2020-04-08, 15:29
Medlem
Dbloodss avatar
8/4 antal döda rapporterade
Sverige: 96
Norge: 4
Finland: 6
Danmark: 15

Inte flera som skrivit att Danmark låg inför en katastrof nu?
Citera
2020-04-08, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Han får frågan om munskydd skyddar mot Covid19?
Anders Tegnell säger att det inte finns några tecken på att munskydd skyddar mot covid-19.
– Allt det här talar mycket starkt för att har man symtom ska man stanna hemma.

Den senare delen av hans svar har inget med frågan att göra, allt är precis som vanligt på FHM presskonferens!

Nej jag ger mig, inga fler pressekonferanser med FHM och deras oförmåga att svara på frågor korrekt eller höra dom mörka eller förvränga information eller tidigare svar.
Tvi fan...

Man ska bära munskydd i huvudsak för att skydda andra, Asiaterna har förstått detta för längesedan.

Många som bör på viruset har inga symtom.
Citera
2020-04-08, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Men vafan! Det är ju bristen på restriktioner som har ställt till det. Det är väl för fan inget att skryta med.
Typ.. I vår bil hade ingen familjen bilbälte och två av fem klarade sig i kollisionen. Tycker det gick bra ändå
Här har vi ingen statistiker ser jag, de som saknar kompetens borde inte lägga sig i sånt som man inte förstår. Läs på, gör lite nytta och för tråden framåt. Börja med datan som finns tillgänglig från exempelvis Italien, säg till ifall du behöver hjälp så kan vi ta det via PM?
Citera
2020-04-08, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag förstår. Inte helt fel tanke även utan Corona.. ;-)

Problemet med kontrollen ser vi ju nu i Finland. Polisen/militären orkade där en vecka...

Dom står med stridsvagnar mellan torneå och happis.
Citera
2020-04-08, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Haha och jag sa att de ej var peaken. Du får lyssna på oss foliehattar mer.

Jag gör mina bedömningar utefter dom siffror som framkommer. Och jag ville som sagt vänta några dagar för att se om det höll i sig, vilket det tyvärr inte gjorde.

Sedan är det ju tyvärr så att Stockholm är förlorat. När nästan hälften av äldreboendena är nerlusade och typ halva staden haft eller har smittan, så är det meningslöst med karantän.
Citera
Medlem
Adiemuss avatar
Nu har Tegnell än en gång förutspått avmattning/kulm/jämn kurva/alla jävla olika uttryck han nu använder på både Sverige, Europa och världen.

Men kommer om någon dag ha fel såklart pga ”ändrad testförmåga” Sverige är bättre på att rapportera fall osv
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Men dom åker inte bara till landet utan till vänner och familj i andra delar av landet. Sedan går dom runt på stan också.

Dom(NI) ska stanna där ni är. Det finns väll naturområden även i Stockholm..

Fast givetvis måste vi få resa runt som alla andra. Ut till landet, om man har ett. Känna på småstadslivet lite. Dricka öl ute i sommarstället. Sladda runt lite på grusvägarna med sin nya riktigt feta bil medans bondlurkarna står och stirrar.

Och efter det drar jag ju in på krogen och super till det rejält. Driver upp den lokala omsättningen med 3% den helgen. Räddar livet på ett par lokala företagare som var så jäkla nära att ta livet av sig av all Corona-oro. Det är ju vi riktigt grisiga Stockholmare som nu håller fart på det här halvdöda landet. Både i form av kapital och i form av virus.

För viruset är ju typ ofarligt enligt myndigheterna så det behöver man ju inte bry sig om. Bara en och annan gammal gubbjävel som dör i byn som ändå hade varit död inom tio år eller så. Och någon multisjuk förståndhandikappad kvinna nere på serviceboendet. Kom igen! Fram med påskmusten!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Jag är med på hur du menar angående det du skriver, även fast jag inte håller med om att det är ett socialt experiment att ge människor eget ansvar. Inte i Sverige 2020.

Att tycka att vi svenskar skulle kunna göra mer tycker jag dessutom är ett hån mot alla de uppoffringar som miljontals och åter miljontals svenskar får göra på flera olika plan för att skydda riskgrupperna (äldre och sjuka, ofta i kombination).

Och om man då jämför våra restriktioner jämfört med flera av de länder som ligger ”före”, ”på samma plats” och ”strax efter” i tabellen, tycker du inte då att de svenska siffrorna är bra utifrån förutsättningarna?

Varje dödsfall är en dödsfall för mycket!!!
Citera
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Hoppas du skojar! I princip sågar du all statistik och isf är det också mycket möjligt att fler har dött i Sverige men som aldrig blivit testade...

Nej. Som om statistiken skulle vara tillförlitlig överhuvudtaget, tror man det så är man en aning naiv. Det går helt enkelt inte att hålla koll på varenda människa i världen. Möjligt men mindre sannolikt.
Citera
2020-04-08, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
IHME har nu tagit fram en prognos för Sverige och beräknad topp är angiven till 25 april

Deras beräkningar ger dessa siffror för "peak date":

4 632 inlagda Covid-19 patienter
1 169 av dessa patienter kommer ligga på IVA
994 respiratorer kommer behövas

De räknar med att totalt 4 182 personer avlider i Covid-19 fram till 4 augusti med en topp om 134 personer på samma dag den 27 april.

Jag väntar fortfarande på en prognos om förväntat antal döda från Folkhälsomyndigheten.

https://covid19.healthdata.org/sweden
Ser ut som en optimistisk prognos, med tanke på att vi redan varit nära deras toppvärde 134. Men intressant att jämföra deras prognoser mellan länder:

Sverige 4632
Danmark 529
Norge 669
Finland 225

Skillnaden beror huvudsakligen på politiska beslut och myndighetsåtgärder. Vi borde ha kunnat landa på 1000 döda, istället för 4632, så där har ni ett mått på hur många liv de ansvariga har på sitt samvete.
Citera
2020-04-08, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Jag gör mina bedömningar utefter dom siffror som framkommer. Och jag ville som sagt vänta några dagar för att se om det höll i sig, vilket det tyvärr inte gjorde.

Sedan är det ju tyvärr så att Stockholm är förlorat. När nästan hälften av äldreboendena är nerlusade och typ halva staden haft eller har smittan, så är det meningslöst med karantän.
Jasså erkänner du att sthlm är förlorat? Tror hela Sverige är förlorat när detta är slut.
Citera
2020-04-08, 15:33
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Öppna: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Titta på kolumnen: Deaths/ 1M pop, dvs antalet döda per miljon innevånare.
Tack för länken. Bra sida!
Då ligger Sverige 12a.
Länder som San Marino och Andorra ligger före istället för tex Iran, USA och Kina.
De blev ju knappast bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in