2020-04-08, 20:18
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Kan det inte bli så att djupandning drar smittoämnen från luftvägarna ner i lungorna?
Samma när man är andfådd som vid träning. Det är min erfarenhet iallafall.
Kanske bättre att vila och andas lugnt när man har förkylningssymptom eller symptom från luftvägarna?

Man ska givetvis göra detta hemma.
Det är en läkare som rekommenderar detta.

Hittade artikeln.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb8a1W/sa-kan-du-hejda-corona--och-avlasta-varden
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Mm precis för alla som blir drabbade får ju så allvarliga symptom..
Nej som du vet så får ju inte alla det. En del känner inget. En del värre och en del dör.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Här var en bra dokumentär om hur allt startade och skedde fram till 21/3 då den sändes.

https://www.youtube.com/watch?v=MZrU-U3RCew

Vilken historisk period, det är ungefär 75 dagar idag sedan jag för första gången hörde talas om viruset. De kommande 75 blir historia de också, men det vet vi inget om.

Och Anders Tegnell, med detta som sitt enda jobb faktiskt, det hans tjänst går ut på, sov på sin post alternativt förminskade faran från första stund.
Citera
2020-04-08, 20:19
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.aftonbladet.se/a/wPG4zG

Kravallpoliser redo vid sjukhusen när vårdplatserna tar slut.

Det här är vad vi får med Tegnell och Löfvens strategi.
Det kommer bli kaos i förorten. Beväpnade är de också. Vad gör de när deras familj/släkt/vänner nekas vård?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ekonomin har ingen betydelse för jämförelsen: i och med att världen har stängt ner så tjänar Sverige inget på att ha öppet, när vi har 40% exportberoende av vårt BNP. Så jag håller mig till människoliv i jämförelsen. Sveriges ekonomi och företag har lika stora problem övriga industriländer i Europa och Asien, samt USA.
Nu får jag faktiskt lite trollvibbar. Tidigare har jag enbart sätt dig som en hyfsat välformulerad korkskalle utan egentligt mål och mening i livet mer än att alla ska ha det lika förjävligt, men när du nu helt väljer att bortse från det ekonomiska perspektivet (inrikes eller ej) så måste det vara trolleri på ganska långsiktig och - det ska jag ge dig - ganska hög nivå.
Citera
Medlem
Bouchets avatar
Alla länder utom vi kommer ha STORA problem med att öppna upp sina samhällen och det kommer att kosta duktigt med flis. Visst vi har en del dödsfall pga smitta på äldreboenden, men antagligen hade många av dem dött i år ändå pg andra sjukdomar eller naturliga orsaker. De dör hjältedöden för Sveriges väl. Vi ska hylla dessa som gav sitt liv för fosterlandet i kriget mot Corona. Det här är ett sätt att se på det hela, om det istället för ett virus hade varit främmande nakt, hade ni då hellre sett oss ge upp och kasta in handduken? Krig kräver sina uppoffringar, i normala fall unga män, i detta kriget är det de gamla som tar kulan för oss andra.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
You’re a genius sir.
Har mest bara hört rykten om förkylning och träning så din första mening måste jag kika lite närmare på.

Hittade artikeln.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb8a1W/sa-kan-du-hejda-corona--och-avlasta-varden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.aftonbladet.se/a/wPG4zG

Kravallpoliser redo vid sjukhusen när vårdplatserna tar slut.

Det här är vad vi får med Tegnell och Löfvens strategi.

Det er helt forferdelig at syke mennesker ikke skal få hjelp på sykehus Vil de bli valgt bort for å dø da, hvis sykehuset ikke har flere intensivplasser?

(31. mars-20) "Så ska Stockholm hantera överfulla sjukhus – om en vecka"

"Om en vecka väntas platserna på Stockholms sjukhus vara fullbelagda.

Tidsgränsen framgår av nya interndokument från Region Stockholm – där vårdcentralerna förbereds på att börja ta över ansvaret för regionens coronapatienter.

Samtidigt ska läkare från primärvården snabbutbildas för att vårda döende patienter i deras egna hem."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRK34E/sa-ska-stockholm-hantera-overfulla-sjukhus--om-en-vecka

Finnes det ingen plan om å spørre Norge og andre naboland om de kan ta imot svenske pasienter?
Senast redigerad av POlROT 2020-04-08 kl. 20:22.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Japp, nu och ett par veckor till. Läste i veckan att Corona troligen kommer att ta sig in i top 100 vanligaste dödsorsaker i Sverige 2020.

Jag skulle nog tippa top 20 iallafall, men kanske är det för pessimistisk, trots allt har vi när (för det gör vi såklart) vi når 900 döda, bara en (1) procent döda i Corona av alla 90 000 som dör i Sverige årligen av olika orsaker!!! Detta är fakta som man inte kan snacka bort.

900 av 90 000 är 1 procent. Ingen foliehatt i världen kan ändra på det. Men de kommer att försöka

Och när man ser det så är ju viruset en prutt i rymden, och man kan fundera om det vart värt att dra ner rullgardinen för hela världens ekonomi pga detta

Du tillhör sannolikt den skaran som inte ens trodde att viruset skulle hamna utanför Kina, ingen mening att diskutera med er, förnekelsen sitter för djupt hos er.
Citera
2020-04-08, 20:20
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
?

Fråga var "Är virus död materia eller kan det 'lära sig saker'?"

Svaret är att virus är död materia och saknar förmågan att anpassa sig, möjligtvis kan det mutera.

Det finns tendenser att felaktigt humanisera viruset och ge det mänskliga egenskaper, inga konstigheter egentligen det ligger i vår natur att gör det med allt från tsunamis till droger, det gör saker mer hanterbara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Vi borde ligga bäst till med tanke på hur stort och glesbefolkat land vi är.

Det argumentet håller inte då minst 80% av befolkningen bor i landets sydligaste tredjedel, som då inte alls är särskilt glesbefolkad.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast bara om det blir betydligt färre dödsfall? Inte om det blir likvärdigt antal dödsfall med mindre begränsningar för befolkningen och färre inhemska företag på fallrepet?

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ekonomin har ingen betydelse för jämförelsen: i och med att världen har stängt ner så tjänar Sverige inget på att ha öppet, när vi har 40% exportberoende av vårt BNP. Så jag håller mig till människoliv i jämförelsen. Sveriges ekonomi och företag har lika stora problem övriga industriländer i Europa och Asien, samt USA.

- Ett mardröms-scenario skulle vara att Sverige till sist tvingas att göra samma nedstängning som andra länder har gjort. I så fall så har vi haft en utdragen period med ekonomi på halvfart, följt av en period med nedstängning. Medan Sveriges handelspartners startar igång sina industrier, så sitter svensk industri fortfarande kvar i nedstängningen.

Först kunde Sverige inte exportera på grund av att efterfrågan saknades i omvärlden. När efterfrågan återvänder, så kan Sverige inte exportera eftersom svenska samhället har stängt ner. Sveriges företag drabbas på så sätt dubbelt.

Anders Tegnell kommer att kosta svenska samhället stora pengar. Som grädde på moset, så kommer Sverige även att ha offrat många fler medborgares liv jämfört med grannländerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in