2020-04-08, 16:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
När slutade man ge vård till gamla i Sverige?

Det är inte alltid man ger äldre intensivvård. Om gör bedömningen att det personen antagligen överhuvudtaget inte överlever intensivvård, och om så sker så kommer personen ändå med all säkerhet bli en grönsak, så kan det bli så att personen inte får intensivvård. Så i sak är det inget nytt.

Men, det som skett nu i Stockholm är att tröskeln för att få intensivvård höjts. En skör patient hade kunnat få intensivvård för några månader sedan. En lika skör patient (samma ålder, samma underliggande sjukdomar...ja allt annat lika) kan idag kanske inte räkna med intensivvård.
Citera
2020-04-08, 16:58
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nämnde jag Sverige specifikt? Inte det, nähä, så du drabbades av din egen Strawmansjuka.

"Centerpartisters krav: Sverige måste ta emot migranter från coronadrabbade flyktingläger"

Jag vet inte, men den meningen tycker jag innehåller Sverige. Specifikt.
Citera
2020-04-08, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Över har väl ändå ingen påstått det är?
Det lät som att du trodde att det inte kan bli värre. Vi får väl se hur bra det har gått när allt är över.
Citera
2020-04-08, 16:59
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är inte alltid man ger äldre intensivvård. Om gör bedömningen att det personen antagligen överhuvudtaget inte överlever intensivvård, och om så sker så kommer personen ändå med all säkerhet bli en grönsak, så kan det bli så att personen inte får intensivvård. Så i sak är det inget nytt.

Men, det som skett nu i Stockholm är att tröskeln för att få intensivvård höjts. En skör patient hade kunnat få intensivvård för några månader sedan. En lika skör patient (samma ålder, samma underliggande sjukdomar...ja allt annat lika) kan idag kanske inte räkna med intensivvård.

Man borde i alla fall kunna ge lugnande medel så de slipper lida.
Citera
2020-04-08, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Dom står med stridsvagnar mellan torneå och happis.

Du läste väl att finska regeringen fick tänka om när de insåg att det var vårdpersonal som åkte fram och tillbaka mellan jobbet och hemmet där vid gränsen?

Det är inte så enkelt att stänga gränserna totalt som somliga vill påstå.
Citera
2020-04-08, 17:00
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Hon var för gammal för sjukhusvård, så hon fick kvävas ihjäl i sin egen säng:

Allt enligt direktiven från Socialstyrelsen:

Pressträff om covid-19 (coronavirus) 3 april 2020 (8:15), Thomas Lindén på Socialstyrelsen förklarar att man tagit fram rutiner som minskar "onödig transport" av patienter till sjukhusen

Nationella principer för prioritering inom intensivvård under extraordinära förhållanden

Palliativ farmakologisk behandling vid svår covid-19

Palliativ vård i livets slutskede vid COVID-19

Palliativ symtomlindring vid covid-19 i allmän palliativ vård

Var ett gäng anti-"alarmister" som anklagade mig för att överdriva när jag för fem dagar sedan slog larm och beskrev hur det skulle komma att se ut:

"Man ringer dig ifrån äldreboendet och förklarar att din mamma blivit lite dålig och testat positivt för corona. Man kanske förklarar att det är ingen fara, att hon har lite feber och att man gett henne några Alvedon. Du kanske frågar om man ska köra in henne till sjukhuset och man förklarar att hon är ju ganska gammal och har inte så lång tid kvar. Det här är personalens introduktion till att förklara att man kommer låta din mamma dö (OM man lämnar en förklaring dvs). Om du protesterar så kör man in henne till sjukhuset där hon nekas IVA men får träffa en doktor som försäkrar henne om att det kommer gå bra.

Samtidigt så är din mamma lite orolig. Hon är sjuk och har svårt att andas. Hon kanske kräver att få åka in till sjukhuset men personalen lugnar henne och pumpar i henne lite morfin. Om hon får panik så ger man henne midazolam och diazepam. Man nekar henne mat och vätska eftersom det kan "förvärra symptomen". Syrgas får hon i en timma men den tas bort om den inte ger effekt. I vanliga fall ställer man upp en fläkt men den kan inte användas nu då smittrisken är för stor. Besök från dig är sannolikt uteslutet då personalen inte har skyddsutrustning. Förmodligen kommer personalen själva bara att enbart närvara sporadiskt. Och det otroligt jobbiga i den här situationen, är att din mamma kanske inte alls är redo. Under normala omständigheter hade det kanske inte varit hennes tid, men nu har hon blivit bortprioriterad."

Ganska träffsäkert överlag om jag får säga det själv, men med facit i hand så kanske jag skulle tagit i lite mer? Kunde dock inte veta att man skulle neka även lugnande medel. Trodde inte att vi skulle vara fullt så inhumana...
Citera
2020-04-08, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det är väl jättebra om dom sitter i lägret och smittar varandra.
Tegnell kommer bli grön av avundsjuka på hur fort dom får flockimmunitet.
Dessutom så får ju barn aldrig någonsin någon allvarlig sjukdom.
Sen så bör EU se till att transportera hem denna immuna grupp så dom kan skydda dom äldre i sina hemländer.
Ja, varför ska vi stoppa denna snabba väg till flockimmunitet? Om någonting borde vi skicka alla våra parasiter till dessa läger så de också kan bli frälsta. Tegnell och Löfven kan ju leda de dit personligen så de också blir immuna.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Man borde i alla fall kunna ge lugnande medel så de slipper lida.

Det får de ofta på plats där de bor.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Varför blir de tvungna att isolera sig igen vid nästa våg? De kan ju bara göra som Sverige.

Så länge vi har en bunt räddhågsna rödstrumpeförsedda nyutsedda kärringar som styr den finska statsapparaten så kommer tyvärr lock down att bli framtidsmelodin rakt ner i ruinens brant.. (hoppas dock vid gud att jag har fel)
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pinexl
Detta gäller i stort de som är uppkopplade med respirator. Vanliga IVA patienter sover man inte ner, tvärtom så vill man att de ska upp och sitta eller gå. Detta är för att få lungor att öppna upp sig och förhindra blodpropp. Inga konstigheter, dock det är få som överlever respirator, främst yngre människor. Några få äldre kan överleva respirator men det är tuff behandling.

Har yngre lite chans att överleva när man kommit så långt som till respirator? eller missförstår jag ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
"Centerpartisters krav: Sverige måste ta emot migranter från coronadrabbade flyktingläger"

Jag vet inte, men den meningen tycker jag innehåller Sverige. Specifikt.

Sverige är en del av EU. Ett krav att EU ska ta emot och fördela flyktingar från flyktingläger med corona är ett krav att Sverige ska ta emot flyktingar från flyktingläger med corona. Halmgubben är snarare att det antyds att flyktingarna kommer att ha corona och behöva sjukvård. Nästan ingen i flyktinglägret har corona och en försvinnande liten andel kommer att behöva vård. Flyktingar är oftast unga och friska.
Citera
2020-04-08, 17:02
Medlem
kansascityshuffles avatar
Det blir 700 döda idag. När hamnar vi på 7000?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in