2020-04-08, 17:59
Medlem
IQ-145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Jag tror inte att det handlar om att viruset slår hårdare mot vissa raser än andra. Snarare tror jag det beror på i Frankrikes fall att många afrikaner har en lägre utbildningsnivå och förstår sämre vad som pågår och tar större risker samt har en generellt sämre hälsostatus då dom inte tar hand om sig själva.

I Nordamerika så tror jag det handlar om ungefär samma faktorer. Många svarta hänger inte mer i vad som händer på samma sätt som vit medelklass och är inte försiktiga. Dom är inte heller medvetna om sin egen hälsa med regelbundna hälsokontroller, dom har förmodligen ofta obehandlade sjukdomar.

Ja, slutsatsen vi kan dra av detta är att det helt enkelt är dummare. Inget nytt under solen. Ibland måste man vara såpass ärlig och säga som det är. Jag tror att Belgien, Nederländerna och Storbritannien brottas med samma problem. Hos oss var/är det Järvaområdet som stack ut, och som vi alla vet är det helt nerlusat med folk från Afrika.

Några av mina vänner som bor i Sydafrika sa att de svarta där skiter fullständigt i vad myndigheterna (paradoxalt nog svarta själva) säger vad beträffar Coronasmittan. De förbereder sig på en lång uppförsbacke tack vare denna nonchalans.

Igår pratade Trumps task force om samma problem, afroamerikanerna är kraftigt överrepresenterade av de som hittills har dött.
Senast redigerad av IQ-145 2020-04-08 kl. 18:02.
Citera
2020-04-08, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Folkhälsomyndigheten redovisat alltså totalt 687 döda i Sverige och jag jämför med att Norge har 93 döda, Danmark har 218 döda och Finland har 40 döda. Totalt 351 döda i corona för våra grannländer som har 15 miljoner invånare medan Sverige har 10 miljoner. Vad värre är, Sverige kommer snart ha mer än dubbelt så många döda som nämnda grannländer tillsammans. Trenden är tydlig. Norge hade 4 nya döda, Danmark hade 15, och Finland hade 6 nya döda, Totalt 25 nya döda för grannländerna att jämföra med Sveriges 96.

Sverige är gravt misskött. När kommer kritiker att granska MAKTEN? Hur skall politiskt ansvar utkrävas för detta misslyckande?

Sverige 10 miljoner befolkning,
mer döda än
  • Indien 1,3 miljarder befolkning 164 döda
  • Australien 25 miljoner befolkning 50 döda
  • Ryssland 140 miljoner befolkning 63
  • Japan 128 miljoner befolkning 93 döda
Citera
2020-04-08, 18:00
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Då antar du fel, som du ser här;

https://www.bildtagg.se/bild/l8ji3m8s7oss18uxq1uycn

Dom rapporterade avlidna under senaste dygnet är utspridda dödsdatum på hela 9 dagar. Du ser dom i turkos färg på staplarna.

Innebär bara att tidigare dagar är underrapporterade. Innebär inte heller någon skillnad för kommande dagar blir det påfyllnad bakåt som kompensera det som flyttas till tidigare dagar.

Eftersläpningen bli ett nollsummespel.
Citera
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men även Sydkorea har öppna dörrar? Vad fan inte anklaga Turkmenistan där inte finns något virus alls? Här sa han ju rakt ut att Sverige lider extremt. Vi gör allt fel. Som brukligt av Trump. Han vet bäst alltid. Men i så fall borde han ju bry sig mer om sitt kära New York än att spotta på Sverige.
Du är förblindad av hat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men tagga ner litet va? Jo är svenne men här håller vi ihop under kriser. Fan ta någon Trump som kommer och spottar på oss. Om du var just svenne hade du fattat detta.

Aa bra sätt att hålla ihop. Vi låter gamlingar och andra dö och anhöriga lida för vi ska spara lite mer pengar i kassan än andra länder. Jävligt bra sätt
Citera
2020-04-08, 18:02
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Jag läser Hakelius, stundtals briljant men bättre förr. Men inte avgör en kolumnist kompetensen? Det såg snarare ut som arbetsuppgifter.

Dessutom skrev jag väl ingenting om förtroende, jag diskuterade Tegnells roll som eventuell envåldshärskare?
Jo, hans krönika är en mycket god beskrivning av icke-kompetensen.
Kompetensen ska ju matcha ”arbetsuppgifterna”.

Tegnell är ju ledaren, och han går väl knappast upp och säger nåt som går emot hans övertygelse.
Förresten vänta här nu, hans flummiga utsagor kan ju kanske bero på att han inte ställer sig bakom skiten - och då bör han istället hoppa av.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige 10 miljoner befolkning,
mer döda än
  • Indien 1,3 miljarder befolkning 164 döda
  • Australien 25 miljoner befolkning 50 döda
  • Ryssland 140 miljoner befolkning 63
  • Japan 128 miljoner befolkning 93 döda

Hur står sig Sverige mot typ Belgien? Nästan exakt lika många invånare, vore en väldigt spännande jämförelse. Vet du hur skillnaderna ser ut?
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Ser Tegnell en avplaning i Stockholm? Låter som bullshit. Han han pratat om toppar i en månad nu och haft fel varje gång.

Över en månad sedan!

https://www.dn.se/nyheter/sverige/antalet-coronafall-i-sverige-kan-ha-natt-toppen-kommer-snart-att-klinga-av/
Citera
2020-04-08, 18:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Du är förblindad av hat.

Hat av Trump? Har faktiskt gillat karln förut. Men detta var ett lågmärke. Bry dig om din egen skit istället för att anklaga andra.
Citera
2020-04-08, 18:03
Medlem
Gefundenes Fs avatar
STÄNG AV MOBILEN NÄR NI GÅR HEMIFRÅN!

AT tänker spåra vara alla är rör sig! Inte på individnivå säger dom hur ska man då veta hur långt från hemmet någon går.
Citera
2020-04-08, 18:04
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Innebär bara att tidigare dagar är underrapporterade. Innebär inte heller någon skillnad för kommande dagar blir det påfyllnad bakåt som kompensera det som flyttas till tidigare dagar.

Eftersläpningen bli ett nollsummespel.

Det enda som blir fel är alla som skriker ut att över 100 dör per dygn i Sverige. Åt helvete fel.
Citera
2020-04-08, 18:05
Medlem
Haloumis avatar
"Hygienjätten Essity startar produktion av ansiktsmasker till vården och räknar inom kort med att börja leverera miljontals varje månad.

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) tror att det kan täcka en stor del av behovet av så kallade kirurgmasker."

Det är ansiktsmasker av beteckning 2R som ska produceras i väldigt stor skala.

"Essitys nystartade tillverkning är enligt Baylan och företaget ett resultat av ett möte som regeringen bjöd in till i början av mars. En rad företag fick frågan om de kunde ställa om produktion för att öka tillgången av skyddsutrustning"

Källa kuriren.nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in