2020-04-08, 17:06
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Tegnell ser en tydlig avplaning i Stockholm av antalet smittade.

Antal fall de 4 senaste dagarna 187, 167, 127, 136, 298. Var är avplaningen. Snarare ser vi en acceleration de senaste två dagarna.

https://c19.se/Sweden/Stockholm
Rejäl ökning idag. Har de börjat testa mer nu som de sa eller är det fler fall ändå?
Citera
2020-04-08, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det blir 700 döda idag. När hamnar vi på 7000?

Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Så snabbt som möjligt hoppas vi i den här tråden!

Japp - det var för två veckor sedan, enligt nobelpristagarna i smittspridning i den här tråden.
Citera
2020-04-08, 17:08
Medlem
ettanollans avatar
Hjälp! Hur ska man tänka? Om man har ett arbete som kräver att man är på jobbet så träffar man människor där = smittorisk

Om då annat folk ringer och vill umgås i påsk inom samma ort, ska man neka då eftersom både FHM och kungen säger det eller hur tänker ni?
Citera
2020-04-08, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Rejäl ökning idag. Har de börjat testa mer nu som de sa eller är det fler fall ändå?

Det kan hända, men troligen är det en eftersläpning från helgen.
Citera
2020-04-08, 17:09
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Är det inte så att det alltid är något annat som dödar personen som har AIDS?

En rökare dog inte i lungcancer utan av rökning? Man kan ju se rökningen som ett tvångsmässigt beteende, en psykisk sjukdom.

Ålderdomen är en långsam död och varje ny sjukdom kan avgöra när döden kommer. Ålderdom var alltså dödsorsaken?

Man kan hålla på länge.

Så för att få räknas som död i covid-19 så måste man vara helt frisk och inte lida av ålderdom. Bra, då kommer dödstalen att gå ner.

Vi måste ändå lösa risken att sjukvården överbelastas. Vi kan ju neka alla över 60 år och erbjuda dom att vänta ut sjukdomen hemma om dom får svårare symtom, kanske med någon medicin, och senare erbjuda dom palliativ vård om dom skulle försämras.

Perfekt, jag tror vi har löst det.

Kommer det att dyka upp senare i statistiken, ja tyvärr, men det löser vi nog genom att underhålla folket och se till att media håller tyst.

(ironi för alla som inte förstod det)

Vid allvarliga sjukdomar med hög dödlighet borde inte covid-19 räknas som det primära. Om en 65-åring med högt blodtryck dör av covid-19 är det rimligtvis covid-19 som dödat personen.
Citera
Medlem
Flufffens avatar
Benjamin dousa vs arg utlänning på P1 NU. Hysteriskt!
Citera
Medlem
arbetets avatar
Susanna Popova om Anders Tegnell och Sveriges krishantering:

Killen i skrynkliga byxor – är han krisledningen?
/.../Vem har ni sett mest av i hanteringen av coronakrisen? Folkhälsomyndighetens Anders Tegnell, skulle jag tro. Har ni sett mycket av inrikesminister Mikael Dambergs krisledning? Nej.

Tanken infinner sig, kan Löfven ha gjort en manöver för att skydda statsministerposten från alltför stor ansvarsutövning i fall av en kris?

Om något politiskt offer behöver göras, är det bättre att en underställd minister får gå. Men allra bäst, hör och häpna, vore om man i stället kunde lyfta fram en chef över en allmänt ansett perifer myndighet i hetluften och återkommande låta denne framföra diverse för dagen aktuell statistik. Visst vore det bra?

Då skulle ingen komma på tanken att efterfråga den plan som ett krishanteringsorgan skulle ha behövt arbeta fram. Och skulle man kunna få myndighetskillen att framträda i skrynkliga byxor och tröja, skulle man kunna göra honom till gemene mans bäste kompis. Och då skulle ingen fråga efter Mikael Damberg, eller hur?

Är det så det går till när man än en gång ser till att ett land saknar en tydlig och effektiv krisledning, och därför kan vingla runt och inteckna framtiden på ett, i och för sig, mycket effektivt sätt? Det verkar inte bättre.
https://www.affarsvarlden.se/kronikor/susanna-popova/killen-i-skrynkliga-byxor-ar-han-krisledningen-6992966

Huvudet på spiken! Och det är bedrövligt och kanske lite sorgligt.
Citera
Medlem
flugrekorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Finns det något sätt att lämna Sverige? Och ta sig till Norge eller Japan? Man måste ju komma in i norge via skogsvägarna? Eller finland?

Jag har sneglat lite på kompisens båt, jag vet vart han vinterförvarar den och den skulle vara mycket enkel att sno. Med extra reservdunkar med bränsle så borde jag kunna ta mig raka vägen över till Finland. Men sen har du säkert flygspaning och radar plus massa annat som kan sätta stopp för den planen.

Men det är nog ämne för en egen tråd, olika sätt att fly landet på.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
https://www.youtube.com/watch?v=HoJkmJazNZQ

I senaste videon från Dr. John nämns att det är 68% fler negrer än vita i Chicago, Michigan, New Orleans som dött i Covid-19.
Citera
2020-04-08, 17:10
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Hjälp! Hur ska man tänka? Om man har ett arbete som kräver att man är på jobbet så träffar man människor där = smittorisk

Om då annat folk ringer och vill umgås i påsk inom samma ort, ska man neka då eftersom både FHM och kungen säger det eller hur tänker ni?
Umgås utan att vara nära varandra i så fall. Picknick utomhus med 2m avstånd går bra.
Citera
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Benjamin dousa vs arg utlänning på P1 NU. Hysteriskt!

Är det ring p1?
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trenmacka
Lätt att stanna hemma om man inte har symptom, hur fan ska man veta att man är sjuk?? dummaste jag hört han kan väl inte ha sagt så?
Jo exakt så sa han, jag kollade flera gånger och dikterade ordagrant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in