2020-04-08, 20:46
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Fan lägg det på Norwegian . Norska staten lär ju ha råd att rädda dom vad som än händer . Billiga bra jäkla flyg till Thailand fint kreditkort . Söta flygvärdinnor alltid när jag åkt . Där har du min analys . Har Qlife , stillfront asianpharmha ( tack Roberto) o Norwegian

Har själv också bara goda erfarenheter av Norwegian men är de verkligen lika stabila som SAS? det känns som ett sånt bolag som skulle kunna konka medans man är på semestern.
Citera
2020-04-08, 20:49
Medlem
thesickerthebetters avatar
Ursäkta en fråga från en amatör, men när ni pratar om Qlife som bra just långsiktigt, vilken tidsram pratar man då om?
Citera
2020-04-08, 20:50
Medlem
Jag kan ju säga som så här. - Jag är 54 år, programmerare / systemanalytiker. - Har pensionerat mig själv, mång & mångmiljonär... - Bryr mig inte om hur jag själv påverkar diverse ekonomier.

- Men kan inte sluta att analysera de världsliga händelserna:

- Min flickvän är läkare professor i klinisk mikrobiologi, dock inte inom virologi utan bakteriologi ...

- Men kontentan av situationen är att jag behåller kylan, diskuterar med en av de som är mest kompetent att tillföra information vad det gäller den epidemiska aspekten...

- Denna skrämmande virus-infektion har blåsts upp till oproportionalitet, bortom all vett och sans...

- Och jag måste berömma Sverige och Epidemologen Anders Tegnell... Som har behållit förnuft och sans. (- Skit i vad Trump säger, han är en fullblodsidiot).

- De ekonomiska konsekvenserna är svåra nog ändå...

- Andra länder funderar på att lätta sina regler efter påsk. - Ingenting har förändrats från de att de tog sina förhastade beslut.

- Runt 500.000 till över en miljon är redan smittade i Sverige, utan att visa symptom. - Hälften av operationspersonalen vid Linköpings Universitet visade sig smittade utan symptom. - 4 av 5 som konstaterats smittade i Kina har inga som helst symptom.

- Utifrån dessa konstaterade fakta drar jag min slutsats...

- Därimot tråkigt att de enligt uppgift behöver plocka upp hundratals döda från gatorna i Guyaquil, Equador. - Vilket dock inte beror på Covid-19 utan allmän situation. - Jag har varit i Guyaquil och vet hur det är...

/XE
Senast redigerad av KarolyXX 2020-04-08 kl. 20:57.
Citera
2020-04-08, 20:51
Medlem
Forevermores avatar
Det tyska flygbolaget Lufthansa förlorar en miljon euro i timmen, rapporterar TT.
Detta pågår natt och dag och kommer sannolikt att fortsätta i månader, säger vd:n vd Carsten Spohr i en videosänd information till personalen. Tappet motsvarar drygt en kvarts miljard kronor per dag, eller omkring 3 000 kronor i sekunden.

Bussbolag som verkat i över 40 år och genomlevt alla finanskriser säger att de är på falltrepet. Researrangörer, restauranger, underleverantörer och tusentals småföretag kommer konka då de inte har kassa undanstoppad för sådant här och räddningspaketen från Maggan är för svaga. En kompis företag med 30 anställda står still just nu. Inte en orderingång och allt är avlyst. Förra året gjorde de all time high och är är alltså ett företag med full bärkraft. 15 man är nu sparkade, resten permitterade...

Då är detta ändå i Sverige där mycket verksamhet fortgår. Tänk på alla andra länder där ALLT står stilla... Många av dessa länder hade usel ekonomi redan... Vill tyskarna och vi nordbor rädda Spanien och Italien?

Coronan är överdriven som sjukdom och likaså alla åtgärder. Men nu är de genomförda. Det kommer få bra mycket mer konsekvenser än antalet döda som ändå är ganska lågt. Kolla arbetslöshetssiffrorna. Följ antalet konkurser. Vänta in Q2 och framför allt Q3-rapporterna. Detta är knappast inräknat i börskurserna. Nu är det följ trenden och FOMO som gäller. Börsen var redan extremt högt värderad innan raset. Vi är nu 20 % från toppen 19 februari. Det är samma nivå där vi var i augusti. Det är ju ingenting mer än en korrigering. Ja marknaden sätter kursen jag vet. Men nu verkar marknaden helt ur kurs.
Detta är för mig obegripligt i det långa perspektivet.
Citera
2020-04-08, 21:06
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
ok jag hade tänkt mig på lång sikt 5-10år men eftersom jag verkligen inte är jätteinsatt i aktier så vill jag gärna ha en fingervisning om vad man skulle kunna tjäna på att satsa 50k i te x SAS när dom nått sin absoluta botten? förstår ju att allt beror på hur mycket det/kraschar och sedermera hur mkt den stiger men nu tänker jag mer på vad som skulle kunna bli ett rimligt scenario.... har man tjänat 10-30k på 5år är det ju rätt värdelöst.

