2020-04-08, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
På tolfte plats i världen sist jag tittade. Alltså döda per mil.
Och med tanke på att vi har färre restriktioner än flera av dem som ligger före i denna ”tävling” så får vi väl se det som ganska smickrande siffror?
Citera
2020-04-08, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Det är väldigt viktigt när man sätter sig framför TVn kl 2 att veta exakt hur många som avlidit totalt dagen innan. För allt man får är en ny totalsiffra. Så får man själv jämföra den med den siffran man hade från igår. Ingen annan kommer göra det åt dig. Siffran kommer vara, 70, 80, eller 114, medan Tegnell pratar om godtyckliga genomsnitt på okänt antal dagar, vilket ger 42 döda per dygn.

Så är det.

Tegnell gör alltför att förvirra och bortförklara. Anledningen är enkel; siffrorna är illa. Därför vill man portionera ut dem pö om pö, flera dagar i efterhand. På så vis kan Tegnell ge sken av att siffrorna är låga för dagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makaronen6767
Så vi kan räkna med en ökad dödlighet på 10-15% per dag nu, tills det har peakat

Och hur blir det på IVA?
Det kanske peakar nästa vecka, det tror jag iaf.

Jag tror att Sverige kommer att gå segrande ur det här, vår blågula fana kommer att fladdra så vackert när sommarens vindar drar förbi.
Citera
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Det är deras åsikt. Men hur pass mycket sanning det ligger i det kan ifrågasättas.

Du har inte ens sett pressträffen. Det är ingen åsikt utan data från en statistisk undersökning! Ett troll till avslöjat.

Verkligen värt att notera hur vissa alldeles uppenbart bedriver skräckpropaganda.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vad ska man göra när inte ens info på 20 olika språk är tillräckligt under dessa tider?
Och att folk varken läser tidningar eller tittar på tv (svensk tv).
Och att den somaliska tv:n inte har informerat de sina som har flytt till Sverige och nu håller på att dö?
Och att de somalier som ändå kan läsa och skriva eller åtminstone förstår ngt av de språken som informationen gavs på inte informerar/informerade sina egna landsmän?

Tyvärr blev det lite fel med alla raketforskare som Sverige importerade. En del av dem kommer att stryka med. Och alla ni som hatar Södermalmsborna: även Södermalm är överrepresenterad i dödsstatistiken.. (tror dock inte att det handlar om journalisterna utan folk i de gruppboenden som finns på S-malm).
Och underliggande TBC sänker dessutom slutligen den som får Corona

Undrar om alla dom där barnen som fick importerad TBC på dagis kan få någon förtur i vården?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Förslagsvis kan man börja med att stänga Stockholm, sen resterande storstäder, sen resten. Personliga angrepp är onödigt, skärp dig.

Tror du på fullaste allvar att det är meningsfullt när nästan hälften av alla äldreboenden i Stockholm är drabbade Corona?
Halva Stockholm är förmodligen drabbade eller har haft Corona idag. Det kommer inte göra någon skillnad alls slå på någon jävla karantän. Beklagar.

Däremot ska Stockholm isoleras så att folk inte kan lämna staden, det borde ha gjort för flera veckor sedan.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Jag går i liknande tankar. Man låter äldre dö helt enkelt. Jag börjar se sprickor i argumenten från institutioner. I Storbritannien så går man till äldre och får dom att skriva på papper där dom går med på att bli lämnade att dö ifall man skulle misstänka viruset osv...även om det inte började så så tror jag att man ser det som en möjlighet att bli av med en massa "useless eaters".

92- åriga Siv har överlevnadsinstinkt nog att säga upp hemtjänsten.

Källa Aftonbladet.

Min kommentar är att hon lär kunna fylla 100 trots astma o Kol.

För övrigt så skulle jag transportera en matkasse till en behövande i Mälarhöjden (bristande internet vana o liten volym). Konstaterar att det kostar 27 kronor att åka på Essingeleden. Gissar att det blev lika mycket på vägen tillbaka.

Det kostar att ta hand om nära o kära...
Citera
Medlem
Symptomfri vårdpersonal som testat positivt för corona ska vara hemma...tills de är symptomfria - Tegnell
Vad är det jag inte fattar? Eller läste jag fel
Citera
2020-04-08, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ok men visa mig gärna de.
Att säga att vi har fler döda än övriga norden har tillsammans är väl också dumt eller?
Finland, Norge och Danmark har 351 döda tillsammans. Sverige 687 enligt Johns Hopkins University.
336 fler, och då med lägre antal invånare.
Jojo, men jämför gärna restriktionerna länderna emellan och sätt dessa i relation?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Du har inte ens sett pressträffen. Det är ingen åsikt utan data från en statistisk undersökning! Ett troll till avslöjat.

Verkligen värt att notera hur vissa alldeles uppenbart bedriver skräckpropaganda.

Statistisk visar inte alltid sanningen. Skärp dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Intressant. De länder som har höga smittotal och få döda ligger precis i den fas då det riktigt drar igång.
Tyskland verkar ha en rejäl resa framför sig närmsta dagarna, många smittade men hittils låga dödstal.
De høye smittetallene i noen land kan også forklares med at flere av de landene har testet flere enn i land med lave antall bekreftede smittede.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugrekorder
Det tycker jag låter en smula dystopiskt, jag undrar om inte en enklare förklaring är att personerna som registrerar dödsfallen är borta under påsken eller bara hemma följandes rekommendationer om detta. (Folk bör stanna hemma om dom känner sig förkylda, covid eller ej)

Om Stockholm börjar kollapsa så tycker jag man borde kunna hitta sekundära källor på det. Typ att folk klagar på sophämtningen på twitter eller någonting dylikt. (Dåligt exempel jag vet)
Sophämtningen fungerar exemplariskt i Stockholm.Det enda som har kollapsat hittills var tankeförmågan hos ledningen för SL (Stockholms lokaltrafik) som drog ner på trafiken och därmed lyckades öka trängseln trots att resandet hade gått ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in