Citat:
Ursprungligen postat av
belf
Kurvan borde ha mattats av nu, jag vet inte varför den inte gjort det. Den har förutsagt antalet döda sedan 16 mars med kuslig precision.
16mars-7
23-28
30-112
6april-448
13 april 1792.
Jag hjorde den i vakuumet av statistiska modeller för att ha något att gå efter, en uppskattning. Trodde aldrig den skulle vara så nära verkligheten som den blev. Hade det varit 5 el 9 döda inrapporterade 16 mars hade den visat något helt annat. Jag tror den har varit bättre än FHMs hemliga modeller, och tidigare.
Såg att jag var lite vass, det var inte meningen.
Vet inte hur din kurva ser ut men misstänker en vanlig exponentialfunktion. En sådan funktion växer exponentiellt till oändligheten.
Både du och jag förstår att det kommer plana ut någonstans varför en sådan kurva av naturliga orsaker inte är optimal.
Jag tror antalet döda kommer fortsätta växa exponentiellt ett bra tag till. Din kurva håller nog ett tag till.
Det smärtar bara en statistiker att se alla dessa hobbymatematikers uträkningar.
Jag är inte epidemolog men däremot statistiker.
FHM vet åt vilket håll det barkar (och har vetat sedan start).
Det krävs inget tränat öga för att se det.
Varför man går på denna linje vet jag inte. För en som gillar siffror ser det verkligen inget vidare ut.
Jag hoppas verkligen man har bra skäl och har gjort epidemologiska beräkningar som jag inte förstår mig på.
PS. Tegnells påstående att Stockholms antal smittade ser ut att mattas av störde mig något enormt. Dels är det inte statistiskt signifikant då vi enbart testar de som söker akut vård. Dessutom går det inte att se trender utifrån ett enskilt testtillfälle. Som grädde på moset har vi aldrig haft så många bekräftat smittade som senaste dygnet.