2020-04-09, 08:17
Medlem
Fortsätter kina kritisera Sveriges väg? Märkligt att Sverige i stort (borträknat Sthlm) inte har högre dödsfall än övriga länder direkt? Jag har alltid tyckt stängning känns bäst men, fasen, nu känner jag Kör på! Dö de som dör (förmodligen mig själv inräknat om jag inte fortsätter isolera) låt dumstrutarna som sitter på servering ryka med, de verkar inte tillföra mycket i allafall. Låt Sverige spara några kronor på sin hårda väg, det retar ju uppenbart de större statsmakterna i allafall. Kina verkar vilja att vi lägger oss platt, det kanske är så att Sverige förstör deras plan nu... även om det inte känns som vi kan sätta emot jättemycket 🤣
Citera
2020-04-09, 08:17
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej precis. Medianen kommer inte heller att ändras. Den kan t.o.m. öka, om man har en överdödlighet bland mycket gamla.

Om man gör tankeexperimentet att en miljon 90-åringar skulle dö i corona under 2020, så medför det att både medianålder och medelålder ökar till nästan 90 år.

Det är helt enkelt inget bra mått för det här. I så fall är den allmänna överdödligheten mycket mer relevant.

En sak är intressant här, 90+ som hamnat på sjukhus i Kina hade en dödlighet av 26%. Undrar om någon epidemi för länge sedan gett immunitet?
Citera
2020-04-09, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Har du blivit testad, så du vet att det är corona du drabbades av?
Yes, måndagen förra veckan. Annars skulle jag väl inte säga det?
Citera
2020-04-09, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
100% sannolikhet på att epidemin kommer att sänka medellivslängden, frågan är hur mycket. Du får nog fundera lite till på det matematiska om du tror att ett medelvärde inte sjunker om man plockar bort de högsta värdena.
Över ett årtionde, ja, men inte samma år som döden sker.

Om man har en överdödlighet av mycket gamla under ett enskilt år, så ökar parametern ”den genomsnittliga åldern vid dödens inträffande” under det året.

Det som händer är att medellivslängden blir lägre under efterföljande år istället, när gamla utgör en mindre del av statistiken (de har redan dött av). Dvs. färre gamla kommer att dö åren 2021-2030, men lika många unga dör.
Citera
2020-04-09, 08:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Ja, fattigdom, trängsel och smuts var naturligtvis en förvärrande faktor. Och kriget som hade hållit på i fyra år utarmade många.
Afrika eller Indiens fattigkvarter med 250 000 människor per km2 måste vara en huvudvärk för ledarna i dag.

Indien o Pakistan har naturligtvis ingen möjlighet att hindra smittan sprids sig i de extremt trånga områdena. Kåkstäderna i Sydafrika har samma problem.

Frågan är vad som kommer hända om några veckor när väldigt många blivit sjuka? Kommer det bli oroligheter?
Citera
2020-04-09, 08:21
Bannlyst
Det finns en sak som väldigt många inte fattat.
Under 2020 är det så att nånting helt nytt har hänt. Nåt som inte existerade innan.
Vad det är? Jo, att plötsligt har alla människor på jorden blivit potentiella mördare.
Helt ovetande mördare.
Det är det som är nytt och som har kommit med coronaviruset.

Vilken person som helst, gammal, ung, snygg, ful, smart, dum, tjock, smal, rik, fattig.
Alla kan bära på en sjukdom som är väldigt smittsam. En sjukdom som kan överföras på väldigt många olika sätt.
En sjukdom som man inte exakt vet hur man ska undvika att bli smittad av.
Eller jo. Det finns ett sätt, som är lite överkomplext och kräver jätte invecklade resonemang för att förstå:
Man ska stänga in sig hemma.
Och det är just därför hela världens strategi har varit den. Att stänga in folk hemma. Att tvinga dem till det.
Varför?
Jo, för du kan aldrig räkna med att en hel befolkning lyssnar på vad rekommendationer är.
För att få bevis på det räcker det att gå vilken dag som helst i kungsträdgården i dagens Stockholm 9 april 2020.

Det är pga detta som alla länder har militariserat sina samhälle och tvingat folk att stanna hemma.
Nån hjärndöd politiker vid namn Linde säger att man i Sverige kör på rekommendationer eftersom man vet att folk kommer att lyssna på dem.

Vilka kommer lyssna på rekommendationer? Hur många? Har ni bevis att 100% av alla invånare följer rekommendationer?
Nej. I så fall är det bara skitsnack. Man kör inte på rekommendationer pga man vet att alla kommer lyssna på dem. Det stämmer inte. Alla kommer inte lyssna på rekommendationer.
Så enda andra lösningen är tvinga folk att vara hemma.

