Citat:
Ursprungligen postat av
gabrielle2
Efter den här krisen kommer alla att fråga sig. VAD GJORDE JAG.
Vår puckomister Stefans ord ( expressen)
Det är som jag har sagt och säger igen. Våra politiker kommer att beskylla sitt egna folk för att ha smittat varandra, dödat varandra och själva sätta sig på tronen och säga. VI GJORDE ALLT VI KUNDE.
Går det bra tar de åt sig själva.
Går det åt helvetet är det folkets fel.
Sverige där många hånar varandra, skäms på dig, var tacksam och håll käften.
Synd om oss.
Var häromdagen i en butik. Framför charken satt det runda ca 50 cm klisterlappar (antagligen man själva centralt tryckt upp) med budskapet lite glatt positiv typ ”håll avstånd, stå här”.
Några i personalen gick och funderade (läs: planerade) över om man skulle sätta en taperemsa på golvet som markerade var folk ska stå.
De pratade med en kund och jag hörde dem säga nåt som ”Man har lagt ansvaret på oss.”
Folk höll väl hyfsade avstånd, men är inte direktiven och kommunikationen tydliga så blir det därefter. Folk verkade också lite osäkra när man möttes. En butik är ju inte byggd för att alla ska kunna hålla en armlängds stånd.
Tycker det är helt sjukt att vältra över ansvaret på butikerna. Ve den butik som först agerar ”diktatoriskt”, den kommer att få problem med kunderna.
Vad kan de mer referera till än flummiga ”råd”, ”riktlinjer” och ”rekommendationer”?
Den butiken jag talar om har stora skyltar vid entrén som uppmanar folk att tänka på avståndet, med tillägget att om folk inte respekterar det så måste man typ vidta åtgärder (kan tänka mig begränsa antalet i butiken, och som då är en av de större i regionen ...).
Av vad jag har hört så har Sverige gentemot utlandet marknadsfört sin linje som ”Folkvett”.