2020-04-08, 13:47
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Stod det inte här igår att hon inte var
beredd på det första slaget?

Jo det gjorde ju det, men eftersom hon har skador på händerna så kan hon ju inte ha däckat av det så det tog förmodligen inte klockrent.
Men allt är spekulationer, även att hon inte var beredd på första slaget. Ingen vet vad som hände förutom mördaren och LW.
Citera
2020-04-08, 13:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Detta har varit ett mycket märkligt fall.
Här på Flashback har vi som vanligt haft alla typer av tyckare och experter.
Och vi får ju inte glömma dom som håller på själva mördaren och tycker att offret får skylla sig själv.
Här på Flashback får alla plats och alla kan göra sig hörda.
Troll har kommit och gått.

Men när det börjar knipa och fallet börjar närma sig ett slut, så visar vi alla vilka vi är....
Då går vi samman och hjälps åt.
Och Pang Boom så visar sig Flashback från den absolut bästa sidan.
Vi är en handfull, med Puttinot i spetsen, som tar i lite extra och ser till att vi äntligen kan få loss
en FUP.
Väldigt många bidrar ekonomiskt.
Jag själv sitter två långa kvällar/nätter och scannar in 14.000 sidor.
Det menar jag är Flashback när det är som bäst.
JÄVLAR VILKET RACE DETTA HAR VARIT !!!!!

Och till sist fick vi vara med om en rättegång.
Åsa och Tette har gjort ett otroligt arbete med att på näst intill bara indicier lyckats få
Stefan bakom Lås o Bom.
Det är bara att bocka o Buga, och personligen kan jag inte annat än imponeras av deras arbete.

Denna historia med en Pastorn som vigde ett par, och som sen började ligga med maken under flera års tid, och som till sist har hittats ihjälslagen bakom ett bullerplank... Den historien kan man inte ens fantisera ihop.
Tack tråden, för ett fantastiskt och jävligt märkligt fall !!!

Stort tack till dig och alla andra som bidragit till att vi har haft FUP att läsa!!
Utan den hade det varit väldigt svårt att hänga med under rättegången.

Jag hoppas att nonadas moln; jottacloud kommer att finnas tillgängligt ett tag till.
Citera
2020-04-08, 13:48
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Vilket vittne är mest intressant från rättegången?

Hanna Davidsson och Jerry Gray!!! 👍🏻
Citera
2020-04-08, 13:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Han har underskattat det svenska rättsväsendet och överskattat sig själv då han trott fram tills idag att han legat fem steg före. Därför tror jag att han börjar peka ut människor nu och kommer göra allt för att rädda sitt egna skinn. Skulle inte förvåna mig om han gör exfrun till syndabock i Hovrätten.

Men får han vara med i HR?
Jag har för mig att man tar om rättegången genom banduppspelningar av den förra rättegången?
Har han inte haft sin chans att peka ut andra?
Citera
2020-04-08, 13:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Som jag skrev till en vän häromdagen - att detta fall har tagit på en.
Man har levt med tråden i snart 2 år, över 94.000 inlägg och en 14.000 sidors FUP.

Detta som ett eget litet mikrokosmos. Det känns som man bor grannar med hela bunten: LW, SD, HD, JG mfl. Man har kommit så nära dessa genom FUP. Alldeles för nära. Som kollegor som man tvingas jobba sida vid sida med, och bara måste stå ut med.

Man har emellanåt förtvivlat, när SD var på fri fot, och hela tiden önskat att Lena till slut skulle få någon form av rätt, upprättelse. 🙏🏻

Ja. Det var särskilt tufft att märka att MGM m exhustru kunde springa lösa så pass länge och tvingas följa deras knasiga burkjagande i när o fjärran. Efter ett mord som saknade alla tecken på nån form av mänskligt intellekt. Det var för väl att det ordnade upp sig till slut.

