2020-04-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så 2018 dog fler än 2020 vecka 13?
Nej. Du försöker normalisera covid-19 när hela världen gör motsatsen. Lev du i din pyjamas.
Citera
2020-04-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Tugga på ditt uttalande när du blir smittad.
Har redan varit (som många, många andra), kom ut på den ljusa sidan denna gång och väntar tillbaka det sista av mitt luktsinne. Eller du kanske menar mutationen?

I vilket fall: foliehatt på, även när du sover.
Citera
2020-04-08, 22:22
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Tack för ett väldigt välkomponerat och genomtänkt svar. Mycket imponerande. Bara en liten detalj - Anders Tegnell sa aldrig på pressträffen att antalet DÖDA i Stockholm hade planat ut. Han visade ett diagram över antalet FALL och sa ”här ser man väldigt tydligt att vi har en avplaning i Stockholm som har blivit väldigt tydlig nu. Och i Stockholm ligger kanske r under ett vid det här laget. I alla fall något under.”

Om du känner för att dubbelkolla så ligger pressträffen i sin helhet uppe på SVT play. Börja titta ungefär sju minuter in.

Så innan du - den RIKTIGA forskaren sitter och idiotförklara andra borde du kanske åtminstone kolla grundläggande fakta. Men det kanske finns goda skäl varför du är en före detta forskare.

Med det avslutar även jag diskussionen och överlåter till andra att göra bedömningen av vem som är dum i huvudet.

Antalet Fall av just vadå?

Fjanten Tegnell har redan deklarerat att det inte är intressant att ta reda på hur många som är smittade, så just fan menar han med fall?

Smittade?
Inbillar du dig att han fokuserar på 'fallet' av smittade som han ett flertal gånger deklarerat som ointressant?

Sjuka?
Hur sjuk skall man vara för att nå den verkanshöjd som pajasen Tegnell dikterat för att vara ett fall?
Hosta, snuva, spy blod?

Det enda "Fall" som är väldefinierat (väldigt viktigt inom forskning att allt är väldefinierat försök googla) är dödsfall, dvs den grafen över utvecklingen av den kumulativa CFR som jag hänvisade till i mitt tidigare inlägg.

Om du inte ens begriper grunderna inom vetenskaplig ansats kan det vara lämpligt att hålla käften och försöka lära sig något istället för att som nu, skämma ut sig själv genom att torgföra sin fulla obildning…

But to each their own…
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om du har varit i Stockholm de senaste dagarna så förstår du att kurvan inte kan vara på väg ner. Det är hysteriskt mycket folk ute på stan. Inga bär munskydd, inga håller avstånd. Ser man hur Svenskarna beter sig så skulle man aldrig kunna föreställa sig att det pågår en pandemi och att sjukhusen är fulla av döende människor.
Inte ens Tengele verkar gilla att se knökfulla krogar. Jag är övertygad om att vi kommer att se en stadigt uppåtgående kurva för Stockholm i flera veckor framåt.
Kurvan visar dåtid och inte framtid, den hade ”planat ut” enligt Tegnell och var inte på nedgång.

Det är nog svårt att empiriskt gå runt i samhället och bedöma hur kurvan kommer att utvecklas om man inte har en relevant jämförelse med hur det såg ut för 2-4 veckor sedan. Var det fler eller färre som bar munskydd, höll avståndet och tvättade händerna då? Men det är ju glasklart att vårvädret och påsken sannolikt inte är gynnsamma faktorer och mycket väl kan få kurvan att vända uppåt igen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Det spelar roll. Deras enda fiende är ett osynligt virus. De kan inte försöka mörda ett virus. I sin höjd kan de ta flyg till Kina och döda alla kineser och dess regering (men det kan ta lite tid med tanke på hur många det är).

Svenskarnas fiende finns inomhus. Det är svenska regeringen och myndigheterna som inte velat skydda sina medborgare.

Det vet du inte förrän du har slutresultatet om ett par år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Kurvan borde ha mattats av nu, jag vet inte varför den inte gjort det. Den har förutsagt antalet döda sedan 16 mars med kuslig precision.
16mars-7
23-28
30-112
6april-448
13 april 1792.

Jag hjorde den i vakuumet av statistiska modeller för att ha något att gå efter, en uppskattning. Trodde aldrig den skulle vara så nära verkligheten som den blev. Hade det varit 5 el 9 döda inrapporterade 16 mars hade den visat något helt annat. Jag tror den har varit bättre än FHMs hemliga modeller, och tidigare.

Såg att jag var lite vass, det var inte meningen.

Vet inte hur din kurva ser ut men misstänker en vanlig exponentialfunktion. En sådan funktion växer exponentiellt till oändligheten.
Både du och jag förstår att det kommer plana ut någonstans varför en sådan kurva av naturliga orsaker inte är optimal.

Jag tror antalet döda kommer fortsätta växa exponentiellt ett bra tag till. Din kurva håller nog ett tag till.
Det smärtar bara en statistiker att se alla dessa hobbymatematikers uträkningar.

