2020-04-09, 08:37
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Det är därför som myndigheterna och staten samt alla troll på flashback är mördare.
Du vill påstå att ingen dog i influensa förr? Det enda som skett är att folk likt dig nu, genom en panikdriven skräckkampanj, plötsligt ber om att få bli inlåsta i sina hem och arresterade så snart de sätter näsan utanför dörren.

Utöver det finns det inte så mycket nytt i detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Fortsätter Kina kritisera Sveriges väg? Märkligt att Sverige i stort (borträknat Sthlm) inte har högre dödsfall än övriga länder direkt? Jag har alltid tyckt stängning känns bäst men, fasen, nu känner jag Kör på! Dö de som dör (förmodligen mig själv inräknat om jag inte fortsätter isolera) låt dumstrutarna som sitter på servering ryka med, de verkar inte tillföra mycket i allafall. Låt Sverige spara några kronor på sin hårda väg, det retar ju uppenbart de större statsmakterna i allafall. Kina verkar vilja att vi lägger oss platt, det kanske är så att Sverige förstör deras plan nu... även om det inte känns som vi kan sätta emot jättemycket 🤣

Kina har ju sen länge haft ett horn i sidan till Sverige. Kinas ambassadör har figurerat i media med jämna mellanrum och kritiserat Sverige och dess ledning för dittan och dattan - redan innan Corona. Sveriges UD har kallat upp den kinesiske ambassadören Gui Congyou 40 gånger för samtal..

"Relationerna mellan Sverige och Kina är ytterst ansträngda bl a på grund av fallet med den fängslade svensk-kinesiske bokförläggaren Gui Minhai.

Vid flera tillfällen har UD visat sitt missnöje med ambassadörens agerande när det gäller brist på respekt för yttrandefriheten i Sverige.

Forskare på Utrikespolitiska institutet har vid jämförelser med andra länder funnit att Kinas Sverigekampanj är unik i Europa.

Kampanjerna mot medierna sammanfaller med ambassadörens tillträde, men sker utan tvekan med Pekings goda minne. Ett syfte från Kinas sida kan vara att dämpa kritiken mot landet. Men mediebilden av Kina har inte blivit mer positiv, snarare tvärtom, säger Björn Jerdén, chef för Asienprogrammet på Utrikespolitiska institutet."

Jag personligen hoppas på att kritiken gentemot Kina kommer att öka lavinartat efter Coronan. Inte bara i Sverige utan i hela Europa och hela världen.
Citera
Medlem
FashionMonsters avatar
Citat:
Litar ni på Telia? Tydligen levererar de uppgifter till FHM och EU om folks rörelsemönster. Anonymiserat säger de.

”Telia förser numera Folkhälsomyndigheten med data som visar allmänhetens rörelsemönster runtom i Sverige. Telia, som är den största svenska mobiloperatören med omkring en tredjedel av mobilabonnemangen, delar sedan tidigare uppgifterna med EU-kommissionen i Bryssel.”

-Sveriges Radio

Ganska säker på att metadata spars, alltså telefon ID, vilka torn som den är närmast, vilka nr som ringts e.tc.
Långt ifrån anonymt även fast man kanske inte spar namn.
Citera
2020-04-09, 08:39
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riotsstoir
Har du koll på hut många som anses tillhöra riskgrupper? Sk underliggande sjukdomar.

3,3 miljoner svenskar har tydligen högt blodtryck.
500 000 har diabetes.
Hur många gravida?
Hur många reumatiker?
Hjärt-kärlsjukdom?
70+?
...

Kan det vara ca 50% som inte är en riskgrupp?

Så är det nog. Lägg till Cancer, fetma, astma, Kol, immunsupprimerande behandling för Psoriasis m.m. Listan kan göras lång.
Citera
2020-04-09, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
En del menar att corona kommer återkomma som en säsongsinfluensa och många influensor gör ju så. Min fråga är då, var håller dessa virus till under resten av året när de inte är aktiva?

På södra halvklotet, under deras vintersäsong.
Citera
2020-04-09, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Ja, det har jag också förstått. Så vilken grupp av dina nämnda, tillhör du?
Min person har väl knappast med tråden att göra? Men jag tillhör inte riskgruppen äldre eller tidigare sjuk, och för mitt sjukdomsförlopp kan du läsa min senaste post. Sedan kan du lura på resten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riotsstoir
Har du koll på hut många som anses tillhöra riskgrupper? Sk underliggande sjukdomar.

3,3 miljoner svenskar har tydligen högt blodtryck.
500 000 har diabetes.
Hur många gravida?
Hur många reumatiker?
Hjärt-kärlsjukdom?
70+?
...

Kan det vara ca 50% som inte är en riskgrupp?

Har du någon källa på de? Jag har varken sett eller hört någon påstå att den 40-åring med högt blodtryck är i riskgrupp. Grupperna har varit äldre med underliggande sjukdomar som cancer, hjärt/kärl, diabetes, grav övervikt. Men har du annan information så dela gärna.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Du vill påstå att ingen dog i influensa förr? Det enda som skett är att folk likt dig nu, genom en panikdriven skräckkampanj, plötsligt ber om att få bli inlåsta i sina hem och arresterade så snart de sätter näsan utanför dörren.

Utöver det finns det inte så mycket nytt i detta.

Varför i hela helvetet jämför du vanlig influensa med coronavirus? I vilket land som helst skulle mördare som du hamna i fängelse.
Jag bedriver ingen skräckkampanj. I inget land i världen anklagar man folk för att man vill gå i lockdown. Enda landet där det sker är Sverige. Enda landet som hatas av hela världen är Sverige. Landet som struntar i sina medborgare. Landet där mördare som du har mage att säga att det är andra som man ska akta sig för, de som är alarmister.
Folk som du förtjänar att ligga i respiratorn ensam som en hund. Och dö. Du är en mördare.
Citera
2020-04-09, 08:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Skulle inte den där sentinelrapporten som skulle beräkna antal smittade i Sverige komma i början av denna veckan? Vad hände där?
På PK i Tisdags sa Tegnell att han
han hoppas att den kommer innan påsk.
Citera
2020-04-09, 08:43
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag personligen hoppas på att kritiken gentemot Kina kommer att öka lavinartat efter Coronan. Inte bara i Sverige utan i hela Europa och hela världen.
Inte bara kritiken mot dem, dags att sluta göra affärer med dem.
Citera
2020-04-09, 08:43
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
En del menar att corona kommer återkomma som en säsongsinfluensa och många influensor gör ju så. Min fråga är då, var håller dessa virus till under resten av året när de inte är aktiva?

på den halvan av jordklotet som har vinter hela tiden tror jag
Citera
2020-04-09, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Över ett årtionde, ja, men inte samma år som döden sker.

Om man har en överdödlighet av mycket gamla under ett enskilt år, så ökar parametern ”den genomsnittliga åldern vid dödens inträffande” under det året.

Det som händer är att medellivslängden blir lägre under efterföljande år istället, när gamla utgör en mindre del av statistiken (de har redan dött av). Dvs. färre gamla kommer att dö åren 2021-2030, men lika många unga dör.

Bingo ! Vilken vinst för äldre som överlever ; pensionerna höjs eftersom antal år att leva sjunker.
Undrar hur pensionsförsäkringsbolagen tänker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in