2020-04-09, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Ordination till förkylningsbesvär - eller corona, det är oklart vid avsaknad av test....:

- Wasabi ( tillbehör till sushi) - det fräser och sprätter ur näsa, snoret sprutar, ögon, locket för öronen släpper och sen far wasabikanonen ner i svalget...en riktig dunderkur!
( obs - var minst 2-3 meter från annan msk )

Tillsammans med varmt uppkokt vatten. Otroligt effektiv hemmakur vanligtvis. Massvis.

Tugga gärna ingefäran mellan varven.

Wasabi ordination -
3 gånger per dag tills faran är över!

Detta tips tar nog hem priset🙂
Citera
2020-04-09, 06:26
Avslutad
Jag är inne på platz många gånger varje dag men jag hade faktiskt missat lite siffror som ligger längst ned på sidan. Det gäller antal fall av smittkälla. Jag antar att detta har med smittspårningen som skedde tidigare att göra? Sverige ser ut att vara absolut världsklass när det kommer till smittspårning. Men kan verkligen dom siffrorna stämma? Ser löjligt lågt ut på många länder.

Så här ser det ut hursomhelst.

Sverige 1359
Italien 478
Österrike 269
Frankrike 35
Spanien 19
Schweiz 17

Det är blandat sällskap i toppen men nog fan måste Sverige ha lyckats sakta ned smittspridningen rejält jämfört med andra länder om dom tidigt lyckades spåra så många fler källor än övriga länder? Om det nu stämmer vill säga.
Citera
2020-04-09, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Enligt GT så är intensivvårdsplatserna nästan slut på Sahlgrenska. Det ligger 23 på intensiven där. Hur i hela helvetet kan 23 platser innebära nästan fullbeläggning i en såpass stor stad som Göteborg som dessutom fått massa extra veckor på sig att bygga ut vården?

Men enligt chefsläkaren är det lugnt för platserna kommer räcka "flera dagar till". Det har ju för helvete inte ens börjat här ännu!!
Ja men det är ju helt galet resonemang!
Citera
2020-04-09, 06:29
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Tack. Trodde faktiskt Göteborg skulle kunna snudda på 100 intensivvårdsplatser. 59 låter oroväckande lite även om det förhoppningsvis räcker mer än några dagar till.

Tyvärr är det nog inte alla som kan användas för C-19 patienter. 16+5+6+4=31, kanske några till kan lånas från neuro och thorax. Sen måste man hålla några lediga för olyckor och VIP.

Citat:
Sahlgrenska (Centralintensiven) 16
Sahlgrenska Mölndal 5
Sahlgrenska Östra 6
Sahlgrenska Östra Inf 4
---------------------------------------------
Sahlgrenska (Neurointensiven) 6
Sahlgrenska (Thoraxintensiven) 12

Sahlgrenska (Barnintensiven) 10
Citera
2020-04-09, 06:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Tyvärr är det nog inte alla som kan användas för C-19 patienter. 16+5+6+4=31, kanske några till kan lånas från neuro och thorax. Sen måste man hålla några lediga för olyckor och VIP.

När publicerades siffrorna förresten? Är dom färska?
Citera
2020-04-09, 06:32
Medlem
Citat:
Jag är inne på platz många gånger varje dag men jag hade faktiskt missat lite siffror som ligger längst ned på sidan. Det gäller antal fall av smittkälla. Jag antar att detta har med smittspårningen som skedde tidigare att göra? Sverige ser ut att vara absolut världsklass när det kommer till smittspårning. Men kan verkligen dom siffrorna stämma? Ser löjligt lågt ut på många länder.

Så här ser det ut hursomhelst.

Sverige 1359
Italien 478
Österrike 269
Frankrike 35
Spanien 19
Schweiz 17

Det är blandat sällskap i toppen men nog fan måste Sverige ha lyckats sakta ned smittspridningen rejält jämfört med andra länder om dom tidigt lyckades spåra så många fler källor än övriga länder? Om det nu stämmer vill säga.

