2020-04-09, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Måste fråga er som är för en total lockdown med stängda skolor mm.

Jag har föräldrar som vi satt i karantän för ganska många veckor sedan 75,82år.
De har ingen kontakt med andra.

Så småning om måste ju vi börja träffa dem, veckor, månader från nu.
Det som jag känner som det absolut bästa är ju om barn/barnbarn då redan haft smittan, hur ska jag våga ta deras barnbarn dit om de inte redan har varit smittade och är immuna?
Jag vill ju inte döda mina föräldrar.

Enda alternativet jag ser är att de måste sitta själva 1,5-2år tills ett eventuellt vaccin kommer.

Hur ser ni på det ?
Varför måste du fråga de "som är för en total lockdown med stängda skolor mm"? Har den andra sidan ingen som helst kunskap?

Ni får väl testa er, både PCR-tester och antikroppstester kommer. Tur att kanske dina föräldrar klarar sig då men en hel del andra kommer inte att göra det beroende på FHM. Många barn blir nu av med sina föräldrar, mor och farföräldrar.

Smittan är ju lös nu utom kontroll och vad händer om dina föräldrar måste till sjukhus? Man får hoppas att alla människor i den processen är testade.
Citera
2020-04-09, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Din tröga jävel. Helt sjukt att du fortfarande kör på den här linjen, trots att du fått förklaring efter förklaring och bevis efter bevis.

ALLA LÄNDER HAR PRIORITERINGSLISTOR. DETTA ÄR INGET NYTT FÖR CORONAKRISEN. PRIORITERINGAR INOM SJUKVÅRD SKER DAGLIGEN I ALLA LÄNDER, MED ELLER UTAN CORONA. SVERIGE HAR INTE BEHÖVT GÖRA NÅGRA PRIORITERINGAR PGA CORONA, DÄREMOT HAR VI REVIDERAT PRIORITERINGSLISTOR FÖR ATT PASSA CORONA, IFALL DET SKULLE BEHÖVAS. VILKET INTE HAR BEHÖVTS.

Är det medvetet att du hela tiden duckar poängen i folks inlägg, eller är du bara korkad? Ditt manipulativa skitsnack lär tyvärr inte bita på många då du är riktigt usel på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Bara 4% får förkylningssymptom av COVID-19. Dessutom är större delen alltid presymptomatiska, och en mindre del förblir helt assymptomatiska. Att då försöka uppskatta hur många som har COVID-19 i befolkningen utifrån hur många som har förkylningssymptom är därför väldigt opassande.

Jag tror inte heller att så många som 2.4 miljoner är smittade, men nog kan det vara så många som en miljon, även om de allra flesta inte ens har fått några symptom än.

Kan du nu förstå varför din användning av den gamla variantens sentinel är opassande?

Nej, den är inte opassande. De 4 % stämmer inte med mätningen i Sydkorea eller den som gjordes i Linköping, inte heller Island eller den som var på båten.
Citera
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E73
https://www.expressen.se/kronikorer/atilla-yoldas/maria-vittnar-om-virusets-bieffekt/

Så då kom rasistkortet fram oxå...

Eller... Är 30% av läkarna i sverige invandrare ?
Jag vet inte, och bryr mig egentligen inte om läkares ursprung, men det gör Atilla tydligen, och därför är påståendet av vikt, i alla fall utifrån en politisk/journalistisk utgångspunkt.

Hur hade de äldre svenskarna i riskgrupperna klarat sig om ungefär en tredjedel av alla läkare plötsligt försvann från Sverige?

https://www.expressen.se/kronikorer/atilla-yoldas/aldre-svenskars-liv-ligger-i-invandrarnas-hander/?referrer=rotator-item-3
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Ja, det blir intressant. Tack för noteringen, ska följa samma sak. Jag tror man kan se hela Belgien som en population då de bor tillräckligt tätt. Sverige är inte en polulation utan spridningen går olika snabbt i olika delar av landet. Ser man Stockholm som en population har de inte nått den gränsen än, ligger på knappt 200.