SAS känns lite för risky. Satsa på nåt av dem bolagen som fallit, som kan återhämta sig snabbt. Castellum, SSB, SSAB, Holmen osv.

Svenska kronan är svag, det kommer vara populärt att importera skog, järn osv. från oss när väl the chain of supply är återställd.

Svårt att säga exakt hur mycket du ska tjäna på det, men de senaste tre åren har SAS t.ex. legat på 25 kronor som topp. Den kostar 9 kronor idag.
Senast redigerad av RobertoSaviano 2020-04-08 kl. 21:17.
Citera
2020-04-08, 21:11
Medlem
Bra inlägg här i tråden.

Man ska vara bekväm i sina beslut och alltid vara beredd på nedgång - grundregel i börsen.

Jag la in en stor del pengar för två veckor sedan. Dock bara i omx30 bolag- Investor, Kinnevik, ABB, SSAB, SEB osv...

Jag är säker på att dessa bolag kommer lida ekonomiskt hela 2020. Men det här sparandet är på lång sikt.

Det kommer nog komma ett ras till. När är svårt att veta.

Jag skulle undvika Norwegian, dels är just flygbranschen extra hårt drabbade. Dels är specifikt bolaget Norwegian även sedan tidigare långt innan Corona hårt drabbade ekonomiskt. Bolaget är inte statlig ägt och kommer ha extremt svårt under denna kris. Undvik.
Citera
2020-04-08, 21:14
Medlem
Är nu inne med drygt 600k sedan några dagar tillbaka men lite orolig att det kan gå ner mer. Så jag funderar på att börja köpa småposter varje vecka utspritt över ett år för att vara fullinvesterad om ungefär ett år. Låter det rimligt?
Citera
2020-04-08, 21:20
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Är nu inne med drygt 600k sedan några dagar tillbaka men lite orolig att det kan gå ner mer. Så jag funderar på att börja köpa småposter varje vecka utspritt över ett år för att vara fullinvesterad om ungefär ett år. Låter det rimligt?

Jag skulle nog rekommendera att du har lite likvider om du är orolig så du kan snitta ner dina priser. Hursomhelst, kommer dina köp troligtvis på sikt vara riktigt bra, så det finns egentligen inget att oroa sig om det skulle gå ner lite om nån vecka eller så.

En ny botten likt den vi redan sett tror jag inte kommer inträffa. Klart att vi kan göra ett nytt drop, eller se en längre bottenformation, men det mesta indikatorer säger att marknaden är bullish just nu.
Citera
2020-04-08, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är helt riktigt. Ytterst få verksamheter kommer att dra nytta av detta på riktigt i långa loppet. Det är handsprit, antivirala och några få produkter där konsumtionen går upp. ICAs ökade försäljning är nog inte bara kolonialvaror och andra hyllprodukter, utan folk lagar mer mat hemma. Så restuarangernas minskade volymer hamnar hos ICA.

Men det är ju tillfällig boost, som sedan återgår till det normala... lite extra klirr, men ingen tillväxt.

Du vet att det finns fler mataffärer än ICA, va?
Citera
2020-04-08, 21:25
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
SAS känns lite för risky. Satsa på nåt av dem bolagen som fallit, som kan återhämta sig snabbt. Castellum, SSB, SSAB, Holmen osv.

Svenska kronan är svag, det kommer vara populärt att importera skog, järn osv. från oss när väl the chain of supply är återställd.

Svårt att säga exakt hur mycket du ska tjäna på det, men de senaste tre åren har SAS t.ex. legat på 25 kronor som topp. Den kostar 9 kronor idag.

ok bra tips! tror du den skulle kunna gå ner ännu lägre? vad tros om Lundin petroleum?
Senast redigerad av brajzilla 2020-04-08 kl. 21:27.
Citera
2020-04-08, 21:30
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
ok bra tips! tror du den skulle kunna gå ner ännu lägre? vad tros om Lundin petroleum?

Lundin petrolium finns inte längre, de heter lundin energy. Skulle inte köpa olja nu, känns osäkert med all kring opec.

Sas skulle jag som sagt vad inte köpa heller, men du gör dina egna val.
Citera
2020-04-08, 21:34
Medlem
happilappis avatar
Bara knappt en 10% kvar nu tills min target på SP500 för den snabba studsen. Därefter får vi se vad som händer.

Inte alls omöjligt att vi bara kommer braka på under året och slå nya ATH:s. Eller så kommer allt börja tippa över nedåt igen om några veckor när vi vet mer om hur situationen ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in