2020-04-09, 01:31
Medlem
Haloumis avatar
Vi hör ju mycket om att Amerika testar mycket.

Dom har testat 2 miljoner personer. Väldigt mycket människor. Men det är bara 0,6% av befolkningen.

Sverige har 10 miljoner. Har vi testat mer än 60 000 människor?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-punkten
Är medelåldern över 80 på alla döda i Italien?
99% av alla som dog hade minst 2 underliggande sjukdomar?

Har svårt att tro dig, vart står det här? Det är inte vad jag har läst

Såklart, den rapporten stödjer ju inte den massdöd så många här inne förutspår (och verkar önska)

Jag orkar inte leta efter grundrapporten så här är en av alla länkar jag snabbt googlade fram:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-18/99-of-those-who-died-from-virus-had-other-illness-italy-says
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
På sätt och vis har alla flockimmunitet som mål. Men i olika takt... Och utan att vara öppna med det.

Man ska göra det utan att sjukvården kollapsar totalt. Ju snabbare desto bättre. Det är typ det enda valet vi har just nu.
I Sverige går det för fort.
Citera
2020-04-09, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu ska vi nog ta det lite lugnt med spånken tror jag! Det kan bli illa ja, men än är det ingen vits att skrika "vargen kommer"! De flesta överlever faktiskt, om än ärrade av sorg.

Absolut, helst då den stora tillverkaren av B12 (cobalamin) finns i Indien. De har exportförbud på B12 så skippa spånken.
Tycker synd om a-lagarna, vad skall jag säga ...
Citera
2020-04-09, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Håller med.

Inget "vi såg det inte komma" osv. ska kunna rädda dem denna gången.

Lagstiftningen bör också ses över rejält efter detta, så att enskilda höga tjänstemän och politiker ska kunna ställas till svars rättsligen om deras agerande/icke-agerande eller allvarlig försummelse i tjänsten leder till allvarlig skada/död hos befolkningen. Enough is enough.
Det är en enorm fara för ett lands stabilitet att ha en undermålig lagstiftning när brott mot det egna folket i kristid behöver prövas i domstol.
Om politiker och tjänstemän orsakat skada så måste det kunna straffas proportionellt.
Vad är alternativet?
Det vill vi inte se i Sverige.
Citera
2020-04-09, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Lol 1500-2000 som dör av INFLUENSA? Hittade du på den siffran i ditt huvud precis? Med vaccin menar jag att DU eller vem som helst KAN vaccinera dig mot den.

Om du tillhör foliehattarna som är antivaccin, ja skyll dig själv om du dör. Majoriteten av dom som dör av vanlig influensa är inte ens vaccinerade.

Ok, vid en svår influensa-period i Sverige dör det upp till 1500-2000 person, den siffran skiljer sig från år till år beroende på typ av influensa. Sant att det är lägre en normal period, då är det väl runt 800-1000 om jag kommer ihåg rätt.

Nej jag är inge foliehatt, jag tycker att man ska vaccinera sig om man tillhör en riskgrupp. Eller av annan samhällsnyttig anledning borde vaccinera sig.

Du verkar tro att jag argumenterar för något helt annat, så jag förstår inte riktigt vad du insinuerar med ditt svar.
Citera
2020-04-09, 01:35
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-punkten
Är medelåldern över 80 på alla döda i Italien?
99% av alla som dog hade minst 2 underliggande sjukdomar?

Har svårt att tro dig, vart står det här? Det är inte vad jag har läst
Gjordes en preliminär rapport för en månad sedan. Har kommit ett flertal sedan dess. I stort sett alla länder landar på samma siffror. Något år upp eller ner. Sverige likaså.

Den första rapporten hade ett snitt på 81 år och 2.4 bakomliggande sjukdomar.

https://www.thelocal.it/20200311/coronavirus-what-do-we-know-about-the-victims-in-italy
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
I Sverige går det för fort.

Ja vi ligger alldeles för nära gränsen för att det ska anses gå i en bra takt. Men huvudsaken just nu är att inte IVA platserna är fulla. Så länge dom inte är fulla finns det hopp.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inte.anonym
Absolut, helst då den stora tillverkaren av B12 (cobalamin) finns i Indien. De har exportförbud på B12 så skippa spånken.
Tycker synd om a-lagarna, vad skall jag säga ...

Outsourcing och liberalism är ju egentligen inte en fråga för den här tråden. B12 finns i många Svenska råvaror, det är bara att googla!
Citera
2020-04-09, 01:36
Avstängd
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremadog
Du jämför dock Stockholms län, dvs storstadsområde mot vad som motsvarar Chicagos "kommun". Chicagos storstadsområde har snudd på 10 miljoner invånare. Sedan vet jag inte vad coronasiffrorna åsyftar, men är det just "kommunen" i Chicagos fall och länet i Stockholms, så kanske det inte spelar någon större roll annat än att befolkningstätheten borde bli missvisande?

Man måste hela delstaten Illinois', där Chicago ligger, och som har 12,7 miljoner invånare,
totala dödstal för att de ska lyckas gå om Stockholm och ta en knapp ledning med 462 mot 419.

https://www.nbcchicago.com/news/local/illinois-reports-highest-number-of-new-covid-19-cases-deaths-as-spread-spikes/2252541/
Citera
2020-04-09, 01:37
Medlem
G-punktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Såklart, den rapporten stödjer ju inte den massdöd så många här inne förutspår (och verkar önska)

Jag orkar inte leta efter grundrapporten så här är en av alla länkar jag snabbt googlade fram:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-18/99-of-those-who-died-from-virus-had-other-illness-italy-says

18 mars.. dom riktigt sköra dör såklart först. Jag förespråkar ingen massdöd men säger inte heller att det här inte är något att bry sig om. Det är uppenbarligen något i mitten.
Citera
2020-04-09, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
min reaktion med. Stämmer detta så kan det bli semester i sommar trots allt

Ge ett enda skäl att det inte stämmer. Visst, jag har respekt för Corona, men är inte rädd...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in