2020-04-08, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Ajabaja. Vi är bäst i världen på detta:
(FB) Tegnell förbereder att skylla Sveriges höga dödstal på högre anmälningsbenägenhet!

ISanningen ligger i att följa överdödligheten närmaste veckorna.

https://www.euromomo.eu/index.html
Citera
2020-04-08, 23:21
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja jag håller med dig. Har tittat på kurvan och kan inte se vad han menar. 705 ny fall i dag, det är ju rekord. 78 döda och nu är inte helgens eftersläpningar med.
Men han lyckas lura et helt folk.

Han tittar, förmodligen, på hur många man testat.
Citera
2020-04-08, 23:22
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/servicekontoren-stanger-ner-under-pask
Lite märkligt att coronasmittade kan sitta hosta fritt i väntrummen till servicekontoren. Måste smittas en hel del där.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Maj.
Pratar du tidigt eller sent?
Ponera sent och det vore ingen omöjlighet alls. Det är nära två månader bort.
Till det ska läggas en sannolik smittspridning om ca hela landet om 10 miljoner, i maj. Det är väl i den nivån, eller närapå, om vi smittspridninghastighet.
Det vore ett helt OK resultat.

Talar vi tidigt maj, om ca tre veckor alltså, kan du drömma om dina 10 000.

Så.
Utveckla.

PS.
Självklart kommer det finnas dem i denna tråd som mer eller minde gissar rätt. Det finns utfall av alla sorter.
Din gissning är tämligen resonabel i förhållande till mängder.

Den är svårare, men inte början på maj.
När det står Juni på kalendern så har vi passerat 10 000 garanterat. Tittar man på Italien så kanske kurvan planas ut vid samma skedde (om vi är optimistiska).

Italien med sin närgångna kultur är mer tätbefolkat, men vi kanske kommer hamna i samma statistikrang när det kommer till dödsfall per capita eftersom vi tog ännu lättare på riskerna. Samt att vi har agerat på ett sätt som inget annat land har gjort i hela världen.

Idag har 100 människor dött.
Frågan är om vi har kommit till perioden där vi kommer se minst 100 dödsfall om dagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajskolvenTegnell
Polisen gör kravallgrupp nu när IVA platserna börjar ta slut för att hålla anhöriga i shack när de inte längre kan få vård och lämnas att dö. Det går åt helvete nu!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPG4zG/kravallpoliser-redo-kan-bli-coronastokigt-vid-sjukhus

Nej. Det går inte alls åt helvete.
Det är givetvis bekymmersamt och inget att ta lätt på men vi ör i nivå att detta klaras om inget dramatiskt förändras.
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siiickan
Svårt att läsa?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPG4zG/poliser-redo-kan-bli-coronastokigt-vid-sjukhus

Har du svårt att läsa [i artikeln]: "enligt uppgifter till Aftonbladet"
Det innebär att de bara spånar, de har ingen källa.
Annars hade det stått "enligt Stockholmpolisen" eller "enligt SLL", kanske till och med ett namn.

Vet du hur en kvällstidning fungerar? Det är inte en vettig nyhetskanal.
Citera
2020-04-08, 23:23
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
1. Jag använder munskydd i affärer och FFP3 på Ryhov (Sjukhus i Jönköping som hade Sveriges första inlåsta patient, en kines). Alltid nitrilhandskar så fort jag är utanför hemmet.
2. Går sällan i affärer, handlar on-line men då jag är på en affär brukar jag vara där på tider då det är lite folk. T.ex Apotek.
3. Tvättar händerna ofta, bl.a. när jag kommer hem. Tvål och vatten ibland handsprit
4. Desinficerar ytor, t.ex kök, badrum och toa
5. Har inköpt fem stycke Blueair luftrenare och tejpat munskydd för ventilerna i lägenheten
6. Paranoid? Jajamensan!

Tack för ditt svar, du är ungefär dubbelt så preppad som jag är, är du läkare kanske?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muslicornflakes
Du borde kolla upp definitionen på "eftersläpning" och "sammanräkning" och "statistisk anomali". 150 är inte en pågående trend. Kurvan som AT presenterat är lik förbannat fortfarande korrekt. Hur förklara du det, utan att kalla mig feg?
Haha fortfarande väntar jag på din länk där at visar att alla här har fel. En användare som. Börjar hylla tegnell samma dag som sthlm iva platser är fulla, dessutom Nyreggad idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja jag håller med dig. Har tittat på kurvan och kan inte se vad han menar. 705 ny fall i dag, det är ju rekord. 78 döda och nu är inte helgens eftersläpningar med.
Men han lyckas lura et helt folk.

Jag tycker så här, dra ett rakt streck från det första dödsfallet till dödsfallen idag och strunta i alla hypoteser om kurvor och platåer. Det blir två punkter, och det strecket ser inte så bra ut
Citera
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
1. Jag använder munskydd i affärer och FFP3 på Ryhov (Sjukhus i Jönköping som hade Sveriges första inlåsta patient, en kines). Alltid nitrilhandskar så fort jag är utanför hemmet.
2. Går sällan i affärer, handlar on-line men då jag är på en affär brukar jag vara där på tider då det är lite folk. T.ex Apotek.
3. Tvättar händerna ofta, bl.a. när jag kommer hem. Tvål och vatten ibland handsprit
4. Desinficerar ytor, t.ex kök, badrum och toa
5. Har inköpt fem stycke Blueair luftrenare och tejpat munskydd för ventilerna i lägenheten
6. Paranoid? Jajamensan!

Inte bra å överdriva , så du inte råkar ut för andra sjukdomar av bakterier osv

Lagom e bäst
Citera
Medlem
Folk struntar i rekommendationer, det är bara att inse det. Var senast idag på Willys då jag måste handla vissa saker. Tror ni att folk håller avstånd 1-1,5 meter? Idioter...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Förmodar att det är 'Antal nya fall (7-dagars medelvärde)' han går på.
https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm
Det är sant att man inte kan gå på siffran enbart på en eller ett par dagar. Men samtidigt om du drar en rak linje i staplarna så är det bara 2-3 dagar som det 'planat ut' vilket ju på samma sätt är alldeles för få dagar för att säga att det 'planat ut' - åtminstone utan att reservera sig med att det ska fortsätta så ett par dagar till för att man verkligen ska se en trend.

Ja, verkligen. Just idag stack ju siffrorna dessutom iväg igen. Sannolikt etablerar vi en ny nivå håller oss där ett tag sen upp igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in