Jag är inte epidemolog men däremot statistiker.
FHM vet åt vilket håll det barkar (och har vetat sedan start).
Det krävs inget tränat öga för att se det.
Varför man går på denna linje vet jag inte. För en som gillar siffror ser det verkligen inget vidare ut.

Jag hoppas verkligen man har bra skäl och har gjort epidemologiska beräkningar som jag inte förstår mig på.

PS. Tegnells påstående att Stockholms antal smittade ser ut att mattas av störde mig något enormt. Dels är det inte statistiskt signifikant då vi enbart testar de som söker akut vård. Dessutom går det inte att se trender utifrån ett enskilt testtillfälle. Som grädde på moset har vi aldrig haft så många bekräftat smittade som senaste dygnet.
Citera
Medlem
Någon som förstår tegnellska?

Denna dök nyss upp i expressens livefeed:

I och med att regionerna har förändrat provtagningen på många håll och inte provtar alla med symtom, vilket kan påverka antalet bekräftade fall, redovisas antalet bekräftat smittade i Sverige inte löpande.

Man har ju aldrig testat alla med symtom (jag fick inte ta ett test trots alla symtom). Är det en gammal utsaga eller kom den idag?
Citera
2020-04-08, 22:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vänta nu, ska länderna verkligen öppna? Ha. Bli inte överraskade om regeringar med jämna mellanrum framöver utlyser nationellt utegångsförbud "för folkets bästa" lite när de känner för det. Detta är ett livsfarligt experiment och det är skrämmande att folk är så svagsinta och köper utegångsförbud pågrund av den här charaden.

- Smittskydd är en angelägenhet som av sin natur kräver att myndigheterna har befogenheter att göra stora ingrepp i medborgarnas liv. Jag ser hellre att myndigheterna utfärdar tillfälliga utegångsförbud, än att västvärldens myndigheter hämtar inspiration från asiatiska länders sofistikerade övervakningssystem.

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
En kort film om Taiwans mer lyckade bekämpning. Mer än Sveriges då alltså, vilket iof inte säger mycket.

https://m.youtube.com/watch?v=uAaDC0lv13s

Se den gärna, den var intressant.

- Jag vill slippa sådan övervakning av medborgarnas rörelser. Ifall resenärer ska tillbringa tid i karantän, så är det bättre att resenärerna låses in på en klinik, jämfört med att dom övervakas i hemmet. Övervakningen ska upphöra när man kliver ut genom klinikens dörrar, och inte följa efter när man rör sig ute i samhället.
Citera
2020-04-08, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
Skyddat? Genom massarbetslöshet? Vad händer när man släpper på karantänen tror du?

Ja, de har räddat en massa människor från säker död. Arbetslösheten leder till flera fattigare människor men inte automatiskt till död. Ingen kommer dö av svält i länder som Italien och Spanien.
Citera
2020-04-08, 22:24
Medlem
Citat:
Det är slutresultatet som spelar roll, dvs om 2-3 år.

Det är oerhört cyniskt att resonera så. Vi offrar ett okänt antal människor idag för att vi vill bevisa att vår "strategi" är smartast om 2 år. I en humanitär stormakt, som Sveriges ledare själv kallar landet, så kan man inte göra så. Detta är ingen tävling och man måste alltid försöka rädda så många liv som möjligt oavsett vad det kostar.
Citera
2020-04-08, 22:26
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Stockholm hade sin toppnotering av nya fall idag - nästan 300. Vet inte hur det är förenligt med att kurvan är platt.

Förmodar att det är 'Antal nya fall (7-dagars medelvärde)' han går på.
https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm
Det är sant att man inte kan gå på siffran enbart på en eller ett par dagar. Men samtidigt om du drar en rak linje i staplarna så är det bara 2-3 dagar som det 'planat ut' vilket ju på samma sätt är alldeles för få dagar för att säga att det 'planat ut' - åtminstone utan att reservera sig med att det ska fortsätta så ett par dagar till för att man verkligen ska se en trend.
Citera
2020-04-08, 22:27
Medlem
Citat:
Det finns officiell statistik på hur många som dör i Sverige. Hur många dog vecka 13 2017-2020? Svara på frågan först, sedan kan vi diskutera.

Testerna får du veta sanningen om sedan.

Stockholms Län i april 2019

1 april: 40 döda
2 april: 42 döda
3 april: 41 döda
4 april: 42 döda
5 april: 56 döda
6 april: 35 döda
7 april: 41 döda
8 april: 50 döda

Totalt 347 döda på 8 dagar = snitt 43,4

Antalet dödsoffer i COVID-19 rapporterade i länet sedan 31 mars 2019:

315 (ca 39,3 per dygn)

För övrigt är vår äldsta patient hittills på intensiven 90 år gammal.

Antalet döda 90 år eller äldre: 147 personer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in