2020-04-08, 12:40
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
Hålltider i dag

14.00 - Daglig presskonferens men Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

15.00 - Stockholm stad håller presskonferens om trafikåtgärder i Stockholm med anledning av covid-19.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Trafikåtgärder? Vad handlar det om?
Citera
2020-04-08, 12:40
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag vänder mig bara emot det genomgående temat här i tråden att man jämför detta virus med andra som influensavirus, mässlingen, vattkoppor m.fl.

Coronaviruset har aldrig varit något större problem för mänskligheten. Därav har det aldrig funnits anledning att skydda oss. Inte med hjälp av fundamentala åtgärder som karantän eller med högteknologiska sådana som sistagenerationens vaccin och avancerade antivirala. Det är först de senaste två decennierna som tre varianter har poppat upp och orsakat problem för oss. Vi har således mycket lite kunskap om hur dessa virus beter sig och hur man skyddar sig mot dem i jämförelse med många andra virus.

Här i tråden går dock diskussionerna högt om både flockimmunitet, vaccin och annat trams. Jag tycker istället att man ska anpassa åtgärderna och sitt resonemang kring just det faktum att vi inget vet knappt. Det går alldeles utmärkt att göra det. Vad vi inte ska göra, det är just det att jämföra detta virus med andra epidemiska sjukdomar som drabbar oss.

De här olika coronavirusen har kommit i samband med att Kina breder ut sig. Vi måste vara ytterst försiktiga med kineser efter detta. Vi måste bestämt tacka nej till deras olika fladdermöss och ormvirus .
Citera
2020-04-08, 12:41
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Jag utgår från att du minsann inte tror att det kommer bli tusentals döda framöver i Sverige utan att det snart kommer klinga av innan den här månaden är slut.. har jag rätt eller fel om det när det gäller din åsikt!?

Inget talar för att det är över snart, folk vidtar inte ens lämpliga åtgärder för att effektivt hindra spridningen. En viss mängd smittade leder till en viss procent döda och dödligheten är stor i Sverige av någon anledning.
Citera
2020-04-08, 12:42
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Handlar väll om fler avgångar i kollektivtrafiken för att minska trängseln.
//Skalman
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Smittan har hittats på 4 äldreboende och 11 vårdare har konstaterats smittade. Vad jag vet testas all vårdpersonal och boende på äldreboende i Skåne

Det är fortfarande förhållandevis lite. Klart att man vill att det ska vara 0 men i jämförelse med andra län är det väldigt lite. Om nu alls testas kan man förhoppningsvis isolera smittan.

Satans helvete!
Nu går mitt kära Skåne åt helvete också. Detta visar bara på vilket satans smittsamt virus detta är. Skåne var först med besöksförbud, ambulerande testbilar runt på boenden. Ändå smyger skiten sig in.
Det är väl bara Tysklands strategi som skulle kunna funka. Karantän av personal och två veckors arbetspass..
Vi får väl se om ens det funkar..
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Bra! Nu visade du ditt riktiga tryne!
Jävla landsförädare!
Om du inte skulle ha någon personlig nytta av det, så är du inte intresserad.
Pack är vad du är
Eftersom våra myndigheter o regeringen inte är intresserade av att skydda Sveriges befolkning, så känner jag mig inte ett dugg skyldig att vara med i några som helst mätningar av Coronaviruset.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag läste i norsk media hur de förundrats över den roll som Anders Tegnell har tagit sig.
Oavsett vad man tycker om Sveriges linje, så kan man konstatera att en och samma person (AT) är:
- Huvudarkitekt bakom Sveriges linje
- Talesperson för linje, då det är han som syns till 90%
- Och en mycket stark försvarare av linje, som närmast går till personligt motangrepp på den ifrågasätts

Jag vet att regeringen har det yttersta ansvaret, men vi har rätt mycket av tjänstemannainflytande i Sverige och genom att vår statsepidemiolog har antagit alla 3 roller ovan så måste man anse att mycket av ansvaret för hur det går därmed faller direkt på Anders Tegnell:

Oavsett vad man tycker, kan vi då enas om:

OM det går avsevärt mycket bättre för Sverige än grannländer och jämförbara länder i Europa, dvs färre döda per capita, när allt summeras, så bör Anders Tegnell hyllas rikligt. Utmärkelser som årets svensk och liknande är tämligen givna.

OM det går avsevärt mycket sämre för Sverige än grannländer och jämförbara länder i Europa, dvs fler döda per capita, när allt summeras, så bör Anders Tegnell fatiskt avkrävas ett ansvar för dessa dödsoffer.

OK?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Ingen aning.
Citera
2020-04-08, 12:43
Avslutad
Vad händer i Västmanland? Där är det på väg upp!
Citera
Medlem
Dynamiks avatar
Antalet som intensivvårdas fortsätter öka, takten verkar t.o.m. tillta något. Så länge det sker kommer antalen dödsfall fortsätta öka. Det värsta som kan hända är att det nu blir en brist på IVA-platser. Man kan förstås inrätta en del nya platser men det finns bara 500-någonting respiratorer tillhanda. Tar de slut, så kommer antalen dödsfall öka i en helt annan takt. Det finns heller ingen anledning att tro att antalet nya infekterade eller IVA-fall skulle bromsas, när man enligt Svenska Strategin™ inte stängt ner skolor och andra grundläggande åtgärder. I Italien/Spanien/NY m.fl. har takten avtagit ett par veckor sedan ALLT stängts ner.

Det ser så hemskt och dystert ut just nu, och det är hemskt att tänka att den totala obeslutsamhet som nu infinner sig kanske är till följd av ett gäng sköra egon som inte vill tillkännage att de kan har missbedömt allting. Det låter för otroligt för att vara sant, men jag har svårt att se någon annan förklaring till att man upprepat förminskar allt som sker, att man medvetet använder eftersläpningen i rapportering av dödsfall för att ge helt missvisande siffror som "runt 30 om dagen" osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har aldrig sett Tegnell ens att höja rösten. Inte vid något tillfälle. Jag förstår inte varför du tror att dessa två skulle börja skrika till varandra helt plötsligt.

Båda två skulle kunna komma med sin expertis på området. Berätta om vetenskapen.

Men denne professor tycks vilja föra diskussionen via media - inte direkt med Tegnell i studion.

Jag förstod det som att det snarare var för att nyheten om Boris Johnsons försämrade tillstånd i den situation kom in, och att de därför mer pratade om det, och att det inte blev ngn egentlig "debatt" pga det... men det är bara vad jag läst mig till såg ej debatten själv, men ville ändå nyansera lite här. Björn Olsen verkar vettig i alla andra sammanhang jag sett.
Citera
2020-04-08, 12:44
Medlem
De bara ljuger och ljuger:

Ann Linde intervjuades i TV4:s Malou efter tio, som Expressen citerar, och avfärdade där den amerikanska presidentens ord om vad som händer i Sverige.
– Han har rena faktafel. Vi har inte alls någon strategi om flockimmunitet. Vi gör väldigt mycket för att få smittspridningen att minska, sade hon. (Källa. DN)

Finalen I Friends Arena 27 000 besökare
Vasaloppet
Mystiskt datahaveri på Arlanda
Skolor öppna
Överfulla SL-bussar
Bunkringshelg fake-news
Färre avgångar i T-bana
Biljettkontrollanter som kräver närkontakt
Nedtoning av fara och smittspridning
Ingen handsprit att få tag på
Inga skyddsmasker
Sjuk personal på äldreboenden och i hemtjänsten