2020-04-08, 15:44
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Så i Sverige kommer det bli sämre för varje dag i ca 3 veckor till om man sätter landet i lockdown idag. Eftersom det inte finns på världskartan att detta händer idag, men inte heller imorgon och troligtvis inte heller nästa vecka, så kommer man bara skjuta framåt. Och göra det för varje dag bara värre.
Ledsen att det låter tungt och att man är pessimistisk och alarmist och domedagsprofet.
Men det är inget som man bara hittar på. Siffrorna finns där för alla att läsa. Sen skapa din egen uppfattning.
Det är det där med icke-linjär utveckling som gör att en och annan säkert betraktar dig som en domedagsprofet.
Tyvärr.

Och på samma sätt har vi svårt att diskutera vad vi kan/bör göra för att minska riskerna för att hemtjänstpersonal, och liknande, smittar dem som har svårast för att klara sig själva om de skulle bli sjuka.

Nu verkar det verkligen som om vi i många kommuner inte klarar av att tänka oss in i situationen att vi alla kan vara smittbärare. Vi har haft många veckor, egentligen månader, på oss för att förbereda oss. Men den tiden har vi inte använt särskilt vettigt.

Så ska man vara realist, så bör man nog vara beredd på att mer eller mindre alla som behöver hemtjänst kommer att bli smittade. Många av dem kommer i så fall bli rätt svårt sjuka. Frågan är om vårt samhälle är förberett på, har beredskap för, att ge sjuka åldringar den omvårdnad de kommer behöva.
Citera
2020-04-08, 15:44
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det kan ju ibland vara en närmast filosofisk fråga.

Ponera att en person har en dödlig sjukdom, exempelvis cancer, är permanent sängliggande, och egentligen bara inväntar döden. Om den personen får covid-19, och det gör att man trillar över kanten (exempelvis för att man är svag p.g.a. medicin man får för cancer, eller för hur cancern påverkar ens kropp) ska man då säga att den personen dog i cancer, eller i covid-19?

Det kanske går att säga rent tekniskt att personen dog i covid-19, men personen är kanske inte egentligen ett offer för covid-19, utan den är ett offer för cancer? Om den här personen skulle få en annan infektion än covid-19, och dog av den, så skulle det sannolikt rapporteras som ett dödsfall i cancer. Precis som en person kanske skulle rapporteras som ett dödsfall i lungcancer, även om man kvävdes till döds, eller fick lunginflammation, eller dog under en canceroperation.

Ja, precis, folk fattar inte detta. AIDS är ett bra exempel på detta. De flesta som dör av AIDS dör av lunginflammation eller annan infektion orsakat av det nedsatta immunförsvaret. Om man ska räkna som vissa vill här är det i princip 0 personer som dött av AIDS.
Citera
2020-04-08, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
Vem hade kunnat ana detta.
https://stoppapressarna.se/svenskt/bianca-ingrosso-inlast-och-svart-sjuk-i-corona

Poetisk rättvisa dock.
Citera
2020-04-08, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajskolvenTegnell
Du blev ägd bitch!

Nej jag förhåller mig till dom siffror som framkommer i statistiken. Och jag hade som sagt helst velat vänta några dagar för att se så siffrorna inte steg, vilket dom tyvärr gjorde.
Citera
2020-04-08, 15:46
Medlem
Lite intressand ända, att Trump dissar Sverige sa hart. När man blir uppläxad av Trump fast man personligen inte gjort honom nagot, da har man misslyckats!
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Ja, precis, folk fattar inte detta. AIDS är ett bra exempel på detta. De flesta som dör av AIDS dör av lunginflammation eller annan infektion orsakat av det nedsatta immunförsvaret. Om man ska räkna som vissa vill här är det i princip 0 personer som dött av AIDS.
Det du säger är att antalet döda i Covid19 inte stämmer och bör räknas om?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Här i 08:a verkar G:t Göran ha klappat igen, det är full rulle på ambulanser på E4:an som antingen kör till Karro i Solna, eller mot Huddinge, och transporterna ökar från dag till dag.

