inte med SL om du absolut inte måste. Och för fan, stanna hemma om du är sjuk. Blir galen på hostiga personer man stöter på i affärer.
Sen finns det massor man skulle kunna göra inom äldreomsorgen, för där skötts saker och ting katastrofalt. Det är där den stora tragedin ligger.

Bra inlägg och jag tror du har rätt i detta. Det är viktigt att inte få panik, men även vara realist. Problemet är inte corona just nu, om sjukvården varit inställd för en högre belastning hade vi inte haft några problem. Men det är just sjukvårdens förmåga att klara av den belastning den nu får. Vi kommer säkerligen inte vara döende av covid19, utan av den avsaknad av vård som vi inte kan få pga den belastning den gör för vården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Nej 160 nya igår. Ja för att de bara testar folk på sjukhus. Din dumme fan.
Hur menar du bara testar folk på sjukhus? Jag testades utan sjukhusvistelse.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Enligt läkaren i Aktuellt berättade han att många som han kunnat ge vård (respirator) för någon månad sen eller 2, kunde han idag inte ge någon vård. Enligt det nya systemet (nya riktlinjer) så är det tajtare triangering för läkarna enligt system 1 god förutsättning ner till 3 där det är svårt att kunna ge vård, pga dåliga förutsättningar.

https://www.svtplay.se/video/24741298/aktuellt/aktuellt-2-apr-21-00-3?start=auto

Se gärna denna, den försvinner om någon dag från SVT play.
Lite mer i AB om detta med en faksimil på det interna mailet:

Dokument visar: De prioriteras bort från intensivvård

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/lAyePy/dokument-visar-de-prioriteras-bort-fran-intensivvard
Citera
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Fria Tider har gjort bort sig och avslöjat sin agenda för läsarna - att smutskasta regering och myndigheter är det enda de har varit ute efter hela tiden. Politiska aktivister utklädda till journalister. Bara ute efter att skapa panik och rädsla, för att gynna deras egna intressen. Vidrigt.
Regeringen och FHM blir inte primärt nedsmutsade av Fria Tider. De smutsar däremot effektivt ner sig själva genom handlingsförlamning och inkompetens.
Citera
2020-04-09, 13:08
Medlem
aina08s avatar
Nytt inlägg från Folkhälsomyndigheten:
Nu har vi många högtider framför oss: påsk, ramadan med eid al-fitr, pesach och flera andra. I år blir det inte som vanligt. Istället för att träffa våra nära och kära för att fira, måste vi tänka på att skydda varandra från smittspridning.
Det är särskilt viktigt att skydda våra äldre, som riskerar att bli svårt sjuka, mot covid-19.

Tillsammans kan vi bromsa smittan i Sverige.

Det här kan alla göra:

Stanna hemma även om du känner dig bara lite förkyld.
Tvätta händerna ofta med tvål och vatten i minst 20 sekunder.
Håll avstånd till andra både inomhus och utomhus.
Håll avstånd till andra på bussen, tåget, tunnelbanan, spårvagnen och andra allmänna färdmedel.
Undvik fester, begravningar, dop, kalas eller bröllop.
Håll avstånd till andra på idrottsplatser, badhus och gym och undvik att byta om i allmänna omklädningsrum.
Res inte i rusningstid om du kan undvika det.
Res bara om det är nödvändigt.
Är du 70 år eller äldre är det extra viktigt att du begränsar dina sociala kontakter och undviker platser där människor samlas.

Folkhälsomyndigheten ger ut så kallade allmänna råd som visar hur smittskyddslagen ska användas. De innebär bland annat att det är viktig att undvika större sociala sammanhang där flera personer träffas. Råden gäller fram till 31 december 2020.

Några funderingar.
Försöker man att göra det ännu otydligare än tidigare, för dom som hittills haft svårt att (vilja) förstå.
Är det inte en väldigt konstig mening, om du känner dig bara lite förkyld.

Och de i på idrottsplatser, badhus osv. Ska man komma ombytt till badhuset? Inte duscha innan/efter?
Och hur ska detta gå tex inom idrotten. SvFF gick igår ut med att lokalfotbollen ska spelas som planerat. Även S:t Erikskuppen i fotboll. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/qLBybO/beslutet-sa-spelas-fotbollen-i-stockholm

Och när de kommer till de gamla.
Har man inte sagt tidigare att de som är 70+ ska hålla sig hemma med undantag för promenader!?
Nu ska man begränsa sina sociala kontakter. De går ju att tolka som att dom bara ska minska, inte upphöra. Undvika platser där folk samlas... samlas man i affären, köpcentrum osv.

Hur länge detta kan pågå kommer nog som en nyhet för många.
31 december 2020 gäller detta meddelande och de säger väl en del.

Nog hade denna text kunna varit tydligare. Om inte annat för de som redan nu gör allt för att tänja på vad dom bör och inte.
Senast redigerad av aina08 2020-04-09 kl. 13:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in