2020-04-08, 14:34
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nej.
Han har inte sagt det i två veckor.

Vad han sagt är dock att antalet smittade lär se annorlunda ut i framtiden då tester utökas till långt många fler.

Personligen tycker jag det är hål i huvudet att överhuvudtaget titta på antalet smittade. Det är ju rätt irrelevant, om man inte kör ett masstest av precis hela befolkningen, samtidigt.
Testade man tusen personer om dagen för två veckor sedan, och denna vecka testar 5000 om dagen, är det klart som korvspad att fallen med största absoluta sannolikhet går uppåt.

Fattar man inte det?
Men de varierar ju hela tiden hur många som sägs testas.
De som kommer till sjukvård samt personal har ju testats hela tiden.
Antalet som kommer till IVA ökar också.
Han har sagt 2 söndagar i rad att antalet sjunker och att kurvan planar ut (båda gångerna i Aktuellt på SVT.
Han säger de även idag.
Viruset har dessutom knappt börjat att stiga ute i landet.
Va du tycker är "hål i huvudet" spelar ju inte så stor roll. Vi har ju bara de offentliga siffrorna att titta på och jämföra med. Mörkertal och variationen av antal tester vet vi ju inte och är ju ingen ide att spekulera i.
Citera
Medlem
Här är dagens nya morgonkartor. De är avsedda att representera tidig någon stans runt morgonen europeisk tid.

I vissa länder blir ibland data extrapolerat på regionnivå om det i kortare perioder faller ifrån regionbaserad data dör antingen dödsfall eller antal insjukna, som till exempel Iran som tycks slutat rapportera regionsiffror. Rent generellt är det ganska suspekta tal från Iran.

Allt är baserat på läget ungefär vid morgon/tidig förmiddag europeisk tid för kartorna ifråga.

Jag kan redovisa källor om ni önskar det på områden ni kanske är intresserade av, men det är extremt många och källorna byter ofta form och format så det gäller att leta rejält! Det räcker ju verkligen inte att bara titta på worldometers källor för att säga det milt.

Om ett land har samtliga av sina regioner i samma färg beror det sannolikt på att det inte fanns regiondata för den dagen och att landet visas med en färg för genomsnittet (som Iran på alla dödskartor och även Danmark, Tjeckien, Nederländerna och numera Finland). Det är oftast så "alla regioner har samma färg" ska tolkas. I synnerhet i länder som har många regioner. I Belgien däremot redovisas antal smittade på regionnivå även om det ofta blir så att alla tre regionerna får samma färg.

Bekräftade fall per miljon invånare i en världskarta med ca 1000 distrikt visande.

8 April

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen. Ladda gärna hem alla bilderna och gör det till ett bildspel (med datum syftar det till ca kl 9 på förmiddagen)
7 April
6 April
5 April
4 April
3 April
2 April
1 April
31 Mars
30 Mars
29 Mars
28 Mars
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är ”dödskartor” . Antal döda per miljon invånare. Går även att jämföra med tidigare dagar
8 April

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen. Ladda gärna hem alla bilderna och gör det till ett bildspel.
7 April
6 April
5 April
4 April
3 April
2 April
1 April
31 Mars
30 Mars
29 Mars
28 Mars
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars

Att olika länder har olika mörkertal är självklart. Men det är inget jag gör upp min egen mening om, utan det låter jag hellre den som tittar på kartorna spekulera i.

Jag började göra dessa kartor 17 Mars då jag inte kunde finna någon världskarta någonstans på Internet som visade vare sig den relativa bekräftade smittan eller relativt antal döda i relation till befolkning på regionnivå, men sammansatt till en stor världskarta. Kartor där gigantiska land betraktas om en homogen enhet är enligt mig rätt missvisande.

Kartorna har nu en egen tråd, så de inte ska drunkna i denna tråd som handlar om så mycket olika numera.
(FB) Kartor och kartframställning över COVID19s framfart

Håller dessutom på att göra gif av dessa. Här är en

https://gifyu.com/image/lzHA

Ska fixa med dagens kartor med och dessutom för antalet döda också.

EDIT: Observera att Ryssland ej är uppdaterat på dessa kartor för dagen. Jobabar med saken. Men Ryssland är segt att uppdatera hahaha
Senast redigerad av 235711 2020-04-08 kl. 14:45.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Derfor burde alle bruke ansiktsmasker, fordi mange kan være smittet uten å vite at de er smittet.

