Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Dummer, de flesta muslimska länder är "fungerande fria marknadsekonomier" i precis samma mån som Sverige eller USA ex.
jo men nu satte jag det inom"x" för att avfärda ditt påstående,
"Och VAD exakt tror du är huvudskälet till att just islamska regioner nu ÄR så bakom både väst och öst idag. tom delar av Afrika är på väg att passera.
Jag kan berätta det för dig, stavas religion OCH att man lägger sån enorm energi på allt det konservativa absurda strunt som just religioner består av."
ländern på den afrikanska kontineten och starka islamiska nationer som tex saudiarabien är långt före tex bangladesh är vad jag menade med "fungerande fria marknadsekonomier", inte ländern i sig men att deras förmåga att delta/verka inom den fria marknaden. Det är mao inget hinder att vara en monarki eller ha en stor religös befolkning och kultur (usa är ju ett bra kristet exempel i andra änden)
Så det går aldeles utmärkt att tex ha sharialagar/drakoniska lagar (dessutom exkluderar kvinnor) och ha en rik kultur, utbildning, materiell rikedom och stark utveckling. Eller att tycka att fri abort vidrigt och ondskefullt , och endå vara på en avsevärt mycket "högre" nivå en tex de nordiska länderna.
Så nej , religion är inte avgörande, men kan man verka effektiv på en fri marknad (som är en viktig del inom globalism) så kan man utvecklas.
Du kanske inte ska komentera saker du inte förstår, eller åtminstonde begränsa dina iaktagelser till mycket snäva och specefika företelser (det är bara där kritiska teorier bidrar, om ens då) feministisk teori och genusvetenskap är inte till för att förklara något, det är psudovetenskap och gör mindre nytta (men desto mer skada) än ufologi.