Citat:
Ursprungligen postat av
Regicide86
Fortsätter Kina kritisera Sveriges väg? Märkligt att Sverige i stort (borträknat Sthlm) inte har högre dödsfall än övriga länder direkt? Jag har alltid tyckt stängning känns bäst men, fasen, nu känner jag Kör på! Dö de som dör (förmodligen mig själv inräknat om jag inte fortsätter isolera) låt dumstrutarna som sitter på servering ryka med, de verkar inte tillföra mycket i allafall. Låt Sverige spara några kronor på sin hårda väg, det retar ju uppenbart de större statsmakterna i allafall. Kina verkar vilja att vi lägger oss platt, det kanske är så att Sverige förstör deras plan nu... även om det inte känns som vi kan sätta emot jättemycket 🤣
Kina har ju sen länge haft ett horn i sidan till Sverige. Kinas ambassadör har figurerat i media med jämna mellanrum och kritiserat Sverige och dess ledning för dittan och dattan - redan innan Corona. Sveriges UD har kallat upp den kinesiske ambassadören Gui Congyou 40 gånger för samtal..
"Relationerna mellan Sverige och Kina är
ytterst ansträngda bl a på grund av fallet med den fängslade svensk-kinesiske bokförläggaren Gui Minhai.
Vid flera tillfällen har UD visat sitt missnöje med ambassadörens agerande när det gäller
brist på respekt för yttrandefriheten i Sverige.
Forskare på Utrikespolitiska institutet har vid jämförelser med andra länder funnit att
Kinas Sverigekampanj är unik i Europa.
–
Kampanjerna mot medierna sammanfaller med ambassadörens tillträde, men sker utan tvekan med Pekings goda minne.
Ett syfte från Kinas sida kan vara att dämpa kritiken mot landet. Men mediebilden av Kina har inte blivit mer positiv, snarare tvärtom, säger Björn Jerdén, chef för Asienprogrammet på Utrikespolitiska institutet."
Jag personligen hoppas på att kritiken gentemot Kina kommer att öka lavinartat efter Coronan. Inte bara i Sverige utan i hela Europa och hela världen.