2020-04-08, 12:58
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Här i Västerås lallar folk runt som vanligt, inte mycket verksamhet för att minska smittspridningen.

Okej, då antar jag att du är ute och Lallar runt också då eftersom du kan observera det?
Citera
2020-04-08, 12:58
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Nja, det baseras iaf på forskning och på hur det ser ut med andra mänskliga coronavirus. Lite annat än tro på Gud...
Man grundar hela tiden sina hypoteser på hur andra coronavirus beter sig och hur människor utifrån det har blivit immuna och man till och med säger att virus från djur som smittar människor är aggressiva i början och blir snällare efter ett tag. Då måste man i stort sett sitta och hålla tummarna på att det här viruset blir snällare. Ett tamvirus.
Erfarenhet kommer man långt med men ibland kan det bli helt åt helvetet fel.
Att man stirrar sig blind på erfarenheten.
Ja, ja. Jag är väl tvungen att vara med i den här pandemin och titta på då. Bollas mellan olika experter som säger olika saker och tror mer än vad de vet.
Idag steg siffrorna i Spanien igen också.
Viruset är fortfarande aggressivt.
Citera
2020-04-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Varför uppmanas då äldre att isolera sig?

För att 60-70% kommer att få corona. Då vill man gärna att de 30-40% som inte får Corona är just de äldre. Smittan avtar inte förrän det finns en viss flockimmunitet, och tills dess ska man skydda de äldre.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Många människor klarar inte att leva i ovisshet.
Det är helt enkelt ett personlighetsdrag.

Man vill ha klara och säkra besked, trots att de intellektuellt vet att det inte finns några sådana besked att ge i dagsläget.
Du har rätt!
KAZANGA!
Säger det bara.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det jävliga är att det börjar komma pirat-versioner på de också :

Maskene var piratkopier laget av falsk produsent – ble brukt på intensivavdeling

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/maskene-var-piratkopier-laget-av-falsk-produsent-_-ble-brukt-pa-intensivavdeling-1.14977451
Då kanske det inte är helt galet att Sverige kräver att det materiel som skaffas skall uppfylla gällande krav?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Makalöst. Helt makalöst.

"Viktiga läkemedel för corona restnoterade"

https://www.gp.se/nyheter/sverige/viktiga-l%C3%A4kemedel-f%C3%B6r-corona-restnoterade-1.26552794
Skattemedlen går till annat i Sverige än att skaffa beredskapslager till kriser.
Citera
2020-04-08, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensknorrman
Hur kunde du läsa in de ti mitt svar? Jag nämnde sverige inte sthlm. Förstår inte varför jag skulle fokusera på sthlm då jag knappast bor där. Du hade alltså inget mer konstruktivt svar på mitt inlägg?
469 patienter vårdas på IVA i dag på grund av coronaviruset, enligt Svenska intensivvårdsregistret, SIR. Det är fler än igår då cirka 438 patienter intensivvårdades
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag förstod det som att det snarare var för att nyheten om Boris Johnsons försämrade tillstånd i den situation kom in, och att de därför mer pratade om det, och att det inte blev ngn egentlig "debatt" pga det... men det är bara vad jag läst mig till såg ej debatten själv, men ville ändå nyansera lite här. Björn Olsen verkar vettig i alla andra sammanhang jag sett.
Så var det naturligtvis och det nämnde jag relativt omgående efter nyheterna. De sa t om att - vi kom av oss i debatten efter detta tråkiga beskedet om Boris.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
-Fullt med folk på det lokala Ica:t

-Fullt med gamlingar bland hyllorna. Definitivt över 50 pers samtidigt.
Vad spelar det för roll att hålla avstånd i kassan när ingen håller avstånd i affären och i slutet på
kassorna där alla plockar i samtidigt.

Åtgärderna är på det stora totalt tandlösa om detta virus har potentialen att bli riktigt allvarligt.
Då riskerar många att stryka med.

Idag var det Business as usual.

Nu är det även fullt med Stockholmare i alla stugor, de har rest från Stockholm trots "avrådan" och handlar nu på affärerna.

Vad är det för stat som är så underminerad att den inte kan skydda folket utan lägger över ansvaret på oss för att sedan i fall det värsta händer kunna slå ifrån sig sitt ansvar?

En stat som på detta sättet (polisen ett annat), bryter sin del av dealen med medborgaren som betalar skatt, är inte en stat, den tar då mera formen av en parasit.
Citera
2020-04-08, 13:01
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Är det inte flockimmunitet vi diskuterar? Vad jag säger är att vi inte vet tillräckligt för att lansera ett experiment bland befolkningen. Det är direkt dumdristigt.

Vi diskuterade huruvida vi hade utvecklat någon flockimmunitet mot de fyra tidigare coronavirusen, eller mer exakt hävdade du att vi inte hade det då de inte var borta ännu och jag hävdade då att du inte förstod dig på flockimmunitet.

Men jag förstår att du vill byta ämne, då det första diskussionsämnet inte går något vidare för dig.
Citera
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det jävliga är att det börjar komma pirat-versioner på de också :

Maskene var piratkopier laget av falsk produsent – ble brukt på intensivavdeling

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/maskene-var-piratkopier-laget-av-falsk-produsent-_-ble-brukt-pa-intensivavdeling-1.14977451

Tyvärr finns det alltid dem som vill utnyttja folks rädsla för egen vinning
//Skalman
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Hur mycket empirisk forskning finns det bakom dessa teorier?
Låter lika troligt som koldioxidens effekter, populärt trams.

Viruset lever i smittade och om vi undviker att bli smittade så dör viruset ut.
Men det är väl fint för regeringen om vi kan utrota de svaga som bara kostar pengar i samhället.

Det kommer en dag då vi står med facit i hand och kan se vilka sjuka misstag som begåtts i denna kris.

Det finns drösvis med forskning kring hur procentandelen immuna påverkar R0. "Flockimmunitet" är inte ett tillstånd utan en parameter.
Här är en "nybörjarguide" på fyra sidor:
https://tinyurl.com/umuws3d

Den är helt opåverkad av dagens debatt, den är nio år gammal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in