2020-04-08, 15:48
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Det du säger är att antalet döda i Covid19 inte stämmer och bör räknas om?

Jag menar att det knappast är prio att testa alla multisjuka äldre som dött på äldreboende för corona.
Citera
2020-04-08, 15:48
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Var det inte nån SVT-reporter som för någon månad sedan drog nån siffra ur arslet och påstod att 80k finländare kommer dö och Flashbacktrollen tog det som en absolut sanning och fakta?

Min poäng är att ni gjort oss alla en rejäl jävla otjänst med er alarmism och fear mongering. Folk tänker att det inte var i närheten så farligt, att siffrorna är förhållandevis låga och går ut och lever som vanligt.

DET är faran med att sprida desinformation och en massa jävla trams. Det är inte epidemologer som skriver här och hörs mest, utan hypokondriker med hälsoångest och konspirationsteoretiker. Viktigt att komma ihåg.

Nej det var 10.000 personer som finländarna uppskattade skulle dö om inga åtgärder sattes in. Vem har sagt 80.000?
Citera
2020-04-08, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Jag la mig mitt i perioden

142x95
280x85
182x75
49x65
28x55
2x45
1x35
3x25

55865

55865/687=81,3

Nä de där är en väldigt konstig uträkning.
Citera
2020-04-08, 15:50
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Ja, precis, folk fattar inte detta. AIDS är ett bra exempel på detta. De flesta som dör av AIDS dör av lunginflammation eller annan infektion orsakat av det nedsatta immunförsvaret. Om man ska räkna som vissa vill här är det i princip 0 personer som dött av AIDS.

Helt riktigt. Ur ett kausalitetshänseende är det är dock viss skillnad på en tidigare frisk 25åring som dör i lunginflammation och AIDS och en 82åring med KOL som dör i Corona (lunginflammation).
I det första fallet är primärsjukdomen AIDS i det andra KOL.

AIDS har obehandlat 100% dödlighet, det har inte Corona i den större populationen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Du har inte ens sett pressträffen. Det är ingen åsikt utan data från en statistisk undersökning! Ett troll till avslöjat.

Verkligen värt att notera hur vissa alldeles uppenbart bedriver skräckpropaganda.
De flesta som tycker att Tegnell/FHM/Regeringens hantering av detta är åt helvete är de som ser att vården inom snar framtid inte kommer kunna hantera detta. Att sitta och försköna siffror kommer inte spela någon roll när vi sitter riktigt i skiten. Att känna oro inför detta känns inte som propaganda. Det känns mer som propaganda att säga att förminska eländet.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Det är onödigt att skriva 'väldigt bra' eftersom ingen vet egentligen. Men även om skyddet mot att bli smittad bara är 1% så är det ju alltid något.
Skyddet hindrar dig dessutom från att peta dig i näsan/munnen vilket är en stor fördel.

Varför heter det egentligen munskydd? Det sitter ju över näsan också. Har ordet hängt med i 100 år och att dom då bara hade det över munnen?
Nja nu visar det sig att ansiktsskydden är upp till 98% säkra mot smitta om man ser till de bästa som finns. Så jag skulle nog säga att det är ett väldigt bra skydd.
Återigen menar du att dom flesta av asiaterna är smittade eftersom dom bär mask?
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Var det inte nån SVT-reporter som för någon månad sedan drog nån siffra ur arslet och påstod att 80k finländare kommer dö och Flashbacktrollen tog det som en absolut sanning och fakta?

Min poäng är att ni gjort oss alla en rejäl jävla otjänst med er alarmism och fear mongering. Folk tänker att det inte var i närheten så farligt, att siffrorna är förhållandevis låga och går ut och lever som vanligt.

DET är faran med att sprida desinformation och en massa jävla trams. Det är inte epidemologer som skriver här och hörs mest, utan hypokondriker med hälsoångest och konspirationsteoretiker. Viktigt att komma ihåg.

Siffran var 10k döda i Finland om man inte gjorde något och den siffran kom från Finland, en officiell siffra som kablades ut i deras media.

Det som hände var att en SVT reporter berättade detta och nyhetsankaret fick panik, ”eeh, hmm okej, ääh jag får instruktioner i öret här, hmm hmm, över till vädret”.

Så nej, det var ingen ”flashback-konspiration”. Det du inte problemet med att du försöker berätta att disinformation är farligt men använder själv sådan?
Citera
2020-04-08, 15:51
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
mao får man snabbare rapportering hos c19 än FHM.

Ja, FHM rapporterar ju endast en gång per dag. C19 uppdaterar kontinuerligt.

FHM däremot placerar dödssiffrorna på den dag döden inträffade.

Det finns användning för båda källorna.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja och de har redan börjat "bortsorteringen" eftersom de äldre inte kommer in på sjukhus som inte beräknas klara respirator. De får ligga och dö med syre och morfin.

Våra äldre - som vi skulle skydda!
Den där bortsorteringen började långt innan någon hade hört talas om SARS-CoV-2.
Citera
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Nä de där är en väldigt konstig uträkning.
Enda möjliga med de data som ligger vilket jag var tydlig med. Vi har bara samplade tidsintervall
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Jag menar att det knappast är prio att testa alla multisjuka äldre som dött på äldreboende för corona.
Ok så vad tycker du att man ska göra åt detta problem?
Citera
2020-04-08, 15:53
Medlem
Boris Johnsons form er stabil, og han responderer på behandling.

Han skal fortsatt intensivbehandles, men han er ved godt mot.

Han mottar det som blir omtalt som standard oksygenbehandling, men puster for egen maskin.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e8dcdbbbdf0ca0011fbd72c
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in