2020-04-08, 21:35
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu är det en akutläkare som rekommenderar att man inte ska vilja åka till sjukhus om man blir Coronasjuk och är lite äldre.

Man ska ha tänkt igenom detta innan och hon rekommenderar att man dör i hemmet istället. Ingen slump att detta sägs nu när IVA-platserna tar slut. Det är ju liksom ingen skillnad gentemot för 1-2 veckor sedan förutom att det nu är brist på IVA-platser.
Helt sjuk ”rekommendation” att ge. Inte ens för ett sånt beslut vill man ta ansvar. Ynkryggar!
Underförstått så blir tolkningen ”de vill inte att jag kommer ...”
Ungefär som när kompisarna säger att festen är inställd, men festar sen loss bakom ryggen på en.

Tänk igenom om det inte faktiskt är så att du egentligen vill dö i din ensamhet i lägenheten ...
Citera
2020-04-08, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jo men om man testat 13 500 stycken av 1 miljon, då kan man väl inte säga att platån plattar ut. Då kan man ju säga att för cirka 1-10% av de vi testat i Stockholm så ser siffrorna ut att platta ut. Samtidigt har vi ju många personer med smittan utan symptom som vi säkert inte testat.

Men herregud.
Många kommentarer av denna sort.
Men gör naturligtvis mängder av datamodeller runt detta, tar ut andelar sjuka av X testade, tittar på kurvor av andelen vs. sjukvårdsbehov, osv.
Procent. Tittar på historik. Mäter. Tittar på IVA. Osv.

Det här är så mycket Flashback i ett nötskal.
Letar efter nålar i höstacken.
Om en vecka är det såklart ingen och absolut noll här inne som kommer ihåg ifrågasättandet av utplåningen.
Då letar man fel i något annat istället.

Humor.
Citera
2020-04-08, 21:37
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är konstigt det här med att alla verkar känna någon ung person som dött eller pratat med någon inom vården som berättar om alla unga döda människor när det bara är 6 personer totalt under 50 år som dött i Covid-19 hittills i Sverige,

Ja jag tänker också på det. Det går liksom inte ihop. Vad fan är meningen med att hålla på och skrämmas på det viset? Det räcker som det är.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Planat ut? Gav dig 2 länkar men ni förnekare hatar källor. 150 mer fall än igår. Det är en ökning med nästan 100% på en dag.

Det är ju svårt att säga något definitivt. Men jag tycker ändå att man kan se tendenser till att det är på väg att plana ut.

Onsdagen är ju inte fullt ut redovisad än, men om vi tar måndag till tisdag (två dagar) vecka 12 till 15 ser det ut så här:

12 (16-17 mar): 69 fall
13 (23-24 mar): 204 fall
14 (30 mar -1 apr): 378 fall
15 (6-7 apr): 359 fall

Källa: Folkhälsomyndighetens statistik på https://www.arcgis.com/sharing/rest/content/items/b5e7488e117749c19881cce45db13f7e/data

Då ska man ju också ärligt säga att andelen med symtom som testades antagligen var högre den 16-17 mar än den 6-7 april, så skillnaden är med all säkerhet större. Men jag är inte så säker på att tröskeln för att testa var annorlunda den 30 mar - 1 apr, än den 6-7 apr.

Tycker att man i Excelarket kan se antydningar till att antalet nya fall i Stockholm är på väg att plana ut, men det är förstås för tidigt att slå fast att det faktiskt är så.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av victore
Dom räknas inte,bara folk som dör på sjukhus.

Jag vet. På IVA ligger typ Boris Johnsson typer. Snittåldern är under 59.

På våra äldreboenden så dör typ min farmor som är född -25.

Blooooodbad på våra äldreboenden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag räknar inte stokholms-tal utan på landsbasis. Men planing i Sthlm har nämnts.
704 nya fall idag. En ökning med 200
Är du helt hjärndöd?
Citera
2020-04-08, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Gå in på platz och klicka på Stockholm. Där kan du scrolla ner till smittade senaste 7dagarna. Kolla in det och återkom sen.

Ja jag kollade nu, ser likadant ut som på c19. Det är en fortsatt ökning. Sen att kurvan ligger relativt stabilt cirka en vecka åt gången, så har det ju varit från början.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det går ju att köpa testkits online ifrån t.ex Alibaba och DX, bland annat. Rätt dyra, men har man 50 miljoner så kan man nog få hem en del. Dessutom så kan det vara värt det om man räddar några liv. Om inte annat så kan det vara värt att dra Tegnell vid näsan när hans planer går i stöpet för pensionärerna dessutom.

Beror väl på vad det är för test och vilken kvalitet det är. Just det som refererades till är inget mikrobiologiskt laboratorium och det finns ingen information vad det är för test. Serologiskt? PCR?
Citera
Avslutad
Citat:
Vi förstod nu i Aktuellt vad som menas på att det är en "platå" och börjar plana ut. Det är antalet nysmittade som nu eller för några dagar sedan var som störst. Det sa Giesecke och det har jag också förutspått en tid. Detta sker vid ca 30% smittade i regionen.

Men antalet döda och IVA-behövande har en eftersläpning på 2-3 veckor. Så antalet döda per dag i Stockholm ökar 2-3 veckor till.

För 2-3 veckor sedan var ca 6% av Stockholmarna smittade. Idag är det alltså 30%. Det innebär att antalet döda per dag ökar ca 5 gånger gentemot nuläget. I nuläget ligger det på ca 70/dag, alltså kan man tro på ca 350 per dag när det peakar om ca 2-3 veckor.

Så då är det flockimmunitet som gäller. I Sverige eller Italien. Ja, många döda kan det bli.

Två veckors eftersläp sa han. Ungefär två veckor. Sen låg Övriga Sverige efter stockholm 2 veckor. Så där blir det 4 veckor när max dödstal nås.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Vi förstod nu i Aktuellt vad som menas på att det är en "platå" och börjar plana ut. Det är antalet nysmittade som nu eller för några dagar sedan var som störst. Det sa Giesecke och det har jag också förutspått en tid. Detta sker vid ca 30% smittade i regionen.

Men antalet döda och IVA-behövande har en eftersläpning på 2-3 veckor. Så antalet döda per dag i Stockholm ökar 2-3 veckor till.

För 2-3 veckor sedan var ca 6% av Stockholmarna smittade. Idag är det alltså 30%. Det innebär att antalet döda per dag ökar ca 5 gånger gentemot nuläget. I nuläget ligger det på ca 70/dag, alltså kan man tro på ca 350 per dag när det peakar om ca 2-3 veckor.

Jag tycker siffrorna låter för optimistiska (hoppas inte det) men finns ju modeleringar som pratar om 300 000 för hela Sverige. Då inte bara Stockholm med omnejd.
Citera
2020-04-08, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Sannolikt inköpta (kanske från Kina). Du får nästan ringa och fråga. 30% är väldigt mycket, även om de visar falskt positiva 1/5...

Rykten säger att det kan röra sig om ett test med ganska dålig kvalitet.
Citera
2020-04-08, 21:39
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Helt plötsligt är genomkorrupta skitlandet Italien pålitligt. Ha tålamod. Vänta och se.

Det är väl inte bara Italien som visar sådana siffror??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in