2020-04-08, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Vilket sjukhus jobbar du på som lagt 80+ svårt sjuka i respirator??

SIR har utdata även för utomstående. Bara in och kika!
Behandlar många 80+ på IVA vanligtvis. Långtifrån alla som har 0HLR-beslut och liknande.

Och det är just detta Socialstyrelsens nya riktlinjer handlar om; att äldre som tidigare har fått IVA-platser, och har haft stora överlevnadschanser, nu automatiskt kommer att sållas bort när trycker på IVA-platser blir för stort.
Citera
2020-04-08, 15:10
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Det kanske peakar nästa vecka, det tror jag iaf.

Jag tror att Sverige kommer att gå segrande ur det här, vår blågula fana kommer att fladdra så vackert när sommarens vindar drar förbi.

Eller så har man till våren byggt kistpyramider i landets ishallar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
På tolfte plats i världen sist jag tittade. Alltså döda per mil.
Det stämmer ser jag!
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Flockimmunitet handlar om dumma djur som inte kan skydda sig utan bara springer planlöst runt.

När det gäller människor borde man tala om samhällsimmunitet. Det är den effektiva immuniteten som dels beror på folks biologiska immunitet men också deras beteende och samhällets åtgärder och restriktioner. Allt detta tillsammans bildar ett motstånd mot spridning. Då detta motstånd är större än spridningen så är samhället immunt mot sjukdomen.

Om nu Tegnell och hans fans är så övertygade om att man måste smitta ner en majoritet av folket så varför inte börja med er själva. Du kan ju själv leta upp någon virusbärare.
Jag har provat men det lyckades inte eftersom jag är innehavare av blodgrupp 0 och därmed immun.
Citera
Medlem
AussieRedMans avatar
Varför ställer Ingen denna fråga till FH:
Nu har ni kommit så långt att ni erkänner asymtomatisk smitta (gissningen var 8%)
Nu säger ni även att mask minskar risk för ngn att smitta vidare. Hur kan man då inte kräva skyddsutrustning för personalen på äldreboenden?
Citera
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Låt mig omformulera:
Hur många dör det i Covid- 19, i snitt?

For AT med korrekt information, utifrån ditt svar?

I snitt sen när, vad är relevant kalkylperiod för dig?

Jag misstänker att inom epidemiologi har man en viss punkt man börjar mäta från, där snittet har ett värde. Jag är rätt säker på att de första få fallen inte är relevanta, utan det är en betydligt senare punkt man startar snittet från.

Så förmodligen går han ut med korrekt information, men att du läser in saker han inte sagt såsom för vilken period snittet gäller kan väl knappast vare sig Tegnell eller jag lastas för?
Citera
2020-04-08, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Symptomfri vårdpersonal som testat positivt för corona ska vara hemma...tills de är symptomfria - Tegnell
Vad är det jag inte fattar? Eller läste jag fel

Att symtomfria kan smitta andra.
Men avslutningen är skev. 15 dagar hemma ska det sägas.
Senast redigerad av salsadansaren 2020-04-08 kl. 15:13.
Citera
Medlem
Citat:
Symptomfri vårdpersonal som testat positivt för corona ska vara hemma...tills de är symptomfria - Tegnell

Visst sa han så. Det snurrar runt som i en karusell när han pratar. Kanske han har en diagnos?
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:

Förmodligen att de testats positiva under en symptomfri inkubationstid, kommer insjukna och ska avvakta tills de återigen är symptomfria.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Enligt Tegnell dör det 40 människor per dag i snitt (PK nyss)... Och det gör det om vi tar snittet sedan början av Mars.

Karln far med direkt vilseledande information.

Han sade att igår låg det på omkring 40, idag "omkring 45, kanske till och med lite högre per dag". (Källa: https://www.svtplay.se/video/26321718/nyheter-direkt/folkhalsomyndigheten-om-covid-19-4, 8:20 in)

Den senaste sjudagarsperioden (till och med igår) ser det ut så här:

42
59
54
48
58
55
36

Alltså 50,3 per dag i genomsnitt. Så "50" hade varit mer rätt än "lite mer än "45".

Det blir missvisande att räkna ut ett genomsnitt sedan början av mars, men om vi tar från den 11 mars, då det första dödsfallet skedde, till och med igår, så blir det 22,9 i genomsnitt.

(Tar vi istället från början av mars, exempelvis den 1 mars...så blir det förstås lägre.)
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Vad menar du, att dessa var symtomfria och ändå lyckades smitta patienterna? För det är väl exakt det som Anders Tegnell påstår knappt förekommer om man inte har symtom?

Såklart det skett, det finns ju studier som bevisar att man smittar även om man är asymptomatisk:
https://www.contagionlive.com/news/case-study-shows-asymptomatic-transmission-of-covid19-in-china
https://abcnews.go.com/Health/asymptomatic-transmission-coronavirus/story?id=69901758
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.18.20037994v3
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Om man ser till restriktionerna i de länderna Iran undantaget (vill du sedan ta Irans och Kinas siffror på allvar så kan jag inte hjälpa dig): är inte Sveriges siffror smickrande utifrån förutsättningarna, alltså nuvarande restriktioner?
Nej alla länders siffror vet man inte så mycket om. Inte Sveriges heller.
Dessutom ligger alla i olika faser.
Förstår inte hur du kan tycka att nåt är smickrande. Äckligt ord när man pratar om döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in