På gott o ont blir det ju lätt de lite mer anmärkningsvärda fallen som intresserar en. Det gick en period när ordningsmaktens framgång i ett antal fall som intresserade mig var rätt blygsam rätt länge. Och under en del buller och bång. Det tär på en en hel del om man investerat lite känslor i saken. Desto skönare när sakerna faller på plats då. Nu är det lyckligtvis bara en viss norrman som återstår att lägga vantarna på...
Citera
2020-04-08, 13:51
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Jo det gjorde ju det, men eftersom hon har skador på händerna så kan hon ju inte ha däckat av det så det tog förmodligen inte klockrent.
Men allt är spekulationer, även att hon inte var beredd på första slaget. Ingen vet vad som hände förutom mördaren och LW.

OK.
Jag trodde att det var något officiellt
uttalande från någon som undersökt
hennes skador.
Citera
2020-04-08, 13:52
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Något nytt behöver inte komma upp - men OM det finns något nytt så får det tas upp i Hovrätten. I vissa brottmål krävs prövningstillstånd men jag har bestämt för mig att det inte gäller en morddömd. Här får man per automatik, om man överklagar, prövningstillstånd. Dvs att man som dömd för mord har rätt att få en second opinion.

Ska kika lite på det där - m en har för mig att jag tidigare gjort det i en tidigare dom. Men självklart vill jag ha på fötterna.

Tillägg: Ja, man lyssnar oftast bara på ljudfilerna från tingsrätten.

Kanske är det så att jag missförstår dig. Men något nytt behöver man inte komma med för att Hovrätten skall ta upp en morddom till överklagande.

Det är väl bara vid straff under ett år el liknande man behöver prövningstillstånd?
Citera
2020-04-08, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har för mig att man tar om rättegången genom banduppspelningar av den förra rättegången?
Den tilltalade är alltid med. Men inga andra. Inga åhörare eller så.
Citera
2020-04-08, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Jo.. jag förstår det.
Tänker bara att valet av ord som "vet" kanske är dumt?
Kanske: "Jag anser att han är oskyldig till mord" vore bättre än
"Jag vet att han är oskyldig till mord"..?

Tyckte inte heller att det var riktigt rätt av målsägarbiträdet att säga att bara mördaren kan beskriva mordplatsen in i minsta detalj. Fler har varit där och HD beskrev platsen i detalj. Och hon är avskriven.
Men ni kanske förstod vad jag menade...?
Att åklagare och advokater, om några, ska hålla sig till sanningen..?
Äh.... Det är väl bara jag som hakar upp mig på ord, men i mina ögon blir det ju något av en lögn.
Säkert en petitess...

"Min klient anser att hon är oskyldig', sa Amanda Hikes = Johanna möllers advokat.

Det är väl det korrekta sättet att säga det på?
Citera
2020-04-08, 13:57
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Ja den åtalade måste ju vara med i hovrätten, vittnen osv är uppspelningar från tingsrätten. Men han kan ju kalla nya vittnen och/eller kalla vittnen som ändrar sin historia av någon anledning från tingsrätten.
Sen om han kommer med helt nya uppgifter om en ny GM exempelvis sitt ex så lär ju hon kallas dit för att få försvara sig. Det sistnämnda skulle inte förvåna mig ett dugg för att försöka rädda sitt egna skinn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det måste finnas många ”tystare” sätt att
mörda någon på. Speciellt om det var
planerat.

Strypning t e x men risken då är att offret kan klösa GM och få hans DNA under naglarna.
Citera
Medlem
Citat:
Det är väl bara vid straff under ett år el liknande man behöver prövningstillstånd?
Jag kan inte hitta något om det. Så här står det på aklagare.se: (https://www.domstol.se/svea-hovratt/overklaga-till-hovratten/att-overklaga-till-hovratten/)

Prövningstillstånd till hovrätten

I tvistemål och i vissa brottmål krävs prövningstillstånd för att hovrätten ska pröva målet. Det är hovrätten som avgör om den ska lämna prövningstillstånd eller inte.
Lämnar hovrätten prövningstillstånd kommer den att pröva målet på nytt i de delar som tingsrättens dom har överklagats. Hovrätten kan också begränsa prövningstillståndet till en del av målet.
Om du inte får prövningstillstånd gäller tingsrättens dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in