2020-04-08, 12:48
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu har iallafall forskare världen över kommit fram till att man "tror"att människor blir immun efteråt men man vet inte hur länge immuniteten sitter i.
Står om det i expressen idag.
Jag gillar inte att man säger tror.
Det gör det ännu mer obehagligt.
Ungefär som. Jag tror på Gud.

Nja, det baseras iaf på forskning och på hur det ser ut med andra mänskliga coronavirus. Lite annat än tro på Gud...
Citera
2020-04-08, 12:48
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vad händer i Västmanland? Där är det på väg upp!

Här i Västerås lallar folk runt som vanligt, inte mycket verksamhet för att minska smittspridningen.
Citera
2020-04-08, 12:49
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Antalet som intensivvårdas fortsätter öka, takten verkar t.o.m. tillta något. Så länge det sker kommer antalen dödsfall fortsätta öka. Det värsta som kan hända är att det nu blir en brist på IVA-platser. Man kan förstås inrätta en del nya platser men det finns bara 500-någonting respiratorer tillhanda. Tar de slut, så kommer antalen dödsfall öka i en helt annan takt. Det finns heller ingen anledning att tro att antalet nya infekterade eller IVA-fall skulle bromsas, när man enligt Svenska Strategin™ inte stängt ner skolor och andra grundläggande åtgärder. I Italien/Spanien/NY m.fl. har takten avtagit ett par veckor sedan ALLT stängts ner.

Det ser så hemskt och dystert ut just nu, och det är hemskt att tänka att den totala obeslutsamhet som nu infinner sig kanske är till följd av ett gäng sköra egon som inte vill tillkännage att de kan har missbedömt allting. Det låter för otroligt för att vara sant, men jag har svårt att se någon annan förklaring till att man upprepat förminskar allt som sker, att man medvetet använder eftersläpningen i rapportering av dödsfall för att ge helt missvisande siffror som "runt 30 om dagen" osv.
I New York City tillämpade de teknik som gjorde det möjligt att två patienter delade på en respirator (när läget var som värst). Någon som vet om detta är möjligt i svenska förhållanden, dvs om respiratorerna "tar slut".
Citera
2020-04-08, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Anders Tegnell är en högavlönad pajas som aldrig förväntade sig att han skulle behöva göra sig förtjänt av sin lön. Smitta den jäveln och studera hur han insjuknar och förhoppningsvis dör.
Gissar att Tegnell kommer brösta coronan utmärkt om han får den.
Citera
2020-04-08, 12:50
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu har iallafall forskare världen över kommit fram till att man "tror"att människor blir immun efteråt men man vet inte hur länge immuniteten sitter i.
Står om det i expressen idag.
Jag gillar inte att man säger tror.
Det gör det ännu mer obehagligt.
Ungefär som. Jag tror på Gud.
Hur kan det vara obehagligt?
Obehagligt vore om de sa tror inte..
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Olsen sa emot Tegnell i de första debatterna, Tegnell började fnysa och nästa dag var Olsen tillbaka och gjorde avbön. Han har väl tröttnat på den proceduren.

Precis det beteendet jag påpekade i ett inlägg för mindre än en halvtimme sedan och att jag förstod varför professorn inte känner för att munhuggas, då det uppenbart skulle leda till stora gräl om professorn skulle hållit fast vid sina egna åsikter i samma anda som Tegnell gör. Dessutom kan man väl ana att professorn blivit tillsagd från annat håll att hålla låg profil av olika orsaker..
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Hur jävla troligt är det att Kina, med mer än en miljard människor inte har ett dödsfall under gårdagen i det skitvirus de själv spridit?

