2020-04-08, 14:37
Medlem
Jag skall studera siffrorna senare ikväll men tydligen har Sverige 96 nya döda i corona med Danmark, Norge och Finland tillsammans har 25 nya döda. Det kommer att dö mer än DUBBELT så många i Sverige om denna trend fortsätter. Och dessa tre länder har 15 miljoner invånare medan Sverige har drygt 10 miljoner.
Citera
2020-04-08, 14:38
Medlem
aina08s avatar
Nu svarar Tegnell någon journalist på engelska och säger att svensk sjukvård är bland den bästa i världen.
Jorå...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Nej. Att vi ligger på 80% nu, innan det ens dragit igång, är riktigt illa.

Nej - det är inte illa.
Det är mycket, men det är inte illa. Återigen, sjukvården i framför allt Sthlm skulle ha havererat för längesen. Regionen varnade för det själva.

Kan du definiera"när det drar igång" ?

När är det?
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
”Bara dom under 60”? Källa på det tack.

"Bara dom under 60" stämmer inte. Men däremot är genomsnittsåldern på IVA väsentligt lägre än de som dör. Personer på äldreboende som drabbas av Corona vårdas vidare på plats, och dör där. De får alltså inte intensvivvård.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag håller med. Idag var första gången som jag inte tittade alls.

Jag tittade på det, men var tvungen att titta bort när mördaren pratade. Egentligen räcken det att höra hans röst för att jag ska koka av ilska. Så jag kommer troligtvis sluta titta på PK och uppdaterar mig här på flashback. Inte hos svenska media som är bara delaktiga i folkmordet.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Min far har troligen Corona, jag bodde hos honom för 2 veckor sen och han sa idag till mig att han känt symptom sedan 1 vecka tillbaka. Bor nu hos min mamma långt ifrån min far, bör jag sätta mig själv i karantän nu eller?

Har egentligen inga symptom mer än afteblåsa i munnen vilket jag kan få lite då och då så det är inget ovanligt för mig.

Ta det säkra före det osäkra
Citera
2020-04-08, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Massslakt?
Japp - många äldre med oftast mängder av underliggande ålderssjukdomar dör i detta virus. Det har vi vetat i ett par månader.

Det var dock inte det som diskuterades, utan det var pressen på IVA och det mycket positiva i att endast 80% av platserna är belagda.
Vid den här tidpunkten skulle sjukvården havererat för längesen som sagt, fullständigt.

Alla har väl sagt att det blir kaous vid dag0

Giesecke spådde i helgen att det var 3 veckor bort. Giesecke är Tegnells gudfader och anses väl har hyfsad koll.
Citera
Medlem
Citat:
Vi ligger i absoluta toppskiktet över döda per capita. Finns inget smickrande med det. Enda slutsatsen man kan dra är att vi har gjort för lite.
Diskussionen om vad vi gjort var inget vi skulle ha med i beaktningarna när jag ställde frågan. Istället: det är väl smickrande siffror att vi - relativt sätt - ligger bättre till än flertalet länder med hårdare restriktioner? Eller hur kan du tycka annorlunda?

Om man nu ska se detta som en tävling...
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Dödstalen börjar stiga i andra delar av Sverige. Har följt siffrorna på c19.se ett tag.
Dalarna stiger. Börjar också stiga längre upp i landet.Överallt lite smått.
Vad han menar med att det planats ut samtidigt som det ökar är mer att han antydde att det har planats ut här i Stockholm. Vad han nu menar med det.
För mig ser det ut som det fortfarande ökar https://c19.se/Sweden/Stockholm

Ja i landet har de ju knappt börjat.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Deras strategi är, likt Sydkoreas och de andra asiatiska länderna, att successivt öppna och luckra upp. Fungerade vid MERS om du kollar på länderna som körde den strategin då.

Norge behöver ingen total lock down i över 1 år om du tror det. Som Imperial, Gate och de andra redan beskrivit; med hårda och kraftfulla åtgärder direkt kan man släppa successivt på karantänen relativt fort. Istället för att göra som Sverige - medelvägen - som både sabbar ekonomi och dödar tusentals fler.
Jo jag vet att de kommer att öppna successivt, eftersom man därtill är nödd och tvungen. Men då innebär det också att folk kommer dö, i precis lika hög utsträckning som i Sverige, men under längre tid. Därav är det ingen idé att jämför döda nu. Det är som att utkora en vinnare i ett maraton efter 3 kilometer utifrån vem som ligger först då.
Citera
2020-04-08, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
"Bara dom under 60" stämmer inte. Men däremot är genomsnittsåldern på IVA väsentligt lägre än de som dör. Personer på äldreboende som drabbas av Corona vårdas vidare på plats, och dör där. De får alltså inte intensvivvård.
Trådsanning som vanligt alltså. Tack då vet jag.
Citera
2020-04-08, 14:40
Medlem
Vad kan man göra för att minska spridning på äldreboenden?

Anders Tegnell svarar: bland annat testa personalen.

HAHAHA! Något han var emot för så sent som för 2 veckor sedan, då tester på personalen var "onödiga".
Han har fått backa i fråga efter fråga. Mannen är verkligen unik .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in