2020-04-08, 17:38
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Hörde ni Anders Tegnell nu alldeles nyss i Studio Ett i P1. Alltså, det går inte att komma ifrån att han måste ha en djup personlighetsstörning, vara djupt personligt störd.

Först var det ett reportage med en somalisk tjej på Järva, som faktiskt efterfrågade mycket hårdare och tydligare regler. Man får inte gå ut typ. Anders Tegnell fick frågan vad han tyckte om det:

"Nej det tycker jag är en helt onödig diskussion att ha i nuläget".

Hur faaaaaaaan kan man svara så, givet den tydliga kritik som finns. Han kunde ha sagt precis vad som helst annat. Någonting tillmötesgående, som att vi för gärna en diskussion om vilka metoder som är bäst framgent. Eller vad faaaan som helst. Men inte det störda, sinnessjuka svaret.

Så var det en professor i virologi som är en av de 200 som skrivit på ett offentligt upprop att besinna det svenska experimentet. Han frågade lite försynt om det inte vore bra åtminståne med en expertgrupp knuten till regeringen som kunde ge en second-opinion i denna helt livsavgörande fråga.
Anders Tegnells kommentar, buttert:

"Jaaa.. om man nu tycker att det inte räcker med den myndighet som man faktiskt har valt att arbeta med i 300-400 år, och alltid haft ett mycket gott samarbete med".

Sinnesjukt! Sinnessjukt! Sinnessjukt! Inte ett enda ord av tillmötesgående, förståelse eller ens någonting. Denne man är så galen, så sinnesjukt, så farlig, så det finns inte ord för det!
Citera
2020-04-08, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Jo dödligt tillstånd
"“On re-evaluation by the National Institute of Health, only 12 per cent of death certificates have shown a direct causality from coronavirus, while 88 per cent of patients who have died have at least one pre-morbidity - many had two or three,” he says. "

https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/have-many-coronavirus-patients-died-italy/
Även om premorbid låter som dödligt så är det just underliggande eller vilande sjukdom.
https://www.merriam-webster.com/medical/premorbid
Senast redigerad av HrP 2020-04-08 kl. 17:43.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Neka. Ut i naturen och andas frisk luft och tanka vitamin D är okay. Inget annat.

Jag och några kollegor skall uppåt landet till ett isolerat ställe och tömma en sjö på röding och dricka alkohol.

Helt okay. Vi åker i separata bilar och bor på separata boställen. Problemet blir bastun. Hmmm
Bastu måste vara bästa sättet att umgås, för viruset gillar nog inte den höga temperaturen. Gillar visst inte hög luftfuktighet heller. Där har vi för övrigt förklaringen till finnarna låga dödstal: saunan.

Obs! Jag kan inte på något sätt garantera att bastuluft dödar viruset. Har inte sett någon studie. Men lufttemperaturen är ju vansinnigt hög, så det är något man borde fundera närmare på. Jag tror du hittat lösningen på krisen.

Ha det trevligt!
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Efter den här krisen kommer alla att fråga sig. VAD GJORDE JAG.
Vår puckomister Stefans ord ( expressen)
Det är som jag har sagt och säger igen. Våra politiker kommer att beskylla sitt egna folk för att ha smittat varandra, dödat varandra och själva sätta sig på tronen och säga. VI GJORDE ALLT VI KUNDE.
Går det bra tar de åt sig själva.
Går det åt helvetet är det folkets fel.
Sverige där många hånar varandra, skäms på dig, var tacksam och håll käften.
Synd om oss.
Var häromdagen i en butik. Framför charken satt det runda ca 50 cm klisterlappar (antagligen man själva centralt tryckt upp) med budskapet lite glatt positiv typ ”håll avstånd, stå här”.
Några i personalen gick och funderade (läs: planerade) över om man skulle sätta en taperemsa på golvet som markerade var folk ska stå.
De pratade med en kund och jag hörde dem säga nåt som ”Man har lagt ansvaret på oss.”

Folk höll väl hyfsade avstånd, men är inte direktiven och kommunikationen tydliga så blir det därefter. Folk verkade också lite osäkra när man möttes. En butik är ju inte byggd för att alla ska kunna hålla en armlängds stånd.

Tycker det är helt sjukt att vältra över ansvaret på butikerna. Ve den butik som först agerar ”diktatoriskt”, den kommer att få problem med kunderna.
Vad kan de mer referera till än flummiga ”råd”, ”riktlinjer” och ”rekommendationer”?

Den butiken jag talar om har stora skyltar vid entrén som uppmanar folk att tänka på avståndet, med tillägget att om folk inte respekterar det så måste man typ vidta åtgärder (kan tänka mig begränsa antalet i butiken, och som då är en av de större i regionen ...).

Av vad jag har hört så har Sverige gentemot utlandet marknadsfört sin linje som ”Folkvett”.
Citera
2020-04-08, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men som redan sagts USA har ännu fler döda per capita. Skit i Trump som kommer in och klagar på Sverige som vanligt. Vi får se vilken taktik som funkat bäst. Vid total lockdown kommer vi få mer dödsfall som man redan sett i Storbritannien pga ökat våld, personer som tar livet av sig. Sämre ekonomi. Det kan leda till fler dödsfall i längden.

