2020-04-08, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Topp 7.
Italien
Spanien
Frankrike
UK
USA (New York)
Iran
Kina

Smickrande siffror!? Nej de tycker ja verkligen inte.
Om man ser till restriktionerna i de länderna Iran undantaget (vill du sedan ta Irans och Kinas siffror på allvar så kan jag inte hjälpa dig): är inte Sveriges siffror smickrande utifrån förutsättningarna, alltså nuvarande restriktioner?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ser bättre ut i världen!

Sveriges positioner
  • 1/3 Skandinavien
  • 1/8 Norden
  • 10/49 Europa
  • 7/27 EU
  • 14/194 Världen!
På tolfte plats i världen sist jag tittade. Alltså döda per mil.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Innan Corona lade man knappast 80+ i respirator heller

Jodå. Jag jobbar på IVA. Behandlar normalt sett många äldre hos oss. Även 70+, 80+. Nu är det dock tvärstopp, efter Socialstyrelsens nya riktlinjer. Primärvården låter dem dö i hemmet istället, istället för att få en chans som tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Det framgår bara att de använt antikroppstest. Det är det enda som visar om man har haft viruset. Svabb i näsan visar om man har det just nu, det vill säga skulle ändå ge negativt i helt asymptotiska fall.

Jag tror inte de är obegåvade faktiskt, är mer orolig att det är partiell data (ingen info om testet mma) som den enda källan (tidningens skribents) extrapolerade felaktigt.

(4.1.2) i länken nedan. Tyvärr diskuterar de inte falska positiva, däremot gör de det med falska negativa och extrapolerar därifrån.
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Corona/Status-og-strategi/COVID19_Status-6-uge.ashx?la=da&hash=6819E71BFEAAB5ACA55BD6161F38B7 5F1EB05999
Jag hajjade också till först när jag såg att det fanns antikroppstest med 97% noggrannhet.

Men när jag såg att de hade noll stycken positiva på cirka 250 tester i "Midtjylland" så stillades den oron. Sannolikheten att få noll positiva på 250 provtagningar, om 3% är det inbyggda felet i testet, är 1 på 2028. Det är så gott som statistiskt omöjligt.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag orkar inte med Anders Tegnells löger och siffertrixande mer snart....

Nu kör tidningarna dessa rubriker:
Aftonbladet "Anders Tegnell: Ser en avplaning i Stockholm nu"
Expressen "96 fler döda än igår - men tydlig avplaning i Stockholm"

Detta sa Tegnell:
"Vi ser ännu tydligare en avplaning i Stockholm, som har blivit väldigt tydlig nu"

Kom ihåg detta. Anteckna. Skriv upp. Tag notis. Detta sa han 8:e april 2020, och detta ska vi följa upp.
Citera
2020-04-08, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Så här ser det ut:

Nya döda:
3 april: 54
4 april: 48
5 april: 58
6 april: 55
7 april: 36
8 april: 6

Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/bekraftade-fall-i-sverige/ Klicka på: Data som statistiken ovan bygger på kan laddas ner här (Excel)

C19 verkar placera dödsfallen på den dag som själva rapporten kommer. Folkhälsomyndigheten placerar det på dagen för dödsfallet. En konsekvens blir att C19.se överskattat antalet döda de senaste dagarna, samtidigt som antalet döda för ≈3-10 dagar sedan underskattas. Men totalt sett är man i stort sett överens, C19.se rapporterar 695 döda, medan Folkhälsomyndigheten rapporterar 687.

Rent krasst är det bättre att kolla rapporterad data, jämföra vecka för vecka och anta att de underliggande felkällorna är ungefär konstanta. Det samma gäller ju statistik från alla andra länder också, Sverige är inget undantag.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Så då ska man inte tvätta händerna då eller använda handsprit? Regimens råd numbero uno?
Det finns ingen indikation?

Återigen, jag spritar händerna när jag tar i korgar och kyldörrar på Ica.
Jag går inte hem och tvättar matvarorna och steriliserar huset.

Ha det fint.

Inte till en extrem nivå, sprida händerna när du har handlat klart och sitter i bilen och tvätta dem när du kommer hem, sprita dem inte varje gång du rör ett dörrhandtag, då är det bättre att bära vantar.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du bör rensa för skillnader i befolkningsstorlek och i stället jämföra antalet döda per miljon invånare( och invällare).
Ok men visa mig gärna de.
Att säga att vi har fler döda än övriga norden har tillsammans är väl också dumt eller?
Finland, Norge och Danmark har 351 döda tillsammans. Sverige 687 enligt Johns Hopkins University.
336 fler, och då med lägre antal invånare.
Citera
2020-04-08, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Studera du gärna siffrorna nu, men jag hoppas att du inser att det är först när krisen är över och den andra, tredje och kanske fjärde vågen är klar som du kan börja räkna på hur det slutade.
Som det är just nu är vi i Sverige sannolikt betydligt närmare en folkimmunitet än vad de länder som låst in sig är. Vad tror du händer när dessa nu börjar öppna upp?

Har man fått nåt svar på det av någon lockdownie här trots att frågan ställts tusen gånger?

"De kommer bara öppna upp den för del långsamt så att de hänger med" brukar svaret vara, men vad i helvete händer med smittspridningen är ju frågan, inte hur de ska öppna upp.

Sverige tycks ju också "hänga med" än så länge så det bör väl bli samma dödstal i andra länder då ju mer de öppnar och smittar sin befolkning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Jodå. Jag jobbar på IVA. Behandlar normalt sett många äldre hos oss. Även 70+, 80+. Nu är det dock tvärstopp, efter Socialstyrelsens nya riktlinjer. Primärvården låter dem dö i hemmet istället, istället för att få en chans som tidigare.

Vilket sjukhus jobbar du på som lagt 80+ svårt sjuka i respirator??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
Hålltider i dag

14.00 - Daglig presskonferens men Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

15.00 - Stockholm stad håller presskonferens om trafikåtgärder i Stockholm med anledning av covid-19.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Är det någon här som ser eller hör presskonferensen om Stockholm och trafikåtgärder p.g.a COVID-19 ?
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkandMe
Ja nu står han och solar sig i kändiskapet och hyllningarna från mediaregim osv. Dock funkar han bara som duktig idiot åt staten som kommer slänga han åt vargarna när det totala misslyckandet kommer vara ett faktum.
Tids nog så kommer smittan att få en större spridning runt om i landet, men det verkar som att många tror att dagens siffra över döda kommer att vara konstant.
Med en stor smittspridning i övriga landet så kommer siffrorna över döda blir mycket högre, men detta har säkert Tegnell i minnet men han bryr sig inte utan är fast besluten att fullfölja sitt experiment.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in