Hoppas på rejaäla sanktioner framöver så de får ordning på sin pissiga "matkultur" och värdelösa djurhållning.
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag läste i norsk media hur de förundrats över den roll som Anders Tegnell har tagit sig.
Oavsett vad man tycker om Sveriges linje, så kan man konstatera att en och samma person (AT) är:
- Huvudarkitekt bakom Sveriges linje
- Talesperson för linje, då det är han som syns till 90%
- Och en mycket stark försvarare av linje, som närmast går till personligt motangrepp på den ifrågasätts

Jag vet att regeringen har det yttersta ansvaret, men vi har rätt mycket av tjänstemannainflytande i Sverige och genom att vår statsepidemiolog har antagit alla 3 roller ovan så måste man anse att mycket av ansvaret för hur det går därmed faller direkt på Anders Tegnell:

Oavsett vad man tycker, kan vi då enas om:

OM det går avsevärt mycket bättre för Sverige än grannländer och jämförbara länder i Europa, dvs färre döda per capita, när allt summeras, så bör Anders Tegnell hyllas rikligt. Utmärkelser som årets svensk och liknande är tämligen givna.

OM det går avsevärt mycket sämre för Sverige än grannländer och jämförbara länder i Europa, dvs fler döda per capita, när allt summeras, så bör Anders Tegnell fatiskt avkrävas ett ansvar för dessa dödsoffer.

OK?

Den norska förvåningen är att förvänta. Sverige tillsammans med Finland är de enda länder i världen som har lagstiftning mot sk ministerstyre. I Norge som är ministerstyre norm. Som ansvarig tjänsteman är det Tegnells roll att i samråd med övriga på myndigheten ta fram linjen, kommunicera och försvara den. Det regeringen kan göra är att avsätta honom, även om det teoretiskt går att detaljstyra en myndighet under förutsättning att det sker genom ett gemensamt regeringsbeslut - men det har aldrig hänt.
Tegnells kommunikativa förmåga kan vi ifrågasätta men givet den grundlag vi har så sköts formalia enligt regelverket - de enskilda beslutens rimlighet överlåter jag till tråden att bedöma.
Citera
2020-04-08, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Men vet vi det?
Tja, jag vet det. Men det är ju inte så lätt att övertyga någon annan. Du får i så fall lära dig ryska, sedan dagligen titta på ryska nyheter och läsa ryska medier, sedan komma hit och bo här ett bra tag, och skaffa dig ett stort och brett kontaktnät av bekanta, så att du kan bilda dig en egen uppfattning du med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag förstod det som att det snarare var för att nyheten om Boris Johnsons försämrade tillstånd i den situation kom in, och att de därför mer pratade om det, och att det inte blev ngn egentlig "debatt" pga det... men det är bara vad jag läst mig till såg ej debatten själv, men ville ändå nyansera lite här. Björn Olsen verkar vettig i alla andra sammanhang jag sett.

De verkar ju vettiga båda två - eller alla (professorer) som figurerar i media nuförtiden kring den här frågan.

Men tycker man olika då måste man våga stå för det och motivera varför.

Tegnell har upprepade gånger sagt att han inte har ngt emot en debatt om den handlar om sakfrågan (inte hans personlighet) och att man motiverar och argumenterar för sin sak. Han anser att den sortens diskussion kan bidra på många sätt.

Giesecke har sagt emot Tegnell offentligt. Och inte började Tegnell skrika för det..
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Antal konstaterade fall i Skåne: 355
Totalt antal provtagna i Skåne: 4 837
Totalt antal covid-patienter som vårdas på sjukhus: 51, varav 14 i intensivvård
Totalt antal covid-positiva som avlidit på sjukhus: 16
http://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/pressbulletin-om-covid-19-8-april-2989902?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign =Subscription&utm_content=current_news

0 nya konstaterade fall, 0 nya inlagda på sjukhus/IVA, 0 nya döda senaste dygnet.

Viruset verkar inte gilla vårväder.

Men nu har vi fått tre nya ambulanser.

Citat:
Imorgon visar Region Skåne upp covid vårdmodulerna i Helsingborg och de tre ambulanser som Försvarsmakten lånat ut. Ambulanserna ska avlasta den ordinarie ambulanssjukvården vid förflyttningar av intensivvårdskrävande covid-19-patienter mellan skånska sjukhus.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Intressant sida, speciellt diagrammen mellan olika länder och Sverige längre ner på sidan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in