Jag tycker Sverige borde gjort saker annorlunda. Men vi kan inte döma ut taktiken helt och hållet. Vi får se när stormen skingras helt enkelt.
Vi har nästan dubbel så många döda per miljon än USA. Sluta ljug om saker det tar 20 sekunder att kolla upp.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nu kanske jag inte håller med om att svensk sjukvård längre kan ses som bäst i världen. Men. Så länge Sverige med sina relativt milda restriktioner inte har bland dom absolut värsta dödssiffrorna i världen så måste vi göra något rätt. Läget kan ju dock se annorlunda ut om bara en vecka och det är jag väldigt ödmjuk inför. Men just nu känns det fel att klaga på svensk taktik och svensk sjukvård.

Jag har inte klagat på svensk sjukvård. Däremot tycker jag det är rätt magstarkt av Tegnell att gå ut i media med att Sverige har en av världens bästa sjukvård. Har han verkligen insyn i alla 210 länders sjukvård?

Dessutom att gå ut med den kommentaren när Sverige har 8e högsta dödstalen per capita av dessa 210 länderna.

Jaja, jag kanske är en foliehatt. Men särskilt ödmjukt eller självrannsakande var i alla fall inte den kommentaren av Tegnell.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men som redan sagts USA har ännu fler döda per capita. Skit in Trump som kommer in och klagar på Sverige som vanligt. Vi får se vilken taktik som funkat bäst. Vid total lockdown kommer vi få mer dödsfall som man redan sett i Storbritannien pga ökat våld, personer som tar livet av sig.

Jag tycker Sverige borde gjort saker annorlunda. Men vi kan inte döma ut taktiken helt och hållet. Vi får se när stormen skingras helt enkelt.

Asså din jävla svenne. Hur får ni den naiva mentalitet ? Föds ni med den eller får ni den av staten under er uppväxt?

Räcker det inte hittills att inse att strategin har varit en katastrof? För det första sprid inte falsk fakta att usa mer mer dödsfall per capita. New york som är hårdast drabbat är mer än hundra gånger mer tätbefolkat än Stockholm. Ändå lyckas Sverige stå över USA. Katastrof. Äckliga Sverigr
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
- 76 rapporterade döda i förrgår.

- 114 rapporterade döda igår.

- 96 rapporterade döda idag.

Ändå är det bara 45 per dag som dör, enligt Anders Tegnell. Tegnell säger också att eftersläpningen är väldigt liten just nu:

I går sa han faktiskt bara 40 i snitt senaste veckan.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Hörde ni Anders Tegnell nu alldeles nyss i Studio Ett i P1. Alltså, det går inte att komma ifrån att han måste ha en djup personlighetsstörning, vara djupt personligt störd.

Först var det ett reportage med en somalisk tjej på Järva, som faktiskt efterfrågade mycket hårdare och tydligare regler. Man får inte gå ut typ. Anders Tegnell fick frågan vad han tyckte om det:

"Nej det tycker jag är en helt onödig diskussion att ha i nuläget".

Hur faaaaaaaan kan man svara så, givet den tydliga kritik som finns. Han kunde ha sagt precis vad som helst annat. Någonting tillmötesgående, som att vi för gärna en diskussion om vilka metoder som är bäst framgent. Eller vad faaaan som helst. Men inte det störda, sinnessjuka svaret.

Så var det en professor i virologi som är en av de 200 som skrivit på ett offentligt upprop att besinna det svenska experimentet. Han frågade lite försynt om det inte vore bra åtminståne med en expertgrupp knuten till regeringen som kunde ge en second-opinion i denna helt livsavgörande fråga.
Anders Tegnells kommentar, buttert:

"Jaaa.. om man nu tycker att det inte räcker med den myndighet som man faktiskt har valt att arbeta med i 300-400 år, och alltid haft ett mycket gott samarbete med".

Sinnesjukt! Sinnessjukt! Sinnessjukt! Inte ett enda ord av tillmötesgående, förståelse eller ens någonting. Denne man är så galen, så sinnesjukt, så farlig, så det finns inte ord för det!

Ja, det var en svag och vag och otydlig intervju, i klass med de sämsta han gav i början faktiskt. Annars tycker jag han tagit sig lite på slutet, men nu nästan kunde man ta på programledarnas frustration att försöka skaka fram nåt rakt svar på något alls ur karln.

Däremot tänker jag inte börja prata om personlighetsstörningar och annat trams.
Citera
2020-04-08, 17:42
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Dödstalen stiger eller har varit stigande i typ alla länder? Konstigt att det sker i Sverige? Vad gäller dom flesta länder som tidigt gick i lock down så har dom bara skjutit smittspridningen framför sig.
Men nu var det ju inte det som inlägget du kommenterade handlade om.
Försök inte snacka bort kritiken.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nej Sverige är värre.

Döda befolkning
  • Sverige 69
  • USA 39

Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Nej USA har 38 och vi 68..sluta sprid fake News om våran usla regering.

Ljuger Expressen? New York har högre siffror än Stockholm.

Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/efter-trumps-utspel-siffrorna-visar-skillnaden/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Det saknas som vanligt sunt förnuft i Tegnells uttalanden.

Ju mer smitta i samhället i stort, desto mer virus sipprar in på äldreboenden genom personalen. Ju mindre smittspridning i samhället desto bättre klarar sig äldreboendena. Sunt förnuft.

En sjukdom som covid19 och pandemi tacklas inte med sunt förnuft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in