2020-04-09, 00:08
Medlem
Vården har gjort ett fantastiskt jobb i Stockholm med att hela tiden ligga steget före utveckligen och har klarat av att hantera alla smittade som kommer in. Ingen har nekats IVA. Utöver det så ser nu kurvan ut att stå till i Stockholm enligt Tegnell och Giesecke, för att sedan långsamt gå ner.

Vi har visserligen haft smittan i Stockholm i förmodligen 6-8 veckor men är ändå lite förvånad att vi redan kan ha nått toppen. Och även med knappa restriktioner. Betyder det att en stor andel redan har exponerats i stan?

Är det bara jag som känner en strimma hopp som stockholmare, även om jag vet att stackars vårdpersonalen förmodligen jobbar ihjäl sig i detta nu och har svårt att se ljus i tunneln.
Citera
2020-04-09, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Aldrig förr har en och samma person haft så många faktafel som Anders Tegnell. Han har förmodligen slagit världsrekord i faktafel. Fel på fel på fel... På fel...

IQ-145 har en bra lista här:

Anders Tegnells alla faktafel (1)
Anders Tegnells alla faktafel (2)

Som du ser... Fel på fel på fel... På fel...
Tack! Imponerande bedrift av Anders T!
Svenska folket, särskilt de som blivit sjuka eller smittade, bör få skadestånd från staten! Smittan borde ha stoppats vid gränsen, de inresande skulle ha satts i karantän! Nu säger Anders T att det inte hade spelat någon roll! Alltså hade det spelat roll med tanke på hans tidigare faktafel!
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsgjutaren
Anders Tegnell: Mannen som kunde tala med siffror.

Skämt åsido jag hoppas gubben blir helgonförklarad efter detta. Han har hitills besparat oss en månads lockdown. Ni som är så duktiga på siffror och plussar och minusar och drar streck i grafer å sådär kan ju räkna ut hur många år det blir som han totalt gett svenska befolkningen i frihet hitills.
Undra hur lång tid alla dom som tar denna situation på riktigt allvar och håller sig hemma (tex de i riskgrupper) måste fortsätta att vara isolerade hemma så att alla dom som gärna lever på som vanligt ska kunna göra de. Dricka öl på uteserveringar, åka skidor osv är viktigare än att hela befolkningen ska få vara trygga.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Inte riktigt. Du säger ju att han alltid är tvärsäker och så visar du sen att han inte är det? Han har dessutom sagt att viruset överraskat dem flera gånger osv.
Att jag inte litar helt på dem, FHM, är att jag ibland tror de är för fångade i sina modeller. I början var det väldigt tydligt, man ville inte göra minsta grej som det inte fanns en modell för. Inte att jag tror att de är tvärsäkra, det intrycker har jag inte direkt fått.

Du, jag förstår nu vad du menar och ska försöka och utveckla det i morgon. Jag är så dålig på att förklara i små korta punshlines, måste ha mycket ord.
Jag tycker han verkar tvärsäker när han tex svara journalister, han vänder och vrider på sina svar och verkar tvärsäker. En sån enkel (inte) grej som asymptomatiska spridare.

Där kan han säga, att "nej denna forskningsrapport är för liten för att jämföra, den kan vi inte ta hänsyn till".
Sen kan han säga om samma sak men i hans argumentation;
" ja man kan se några positiva tecken på xxx men man får tänka på att det är en liten forskningsrapport".

Förstår du då vad jag menar med tvärsäker? Hoppas det annars ska jag försöka förklara ingående i morgon, orkar inte ikväll.
Citera
2020-04-09, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja för att inte tala om att det märkligt nog finns hur mycket pengar som helst i ladorna nu, men trots detta har det varit sparkrav på var och varannan organisation i flera år, inte minst sjukvården som varit uppe för diskussion länge om vårdköer osv. Trots det så lades det varsel på 200 personer runt jul på karolinska har jag för mig och nu "bönar man och ber" att varenda kotte som läst så mycket som en förstahjälpen bok ska anmäla sig till sjukvården.
Ja! Jävligt märkligt! Genomruttet!
Ansvariga sitter kvar vid makten trots jäv och grov oskicklighet!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jag ratar inget och jag håller med Orkanuz i stort men jag tycker han attackerar felaktiga permisser när han attackerar den data som FHM presenterar för den är konsekvent med vad de säger, sen om den är friserad eller inte verklighetsförankrad är en annan sak.

Men att utvecklingen är mörk och att Stefan Löfven floskler som "det kommer bli värre innan det blir bättre" stämmer kan nog de flesta med fungerande tankeverksamhet se.