Att spåra dem hjälper ju inte så mkt, ifall de inte sätts i karantän. Såvitt jag vet vad jag hörde på radion var det en kille som berättade att personerna (skidresenärerna som hade rest i Italien tänker jag på nu) fick höra att allt var okej ifall de inte hade symtom, då kunde de gå och jobba som vanligt. Därefter var det väl antagligen rätt kört med smittspridningen sen dvs den spreds friskt. (Orkar inte leta ngn källa nu men tror att det här är ganska allmänt känt vid det här laget)
Citera
2020-04-09, 06:36
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
När publicerades siffrorna förresten? Är dom färska?

Publicerades 10/3. Är det normala antalet.
Citera
2020-04-09, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Äntligen något svar:
https://twitter.com/henrik_ullum/status/1247966082029232130

1/450 negativa som testat positivt i deras kontrolltest rapporteras det. De kommer komma med vetenskaplig rapport också, så småningom. Vi får hoppas att de här resultaten faktiskt håller nu.

Det lutar åt att jag hade fel och dessa siffror verkar nu mer och mer pålitliga om än aning orealistiska. Huruvida mörkertalet är 10x eller 40x spelar ingen roll egentligen. Folkimmunitet är på väg och vi kanske är där inom en snar framtid.
Det lät ju verkligen positivt.

Om jag förstår rätt så hade testet mindre än 77% träffsäkerhet på positiva, så de kan till och med missat några positiva.

I så fall har Köpenhamn med all sannolikhet minst en halv miljon smittade i dagsläget, och bör nog trenda nedåt inom en månad även om de har ett R på 0.9.

Om man utgår från 500k smittade i Danmark, och inför åtgärder som trycker ner R till 0.9, så betyder det att 5 miljoner danskar totalt blir smittade innan viruset dör ut p.g.a. R-värdet. Dvs. man räknar på att dessa 500k smittar 450k andra, som smittar 405k andra andra, osv.

Nu kommer inte 5 miljoner danskar att smittas i praktiken, eftersom R-värdet kommer att sjunka drastiskt i takt med att man närmar sig en position av flockimmunitet. Men slutsatsen man kan dra är att Danmark inte kan undvika en situation där viruset får full utbredning. Så det enda som återstår är att fundera på om man kan styra flockimmuniteten till en viss demografi, eller rädda ekonomin.

Norge ser lite annorlunda ut. Ponera att de börjar från 100k smittade, och har ett R-värde på 0.7. Då kommer bara 333k att smittas totalt innan viruset kvävs. Nu vet jag inte om dessa siffror stämmer, men det betyder att Norge faktiskt kan bli en ensam ö i Europa utan immunitet mot covid-19. Det känns som en ganska riskabel position att sitta på.
Citera
2020-04-09, 06:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Publicerades 10/3. Är det normala antalet.

Det var gött att höra! Har det inte talats om att platserna nu mer eller mindre fördubblats i regionen? Med fler patienter/personal på IVA visserligen men ändå.
Citera
2020-04-09, 06:45
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Det var gött att höra! Har det inte talats om att platserna nu mer eller mindre fördubblats i regionen? Med fler patienter/personal på IVA visserligen men ändå.

Ja, det får vi verkligen hoppas. Har ni inte ett fältsjukhus uppställt i Göteborg, ger isf +30 IV-platser när det kommer igång.
Citera
2020-04-09, 06:46
Medlem
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/04/sveriges-kurva-med-nya-covid-19-fall-planar-ut/

Får hoppas de fortsätter i rätt riktning....
Citera
2020-04-09, 06:51
Medlem
Max3xs avatar
Nytt på AB, "svensk medellivslängd kommer att sjunka kraftigt".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLel0E/seniorprofessor-corona-kommer-att-sanka-svensk-medellivslangd
Citat:
Coronasmittan sprids snabbt inom svensk äldrevård.

Nu kommer larm om att dödstalen kan bli så höga bland de äldre att svensk medellivslängd kommer att sjunka kraftigt.

– Vi kommer att få se bedrövliga siffror de kommande veckorna. Och många kommer att dö i onödan, säger seniorprofessorn och läkaren Yngve Gustafson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in