Jäklar vad ambulanser jag hört både idag och igår. Jag bor rätt nära Karolinska Solna och jobbar nu hemma i och med smittan. Hörde en del ambulanser förra veckan då jag började tänka på att det förmodligen hade med Corona att göra. Men nu är det hela dagarna. Det gör att man inte kan släppa det ur tankarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Stockholm är ju kört.

Sedan resten av Sverige? Nej, siffrorna är låga överallt tycker jag. Även om du adderar Västra Götaland, Östra Götaland, Skåne, Småland så får du inget som liknar Stockholm. Vad ska man då göra utanför Stockholm?

1. Stockholmare ska hållas instängda i sin egen stad.

2. Karantän av samtliga som är äldre än 75 år, över hela landet.

3.Riktade uppmaningar till samtliga som jobbar inom vården att undvika andra människor på sin lediga tid. Dom bör få skriftliga personliga brev från FHM om hur dom bör förhålla sig.
Jag bor i resten av Sverige och här skrattar de och säger. De är som en vanlig ifluensa.

Vi kmr drabbas lika hårt. Smittspridningen har bara börjat här. Senaste veckan har alla närliggande äldreboenden blivit infekterade.

1.stockholmare är nyliberaler och kmr ej stängas in

2.alla över 70 i sthlm är odödliga enligt dom. Själva.

3.hur ska stackars undersköterskan ha råd med sin Caffè latte och bag in box med sina vänner om de ej åker t jobbet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag hajjade också till först när jag såg att det fanns antikroppstest med 97% noggrannhet.

Men när jag såg att de hade noll stycken positiva på cirka 250 tester i "Midtjylland" så stillades den oron. Sannolikheten att få noll positiva på 250 provtagningar, om 3% är det inbyggda felet i testet, är 1 på 2028. Det är så gott som statistiskt omöjligt.

Testerna kommer från Kina via en anonym donator:
https://www.berlingske.dk/samfund/nu-er-den-her-en-ny-test-skal-give-klarhed-over-danskernes-flokimmunitet

Men du är med varför jag finner dessa siffror osannolikt? Fick danskarna de särklass bästa testerna i världen, från Kina, från en anonym person? Det enda som talar för 100% specificitet är dessa siffror.

Midtjylland siffrorna framgår inte i rapporten i btw.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Munskydd skyddar väldigt bra mot att bli smittad även om skyddet inte är 100% så är det ett bra skydd.
Menar du att dom flesta asiater som har munskydd är smittade?

Det är onödigt att skriva 'väldigt bra' eftersom ingen vet egentligen. Men även om skyddet mot att bli smittad bara är 1% så är det ju alltid något.
Skyddet hindrar dig dessutom från att peta dig i näsan/munnen vilket är en stor fördel.

Varför heter det egentligen munskydd? Det sitter ju över näsan också. Har ordet hängt med i 100 år och att dom då bara hade det över munnen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Var det inte nån SVT-reporter som för någon månad sedan drog nån siffra ur arslet och påstod att 80k finländare kommer dö och Flashbacktrollen tog det som en absolut sanning och fakta?

Min poäng är att ni gjort oss alla en rejäl jävla otjänst med er alarmism och fear mongering. Folk tänker att det inte var i närheten så farligt, att siffrorna är förhållandevis låga och går ut och lever som vanligt.

DET är faran med att sprida desinformation och en massa jävla trams. Det är inte epidemologer som skriver här och hörs mest, utan hypokondriker med hälsoångest och konspirationsteoretiker. Viktigt att komma ihåg.

Jo, tror det var Hasse Svens. Ska finnas nånstans i tråden.
Citera
2020-04-08, 15:47
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Bullshit. Vissa din uträkning istället för hittepå siffror.
Jag la mig mitt i perioden

142x95
280x85
182x75
49x65
28x55
2x45
1x35
3x25

55865

55865/687=81,3
Citera