Så da lurer jeg på om når befolkningen i Sverige, Norge og i andre land får utdelt ansiktsmasker.

Hvis alle (inkl personell og besøkende og beboere på aldershjem) hadde brukt ansiktsmasker, hadde ikke så mange eldre på aldershjem blitt smittet tror jeg.
Ja!
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Okey - jag försöker starta en sådan tråd

(FB) Vi som tror vi har Corona + vi som har det.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, inte samtliga dödsfall. De gör ingen skillnad på om personen dött AV eller MED covid-19.
Uttryckte mig slarvigt, självklart gäller det samtliga dödsfall där PCR-analys konstaterat förekomst av coronavirus.
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
SRs utrikeskorrar har gruppmobbat Trump i veckor för han har varit så seg att agera mot Covid19. Nu är det ju deras jobb att tala illa om Trump och Putin och Orban, jag vet inte vem som beordrat det men det är uppenbart att allt dessa tre gör är fel och förkastligt, alltid.
Särskilt Trumphatet är enormt på SR:s utrikesredaktion sedan deras favorit Hillary förlorade valet. Demokraterna i USA är ju svenska Socialdemokraternas systerparti.

Så enligt SR:s analys har USA misslyckats katastrofalt jämfört med Sverige för att Trump i början sneglade på oss och ville föra en smittskyddspolitik lik våran.
De har dock varit snabba att glömma rasist anklagelserna mot Trump för att han snabbt stängde inresor från Kina...
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
SRs utrikeskorrar har gruppmobbat Trump i veckor för han har varit så seg att agera mot Covid19. Nu är det ju deras jobb att tala illa om Trump och Putin och Orban, jag vet inte vem som beordrat det men det är uppenbart att allt dessa tre gör är fel och förkastligt, alltid.
Särskilt Trumphatet är enormt på SR:s utrikesredaktion sedan deras favorit Hillary förlorade valet. Demokraterna i USA är ju svenska Socialdemokraternas systerparti.

Så enligt SR:s analys har USA misslyckats katastrofalt jämfört med Sverige för att Trump i början sneglade på oss och ville föra en smittskyddspolitik lik våran.
Trump stängde ju landet tidigt från europa. Han får kritik i media vad han än gör.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Dom har inte tid att svara då dom just nu flyttar sina målstolpar.

Misstänker det jag med, ska vi gissa på att nästa siffra är 9000 döda till Juni eller kanske halva Stockholms landsting är döda till dess enligt dem?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Är vi uppe i 347 döda om dagen i Stockholm än eller är tråden prognos om 8000 döda stockholmare till 1:a Maj accepterade som åt helvete felaktiga?

Ingen har förutsett sådana siffror. Däremot ligger vi nu i fas med Italien i antal döda/dag/inv. Det trodde NI aldrig skulle ske.
Citera
2020-04-08, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
IVA ligger bara dom under 60 på, där ligger dom i veckor och hälften skrivs väl ut. Massslakten sker ju på våra äldreboenden i Sthlm, Borlänge, Eskilstuna och Örebro.

for a starter
”Bara dom under 60”? Källa på det tack.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
<klipp>

Jo, även om han verkar tokig Trump så verkar hans engagemang och förhandlingar iallafall inge hoppfullhet. Han fick ju igång masstest direkt, istället för FoHM slår ifrån sig alla argument som inte stödjer deras teori.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Hur tänker du nu? Magkänsla? Forhoppning?
Berätta, for jag ser ett annat scenario

Jag kan berätta vad jag tror. Magkänsla alltså.

Alla länder kan egentligen bara böja sig och ta emot smittan. Sen kan man göra det på olika sätt. Jag tror att de länder som inte gör som Sverige säkert kan få mindre toppar men då självklart fler av dem.

Det finns ingen som har testat en sån variant heller och det måste vara otroligt svårt att ha koll på effekten av att öppna upp en viss del av samhället, exempelvis grundskolor, eftersom det tar så lång tid innan effekten syns.

Tror alla i slutändan drabbas ungefär på samma sätt dödsmässigt men att Sverige ändå kan bli "färdiga" tidigare. Sen spelar det kanske ingen roll när resten av världen är stängd men psykosociala faktorer skall också tas hänsyn till.

95% av den har tråden kan flytta till Kina sen eftersom de verkar älska att bli hunsade av pappa staten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in