För om man inte gör det utsätter man alla människor för att bli drabbade för en sjukdom som kan vara dödlig.
För om man inte gör det utsätter man alla människor för att vara ovetande mördare.
Det är därför som myndigheterna och staten samt alla troll på flashback är mördare.
Citera
2020-04-09, 08:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ge dig.
Jag har aldrig röstat S. Men att hävda att gamlingar har det bättre i privat regi under moderaterna är ju bara falskt.
Det är fröken Reinfeldt som bokstavligen kastat tiotals miljarder i sjön under sitt tidigare styre i samband med Karolinska.

Om Det är PK Reinfeldt eller PK Löfvén spelar ingen större roll. De offrar gärna fattiga gamlingar båda...
Citera
2020-04-09, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag kan tänka mig att länder som Italien, Spanien och Frankrike inte håller med. Hade Donald Trump talat om "flockimmunitet" hade han blivit kallad för fascist/nazist av hela mediakåren. Det är tydligen inte viktigt vad som sägs utan vem som säger. Rätt tydligt är det.

Trump Kan säga vad han vill och ljuga amerikanska folket rätt i ansiktet utan några konsekvenser. Han är privilegierad som få.
Citera
2020-04-09, 08:23
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
På kort sikt kommer det att påverka samhället mycket, inom de närmsta två åren. Anhörigas lidande finns ju alltid närvarande eftersom det alltid dör människor och faktum är att dödsorsaken oftast är helt oväsentlig när det kommer till hur det påverkar. Det finns givetvis en mer spelktakulär faktor när man upplever att något »externt« kom in i bilden och medförde döden. Bästa exemplet på det är tsunamin och flygplanen som körde in i WTC. Men samhället kom tillbaka.

De som var födda och vuxna när Olof Palme blev skjuten vet vilken förlamande hand det lade på samhället under en lång tid (oavsett politisk uppfatting). Men samhället kom tillbaka.

Det stora problemet nu är att samhället på alla ställen direkt eller indirekt har släckts ned. Blodomloppet i samhället står stilla. Det innebär att samhället påverkas i sitt inre. Folk bli arbetslösa, företag försvinner och värden tappas.

Det kommer att ta några år, men samhället kommer tillbaka och folk glömmer. De kommer säkert ihåg, men de glömmer känslan och går tillbaka till invanda mönster.

Appropå blodomlopp,

hoppas någon läkare i världen hinner ha koll på riktigt sjuka patienters järnnivå i blodet,

för om hypotesen att viruset frigör järn och man drabbas av järnförgiftning (kanske bara vissa patienter, kanske alla),

så måste det ju vara enkelt att mäta med blodprov och se om det är så,

och järnförgiftning finns säkert behandling emot sedan länge,

vilket kanske skulle kunna minska skadorna i lungorna?

Här nämner Martenson det (igen):
https://youtu.be/aEubPR36pzk?t=384

och här är länken han hänvisar till i videon http://web.archive.org/web/20200405061401/https://medium.com/@agaiziunas/covid-19-had-us-all-fooled-but-now-we-might-have-finally-found-its-secret-91182386efcb

och här den vetenskapliga artikeln
https://chemrxiv.org/articles/COVID-19_Disease_ORF8_and_Surface_Glycoprotein_Inhibit_H eme_Metabolism_by_Binding_to_Porphyrin/11938173

han går igenom här https://youtu.be/cNDE12HymYc?t=1266

Denna hypotesen vore väl enkel att falsifiera med blodprov och titta på järnnivåerna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino

Hur lyckades du få testa dig?
Till mig sa 11313 att bara svårt sjuka som behövde sjukhusvård testades, och detta för att vården skulle veta vilken behandling som skulle sättas in.

Går fortfarande odiagnostiserad, inne på min fjärde vecka nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino

Kan du inte snälla ge en liten gång genom sjukdomsförloppet? Tycker det är intressant att höra! Många verkar få så identiska förlopp, mer än vid andra sjukdomar verkar det som? 🙏🏼
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
En sak är intressant här, 90+ som hamnat på sjukhus i Kina hade en dödlighet av 26%. Undrar om någon epidemi för länge sedan gett immunitet?
Du tänker att 26% dödlighet är ganska lågt i den gruppen?

Man kanske har lagt in gamla på sjukhus för mindre. Svårt att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in