OK. Ber om ursäkt om jag var lite väl på, jag kom in i diskussionen en bra bit efter det och syftade bara på just det med kurvan. Jag har inte tittat på svensk TV eller lyssnat på Tengell på över 10 dagar. Upptäckte snabbt att han hade ett enormt folkförakt levande i en illusion att inget av det han säger kommer att ifrågasättas rent sakligt så länge han ger ett sofistikerat och professionellt intryck och sånt stör mig enormt. Löfven har jag inte sett på flera månader. Hoppas allt är väl med honom.

Så vad de sa kan jag inte uttala mig om. Däremot kan jag kommentera om matematik och data.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Du, jag förstår nu vad du menar och ska försöka och utveckla det i morgon. Jag är så dålig på att förklara i små korta punshlines, måste ha mycket ord.
Jag tycker han verkar tvärsäker när han tex svara journalister, han vänder och vrider på sina svar och verkar tvärsäker. En sån enkel (inte) grej som asymptomatiska spridare.

Där kan han säga, att "nej denna forskningsrapport är för liten för att jämföra, den kan vi inte ta hänsyn till".
" ja man kan se några positiva tecken på xxx men man får tänka på att det är en liten forskningsrapport".

Förstår du då vad jag menar med tvärsäker? Hoppas det annars ska jag försöka förklara ingående i morgon, orkar inte ikväll.

Tror det du försöker säga är att Tegnell utstrålar väldigt mycket av

https://sv.wikipedia.org/wiki/Not_invented_here
Citera
2020-04-09, 00:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muslicornflakes
Anders Tegnell har inte haft ett enda faktafel än så länge.
Citat:
Ursprungligen postat av MajskolvenTegnell
Kolla in sidan med länkar och allt. Sprid runt det i media osv så att alla kan läsa.

https://tegnellcitat.se/

Fantastiskt! Han har ju fel i allt! Även i det mest grundläggande:

Citat:
Reporter: – Men i det här fallet för det har ju talats om eller i alla fall lite grann om att det skulle kunna smitta från människa till människa men det är inte fastslaget eller?

Tegnell: – Nej det är inte fastslaget, det är möjligt att det har en liten sådan kapacitet men för att bli riktigt stort och allvarligt i sådana utbrott så måste virus vara ganska bra på att sprida sig från människa till människa och det är det helt uppenbarligen inte.

Enligt Anders Tegnell så är coronaviruset väldigt dålig på att sprida sig från människa til människa...

Citera
2020-04-09, 00:15
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne

Jo, jag förstår vad du menar, ska jag vara ärlig var jag bara lite elak för att jag tyckte det blev lite kul...
Jag håller med om att han har väldigt svårt att svara rakt på frågor, och ofta slingrar sig från dem med intetsägande svar som i efterhand skulle kunna försvaras hur det än går här t ex.
Citera
2020-04-09, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ungefär så. Sverige gjorde det som ansågs vara bäst, och det höll. Sen vad gäller vår beredskap så var detta inget någon kunde förutse. Visst, vi kunde haft bättre beredskap. Men vem ska ställas till ansvar? Lesson learned. Nästa gång är vi bättre förberedda.
Vad menar du? Hur vet du att det håller? Baserar du det endast på att de "tror" att spridning har avstannat i Stockholm baserat på dagens siffror. De som har suttit i ledningen för de berörda myndigheter, t ex MSB har ett uppdrag. Att se till att landet är rustad och att beredskap fungerar. Vi betalar bland världens högsta skatter och så har vi ändå minst vårdplatser per capita. Hur förklarar du det? Medan chefer för diverse myndigheter och våra riksvalda lyfter feta ersättningar och åtnjuter diverse förmåner som många andra bara kan drömma om. Hur naiv kan du vara? Typiskt svenskt beteende, knyta näven i fickan och låt diverse tillsatta chefer och låtsaspolitiker leka med en, låtsas som om ingenting hade hänt. De ska STÄLLAS TILL SVARS, varenda en. Även chefer inom äldrevården....
Senast redigerad av starshipp 2020-04-09 kl. 00:19.
Citera
2020-04-09, 00:16
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Äntligen något svar:
https://twitter.com/henrik_ullum/status/1247966082029232130

1/450 negativa som testat positivt i deras kontrolltest rapporteras det. De kommer komma med vetenskaplig rapport också, så småningom. Vi får hoppas att de här resultaten faktiskt håller nu.

Det lutar åt att jag hade fel och dessa siffror verkar nu mer och mer pålitliga om än aning orealistiska. Huruvida mörkertalet är 10x eller 40x spelar ingen roll egentligen. Folkimmunitet är på väg och vi kanske är där inom en snar framtid.

Är det där antikroppstester?!
Citera
2020-04-09, 00:17
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Trump & TASK force live nu

Go Trump! Say something about Sweden please
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto