2020-04-08, 16:36
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Men usch, nu tänker du säkert på pengar och inte (gamla) människoliv.
Och hur går det för de äldre när det inte längre finns pengar till deras skattefinansierade omsorg och vård? Ska de tvingas ta jobb i kassan på ICA för att klara sig, eller hur har du tänkt det?
Citera
2020-04-08, 16:37
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Vad grundar du de högre siffrorna på?. Enligt C19 som, såvitt jag förstår, hämtar uppgifter direkt från regionerna är nu dödstalet 696 med 78 döda idag. Att det sen finns ett mörkertal p ga dödsfall utanför sjukhus vet vi ju om, men det finns väl inget underlag för att i nuläget kvantifiera dessa
Det finns ju även ett mörkertal åt andra hållet, hur många av dessa 696st skulle dött ändå fram till idag?
Vi vet ju sen Italien att 88% av de döda hade minst ett dödligt tillstånd innan de fick corona, många 3 eller flera dödliga tillstånd.

Då har vi ett mörkertal på upp till 612st personer som inte nödvändigtvis har dött pga corona.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Känns som att hela Europa börjat få koll på läget nu, bra jobbat Europa!!

Stämmer bra det. För de har stängt in sig och offrat sin vardag.
Medan för själviska mördare i Sverige går det åt helvete och man kommer bara öka på antal döda varje dag tills det blir tusen döda om dan.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Vi ska alltså ta emot flyktingar från coronadrabbade flyktingläger...? Centerpartister är vidriga.
Det finns inte ens kapacitet att skydda/bota/hjälpa svenskar just nu, och dessa fjollor vill ha in ännu fler smittade än de som Svetsaren menar faller under "asylrätten" och därför ska plockas hit och försörjas...? Tja, Sverige har de politiker de förtjänar.

Precis. Medans vi alltså knappt kan erbjuda mer än palliativ vård till äldre sjuka, så ska det alltså importeras fler fuskasylanter som ska uppta vårdresurser. Ett steg närmare hela världens socialbyrå.
Citera
2020-04-08, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så varför har Danmark, Norge, Finland, Tyskland lägre siffror än Sverige per capita?

För att dom har lägre spridningstakt. Vilket är uppenbart för alla utom Anders Tegnell.
Citera
2020-04-08, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det står dock i din länk "I Region Midtjylland var det ikke en eneste ud af 244 testede"

Jag vet inte exakt hur många av dödsfallen i Danmark som kommer från just Köpenhamn, men om det är hälften av dödsfallen (dvs. cirka 100 stycken) så är det en dödlighet på runt två promille, eftersom 2.7% av Köpenhamn är cirka 50.000 personer. Det är ganska väl i linje med hur många man kan förvänta sig. Det är t.o.m. så att något fler än 2.7% av Köpenhamn bör ha varit smittade, om du frågar mig, då dödligheten på andra ställen varit runt 1 promille, eller lägre.

Jag menade rapporten från Sundhetsstyrelsen, där framgår inte Midtjyllandtesterna.

Givet att testet är rätt så stämmer din uträkning, eventuellt till och med lägre dödlighet än 1 promille. Det skulle båda jävligt gott för flockimmunitetsspåret!
Citera
2020-04-08, 16:39
Medlem
En fråga till er som följer med och har koll på siffrorna för Stockholm:

Vad är det för platåläge Tegnell beskriver?
Vilka siffror är det, nyinsjuknade per dag?
När jag tittar på c19.se ser jag inte att det planat ut varken om man tittar linjärt eller logaritmiskt, det är en hackig kurva med stor ökning idag.
Citera
2020-04-08, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
I så fall kommer vi få stora dödstal i upp till tre veckor på boenden i Stockholm och i slutet av april i övriga Sverige
Japp.

Jag blir ofta anklagad för att gå FHM:s ärenden i den här tråden, men det sannolikt så att Stockholm kommer att få högre dödstal under de närmsta tre veckorna, ja. Det är också i linje med vad FHM säger, även om säger det lite diskret som att "smittan toppar inom någon vecka, antal dödsfall eftersläpar med några veckor".

Jag skulle gissa på cirka 1500-3000 döda i Stockholm, totalt, och toppen per dag sannolikt inte nådd ännu.

Dock så tror jag att Stockholm hade väsentligt mer än 3% smittade för tre veckor sedan, så jag tror inte att det finns så lång väg upp som man kanske tror. Men Sverige som helhet lär ha mer än 100 döda per dag i något skede, om du frågar mig. Det är i alla fall inget som skulle förvåna, eller tyda på ett misslyckande, utan vara i linje med vad man kan förvänta sig.
Citera
2020-04-08, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag hänger inte riktigt med här. Igår rapporterades 114 döda, varav omkring 40 skedde dagen innan. De övriga avled tidigare, någon ända bak till typ 25 mars, men de allra flesta de senaste fem-sex dagarna.

Av de 96 som rapporterats idag är 36 från igår (kommer antagligen öka till åtminstone 50). Vad menar du med att vi ser en fördubbling idag?

40 var döda eller om det var 43 mellan måndag och tisdag. Punkt.

Resten slack, lyssna på vad vår gudfader säger.
Citera
2020-04-08, 16:41
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så varför har Danmark, Norge, Finland, Tyskland lägre siffror än Sverige per capita?
Det är inte över än. Du måste förstå att det är om ett år kanske som du kan kora en "vinnare". Stänger de ned så får de färre smittade NU, men de får å andra sidan ett längre förlopp. Min gissning är att så länge man klarar gränsen för IVA så kommer de andra länderna i slutänden få ungefär samma siffror per capita.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Ännu en person utan kunskap som hoppar in i tråden och ger ett expertutlåtande

Vill du ha ensamrätt på dina expertutlåtanden eller?
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
En fråga till er som följer med och har koll på siffrorna för Stockholm:

Vad är det för platåläge Tegnell beskriver?
Vilka siffror är det, nyinsjuknade per dag?
När jag tittar på c19.se ser jag inte att det planat ut varken om man tittar linjärt eller logaritmiskt, det är en hackig kurva med stor ökning idag.
c19 lägger ju inte in efterrapporterade fall på rätt dagar, då blir kurvorna konstiga.
Bättre att använda:
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Dock får man i den sistnämda vara väldigt skeptisk till de 2 senaste dagarna hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in