Fast om teorin stämmer så närmar dom sig. Då kanske Stockholm inte behöver ligga särskilt långt över 100 dödsfall per dag när det är som mest avlidna per dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Nej, det verkar politiskt motiverat av vår feministiska regering, genus och barnkonventionen styr besluten.

Fel igen. Tvärt om är det länder som infört hårda restriktioner som är politiskt motiverade.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/14/kommentar-danmarks-beslut-att-stanga-granserna-ar-politik-inte-experternas

Ett av många exempel.
Citera
2020-04-09, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Det är en skandal om akutvården i Sverige inte har prioriteringslistor, eftersom katastrofer och stora olyckor osv kan inträffa närsomhelst. Pinsamt för ansvariga för sjukvården om dina uppgifter stämmer.
Ja vi har väl inte haft krig och kriser ngn gång i Sverige?
Citera
2020-04-09, 12:21
Medlem
hibernalhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Måste fråga er som är för en total lockdown med stängda skolor mm.

Jag har föräldrar som vi satt i karantän för ganska många veckor sedan 75,82år.
De har ingen kontakt med andra.

Så småning om måste ju vi börja träffa dem, veckor, månader från nu.
Det som jag känner som det absolut bästa är ju om barn/barnbarn då redan haft smittan, hur ska jag våga ta deras barnbarn dit om de inte redan har varit smittade och är immuna?
Jag vill ju inte döda mina föräldrar.

Enda alternativet jag ser är att de måste sitta själva 1,5-2år tills ett eventuellt vaccin kommer.

Hur ser ni på det ?

Till och börja med så måste i så fall en grundlagsändring ske, vi kan inte utlysa undantagstillstånd eller utegångsförbud. (Länk till SVT)

Vår grundlag, regeringsformen, sätter stopp för begränsningar i rörelsefriheten utan stöd av lag.

"Frihet under ansvar" kallas det och det är just det som FHM tillämpar under coronapandemin i Sverige.
Citera
2020-04-09, 12:22
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Hur kommer trafiken se ut på Öresundsbron när Danmark öppnar upp? Kan tänka mig att många i Skåne är sugna på ett öppet samhälle och att få göra vad de vill, eftersom det inte funnits någon anledning egentligen att ta till restriktioner i Skåne eftersom Skåne knappt har drabbats av Corona.
Danskarna sattes i karantän. Dock har de kunnat åka in i Sverige och hem igen. Har aldrig sett så många danska bilar senaste veckan i Malmö som nu.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Eller... Är 30% av läkarna i sverige invandrare ?
Jag vet inte, och bryr mig egentligen inte om läkares ursprung, men det gör Atilla tydligen, och därför är påståendet av vikt, i alla fall utifrån en politisk/journalistisk utgångspunkt.

Hur hade de äldre svenskarna i riskgrupperna klarat sig om ungefär en tredjedel av alla läkare plötsligt försvann från Sverige?

https://www.expressen.se/kronikorer/atilla-yoldas/aldre-svenskars-liv-ligger-i-invandrarnas-hander/?referrer=rotator-item-3

Tröttsamt. Det hade varit ett starkt argument om det inte fanns några invandrare som belastade vården. Att folk orkar med det här bjäbbandet i sådana här tider.
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Angående punkten om att någon motsätter sig intensivvård, betyder det att unga deprimerade/psykiskt sjuka får ett tillfälle att checka ut genom indirekt dödshjälp? Känns inte riktigt som att någon med djup depression kan göra bedömningen om att leva själv. Görs en psykiatrisk utredning i sådana fall eller ges de palliativ vård trots ung ålder och i övrigt fysiskt kärnfrisk?
Citera
2020-04-09, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
https://www.bbc.com/news/av/embed/p088ykd6/52225475

En hälsning från några insatta till alla ignoranta förnekare.
Länkade de igår men förnekarna läser ej sånt. De börjar bli mer och mer paranoida sista tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in