2020-04-08, 15:17
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jag har provat men det lyckades inte eftersom jag är innehavare av blodgrupp 0 och därmed immun.

Bara om du dricker kopiösa mängder kolloidalt silver under fullmåne.
26% av de som krävde intensivvård i Kina hade blodgrupp O, så lycka till.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Finland lider av krigsskada vilket gjort dem paranoida. Sverige har inte haft samma erfarenhet.

Finlands hela regering består utav en bunt rädda kärringa bokstavligen! Däri ligger problematiken, vi kommer att gå under med dessa dårar bakom rodret.. Sverige med Tegnell sköter detta exemplariskt, inte ofta jag lovordar något svenskt men nu så illa tvungen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Symptomfri vårdpersonal som testat positivt för corona ska vara hemma...tills de är symptomfria - Tegnell
Vad är det jag inte fattar? Eller läste jag fel
Låter smått förvirrat.
Missade detta men han sa, likt tidigare, att de tester vi har inte fungerar om man inte har symptom så hur skulle vi testa dom i första skedet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Statistik kan man lita på. Dig kan man inte lita på. Håller folket på rutinerna så kommer nog en vändning gällande Stockholm snart. Mycket sorgligt att många har dött och att fler kommer att dö men just nu ser det ut som vården håller ställningarna. Verkligen en enorm insats från vårdpersonalen,FHM, socialstyrelsen, regeringen mfl.

Det är synd att jobben försvaras i högre grad än människoliv i detta land. Ändå varslas och sparkas det en massa. Skärpning Sverige!
Citera
2020-04-08, 15:18
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Det är ni som postar tabeller som om det vore Allsvenskan som trivialiserar runt döda människor och gör det till en tävling?

Är det inte bra att ett av de länder med få restriktioner (ex Sverige) ligger lägre i dödstal än länder med mer restriktioner (ex Italien och Spanien)? Det måste väl du hålla med om?
Men vi ligger ju inte i samma tid. Våra siffror fortsätter att öka.
De är ingen tävling. Självklart vill man ha så låga siffror som möjligt.
Jag anser att vi kunde (kan) gjort mer.
Man kan ju inte vara nöjd så läge folk dör som flugor och tro att det kommer att bli mindre av sig självt.
Att lägga ut ansvaret på befolkningen och tro de ska räcka.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Rent krasst är det bättre att kolla rapporterad data, jämföra vecka för vecka och anta att de underliggande felkällorna är ungefär konstanta. Det samma gäller ju statistik från alla andra länder också, Sverige är inget undantag.

Folkhälsomyndigheten säger att de förbättrat rutinerna, och börjar få bukt på eftersläpningarna. Det innebär potentiellt att igår, idag och kanske imorgon så kommer antalet inrapporterade att vara osedvanligt högt. Om man sedan är så att säga ikapp på fredag, lördag och söndag, och då rapporterar det faktiskt antalet döda, så kan det ge sken av att dödstalen i stort sett halverats.

Jag vet inte hur det fungerar i andra länder, kanske är deras rutiner bättre eller sämre. Men om vi har möjlighet att placera dödsfallen på korrekt dag i Sverige (eller något annat land) så tycker jag att vi bör göra det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Men dom åker inte bara till landet utan till vänner och familj i andra delar av landet. Sedan går dom runt på stan också.

Dom(NI) ska stanna där ni är. Det finns väll naturområden även i Stockholm..
616 nya fall Adidas. Du sa ju att kurvan var på väg ner?
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det kunde man ju tänka sig. Det är lätt att sitta här och snacka om gruppimmunitet när man själv är immun. Skulle inte bli förvånad om det är samma sak med Tegnell.
Jag önskar naturligtvis att alla ska bli lika immuna som jag genom grupp eller tillförlitligt vaccin
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Finlands hela regering består utav en bunt rädda kärringa bokstavligen! Däri ligger problematiken, vi kommer att gå under med dessa dårar bakom rodret.. Sverige med Tegnell sköter detta exemplariskt, inte ofta jag lovordar något svenskt men nu så illa tvungen.
Finland gå under? Sverige exemplariskt? Sverige har nu 17 gånger döda Finland.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
När man lägger ut de senaste dygnets 96 nya fall så blir det tydligt att det är en underrapportering idag. Finns absolut inget som tyder på en avplaning och inte i Stockholm heller.

I Stockholm var dagens siffra nästan löjligt låg, orimlig. Jag tror Stockholm håller på att nå mättnaden för vad man klarar av med rapporteringsvägar osv.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorceus
I snitt sen när, vad är relevant kalkylperiod för dig?

Jag misstänker att inom epidemiologi har man en viss punkt man börjar mäta från, där snittet har ett värde. Jag är rätt säker på att de första få fallen inte är relevanta, utan det är en betydligt senare punkt man startar snittet från.

Så förmodligen går han ut med korrekt information, men att du läser in saker han inte sagt såsom för vilken period snittet gäller kan väl knappast vare sig Tegnell eller jag lastas för?
Men vad i helskotta:
Vareviga dag på PK ger FHM en uppdatering av läget. Då meddelar de i normala fall hur många som har avlidit. Just idag valde AT att frångå hur FHM tidigare rapporterat antal som dött under dygnet och började yra om att "det dör i snitt 40 per dag".

DÖR det 40/dag i snitt? Du får fråga AT då, men han vilseleder folket vilket är poängen. Nu dör över 100 människor om dagen, och vi ser absolut inga tecken på att antalet skulle minska.
Citera
2020-04-08, 15:19
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Precis, siffrorna skyfflas runt mellan de senaste dagarna för att hålla "antal döda per dag" så lågt som möjligt. Att det läggs till lite fler döda 4-5 dagar tidigare är det ingen som reagerar på. Det påverkas också kurvan och AT kan därmed stå o påstå lite vad som helst. Allt för att tillgodose regeringens vilja och behålla lugnet och fortsätta hålla samhället, arbeten och konsumtionen igång.

Till det kan läggas alla de som nu avlider på äldreboende, vårdhem, långvård etc. Alla dessa "går till döden utan att passera IVA" och kan enkelt fifflas bort som "lungsjukdom" eller "avliden med Corona" till skillnad från "avliden av Corona".

Snälla, kan någon av er som påstår detta visa en faktisk källa på att det sker. Jag undrar varför nåt som John Campbell slängde ur sig ska ha blivit någon sanning?

FHM har ju tvärtom sagt att för att fånga de som inte dör på sjukhus så kör de dagliga avstämningar mellan dödsregistret och covid-19 registret. Alla som konstaterats smittade och avlider sätts upp på "coronakontot".*

Däremot är ju det eventuella mörkertalet de som dör av covid-19 utan att först blivit provtagen och konstaterad smittad. Jag vet inte om man provtar post mortum, nån får gärna upplysa mig.

*brasklapp för hur en hypotetisk situation där en covid-19 smittad som omkommer i en trafikolycka el dyl hanteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in