2020-04-09, 12:02
Medlem
När tror ni att stockholm kommer öppna upp sig lite?
Citera
2020-04-09, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Håller med, kalla jävla människor. Fascineras över hur ofta man hört Svenskar yttra "det gäller bara äldre och sjuka", som om det vore lite skit samma, tydligen inte lika viktigt som att man ska få åka skidor över påsken. Här i Tyskland är i princip alla överens om att man ska hålla sig borta från folk av ren solidaritet för äldre och andra riskgrupper, att deras liv har betydelse.

Tre saker
Det är ett faktum att äldre dör i större utsträckning av corona.

Om man inte träffar äldre eller folk i allmänhet spelar det väl ingen roll var man är?

De flesta människor förstår att äldre inte blir odödliga och lever för evigt om de inte drabbas av corona
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Ja, har också uppmärksammat Belgien. Bara 10% fler invånare än Sverige. Drabbades lite senare, tror jag, men ändå långt över 2000 döda redan. De lever närmare varandra då landet är mycket mindre än Sverige. Det är den stora skillnaden vad jag kan se, förutom skillnader i åtgärder mot smittspridning.

Det var ju någon som spekulerade i att dödsfallen planar ut när landet nått 250 döda/ miljon invånare.
Belgien börjar närma sig 250 nu, skall bli spännande att se om det stabiliserar sig snart.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
intressant att man väljerr att sortera efter "biologisk ålder" dvs den kroppsliga ålder man har inte den kronologiska..Det dräller ju av feta 20 åringar som är i sämre skick än sportande 60 åringar.
En del lärlingar vi haft på arbetet kunde inte ens marklyfta en 25kg säch och var helt slut efter att ha burit lite plankor upp och ned för en ramp..D3e äldre kunde hålla på hela dagarna medans dessa yngre inte ens orkade en timme. Många kom inte ens tillbaka dagen efter då de inte orkade med dessa ganska enkla arbeten..

Så nu kan läkarna sortera fritt och sålla ut yngre feta latmaskar som har usel fysik och låta de som är lite äldre och friska leva vidare.

Självklart.

Tjockisar är en riskgrupp - oavsett ålder och yngre sådana kan sorteras bort framför en pigg 60-åring.
Vi får lita på läkarens goda omdöme.
Citera
2020-04-09, 12:04
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Han är så rik att han kan betala för privat vård.

Inte i Sverige så bra löner Har inte tjänstemän i offentlig sektor vilket läkare är.

Finns det öht privat IVA vård I Sverige?
Citera
2020-04-09, 12:04
Medlem
Så nu är iva platserna slut.
Personer med en biologisk ålder över 80 år ska prioriteras bort i intensivvården under coronakrisen.

Detsamma gäller de mellan 70 och 80 år som har signifikant svikt i mer än ett organsystem.

Det framgår av dokument som Karolinska universitetssjukhuset har skickat ut till ansvariga läkare.
Citera
2020-04-09, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
https://www.svd.se/faltsjukhus-annu-oanvanda--men-trycket-okar

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/over-50-iva-platser-lediga-i-stockholm/
Får hoppas det räcker framöver.
Dock vet man ju inte om dom 50 lediga platserna i en av artiklarna är pga att man har använt listorna och kopplat ur dom äldsta.
Nu tror jag inte det är så men om det sker framöver så kommer det inte att rapporteras förutom ett ytterligare dödsfall i den fördröjd rapporteringen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Håller med, kalla jävla människor. Fascineras över hur ofta man hört Svenskar yttra "det gäller bara äldre och sjuka", som om det vore lite skit samma, tydligen inte lika viktigt som att man ska få åka skidor över påsken. Här i Tyskland är i princip alla överens om att man ska hålla sig borta från folk av ren solidaritet för äldre och andra riskgrupper, att deras liv har betydelse.

Svensakr har länge varit ett egocentriskt folkslag med låg empati och arrogans (narcissism). Man säger att ju mer en grupp eller någon försöker utmåla sig som solidarisk, god, medmänsklig och så vidare desto mindre sant är det.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror att problemet är att man har en massa levande djur på liten yta, tillsammans med människor. Särskilt om man blandar in infångade vilda djur. Huruvida man äter djuren är nog inte avgörande (rätta mig om jag har fel).

Om man nu ska ha djurhållning tills vidare så räcker det nog med västerländsk djurhållning. Dvs. lite mer modernt och kontrollerat, och djur som är uppfödda i en ganska konstant virusmiljö.
Man får vara lite försiktig där.

Fiskodlingar för exempelvis sushi skulle kunna vara rätt trångbodda. Att sedan sushi har rätt mycket handlag skulle kunna dubblera smittrisken (djur+människa).

Jag tror att en del kyler ner sushifisk något som i viss mån motverkar virus. Men långt ifrån alla.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
intressant att man väljerr att sortera efter "biologisk ålder" dvs den kroppsliga ålder man har inte den kronologiska..

Tror ändå de kommer stirra sig blinda på den kronologiska åldern. Jag och min mor har ungefär samma biologiska ålder, hon kan vara yngre för hon orkar mer i vardagen. Vi har troligen ungefär lika lång livslängd kvar.

Men tror att bara för att hon är 78 så kommer hon anses som hopplös.
Citera
Medlem
Citat:
Självklart försvarar jag svenska staten i i princip varje inlägg. Eftersom de flesta andra kritiserar staten i varenda inlägg, exempelvis du. Att jag svamlar bort bevis stämmer inte alls, så sluta sprida lögner.
Personer med en biologisk ålder över 80 år ska prioriteras bort i intensivvården under coronakrisen.

Detsamma gäller de mellan 70 och 80 år som har signifikant svikt i mer än ett organsystem.

Det framgår av dokument som Karolinska universitetssjukhuset har skickat ut till ansvariga läkare.
IVA platserna är slut som jag sa igår. Men du förnekar de?
Citera
2020-04-09, 12:06
Medlem
Citat:
Självklart försvarar jag svenska staten i i princip varje inlägg. Eftersom de flesta andra kritiserar staten i varenda inlägg, exempelvis du. Att jag svamlar bort bevis stämmer inte alls, så sluta sprida lögner.
Jo du svamla bort att shlm ökade i covid-19 fall igår. Du säger att nej kurvan har planat ut enligt mina beräkningar.. Ljug.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in