2020-04-08, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK så du menar att det tar upp till 24 (14 + 10) dagar?

Jag tror nog man kan påvisa antikroppar tidigare men visst jag kan ha fel . . .
Vissa personer får kortare inkubationstid, men det är så man räknar, ja. Det är tiden från att man får symptom som är tio dagar, eller något kortare.

Agnes Wold sa ”minst tre veckor” för antikroppar för covid-19. Det gäller nog inte exakt alla individer, misstänker jag.
Citera
2020-04-08, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det där är ju en sak för evolutionen att ta tag i. Suvrvavial of the fittest etc. etc.
Ja, verkligen. Tids nog kommer antagligen genmodifiering av barn att vara standardpaketet på BB.
Citera
Medlem
Ju mer jag tänker på världen och Corona, ju mer inser jag att den parentes jorden har levt de senaste 50-80 åren, kommer att förbli just en parentes, då mängden människor ökade helt abnormt jämfört med tidigare.

Hans Rosling studerade fenomenet, vad oerhört duktig, och en obotlig "nyttig idiot" idealist...hans observationer var helt rätt, massor med fler människor överlever idag, och överlever i betydligt mindre fattigdom, än tidigare. Hans analysförmåga var dock betydligt sämre, för det finns ingen hållbarhet i att världen kan hålla snart 10.000.000.000 människor ( även om alla kan ställa sig på Gotland..), eller 20, 50 eller 200 miljarder...någonstans går gränsen, inses ganska snabbt, men var och när?

Jag bedömer att vi nu redan är långt över gränsen, rensare som Corona är en liten västanfläkt av kommande rensare, jag kan ha rätt eller såklart fel, framtiden ger svaret...

Jag bedömer, att när 2020 är till ända, kommer en 20-30.000 fler ha dött i Sverige än "normalt", en 90.000 ungefär. I världen, kommer det att ha toppats med en faktor 5 ( motsvarar 100.000.000, vi är ungefär 1/1000), kanske så mycket som 20 ( 400.000.000), men knappast mer, beroende på så totalt olika levnadsvillkor. Jag kommer att följa upp siffrorna, vi får se räkenskaperna av denna "lilla" pandemin, rensaren, om 9 månader.
Senast redigerad av Whyback 2020-04-08 kl. 07:22.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
SVT :

Det står på lokala sidan här på SVT att det är 8 stycken i Halland som intensivvårdas just nu. Men hur många intensivvårdsplatser finns det totalt? Det är ju väldigt intressant att veta i sammanhanget.
Hallänning
@Hallänning - Det går tyvärr inte att få ett svar på exakt hur många intensivvårdsplatser som finns i varje region. Vi har ställt frågan men fått svaret att det hemlighålls med hänvisning till rikets säkerhet. Tanken är att den siffran skulle kunna blottlägga svagheter i delar av landet som i så fall skulle kunna utnyttjas.

Inte vet jag, men att berätta for oroliga medborgare om hur manga platser det finns pa en intensivvardsavdelning, kan väl knappast vara nagot som 'ryssen' utnyttjar?

Eller har jag fel? Later mest som en i raden av lämpliga bortforklaringar att situationen o forberedelserna är katastrofala o att man inte vill visa hur enormt illa det e ställt.

Eller?

Klart att det bara är dumheter att skylla på rikets säkerhet. Sprider bara misstro mot myndigheter. Totalläget i Sverige redovisades i går 937 IVA platser som var färdiga att användas med all utrustning och personal. Hon förtydligade t.o.m. att det var läget på eftermiddagen den 6 april. Eftersom det ändras hela tiden vill hon marker det.

Varför skulle Halland vara särskilt hemligt. Det är säkert en lokal chef eller politiskt ansvarig som inte vill skylta med hur illa det är i regionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vissa personer får kortare inkubationstid, men det är så man räknar, ja. Det är tiden från att man får symptom som är tio dagar, eller något kortare.

Agnes Wold sa ”minst tre veckor” för antikroppar för covid-19. Det gäller nog inte exakt alla individer, misstänker jag.
Menade hon tidpunkten när de verkliga antikropparna finn på plats eller drog hon till med det för att man skull ha en marginal för att vara säker?
Citera
2020-04-08, 07:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Funderar lite kring det här med social distansering. Att jobba hemma, hålla barn hemma osv. Hur länge kommer det vara accepterat? Borde vara stor risk att smittan sprids igen så fort man öppnar upp. Ska alla smittas i lagom takt ligger ju ändå riskgrupperna synnerligen pyrt till.

Uppfattar att det finns en otålighet kring det hela. Skulle önska att vi håller ut tills det finns ett vaccin.
Citera
Medlem
Linköpings universitetssjukhus:
Thorax-avdelning testade drygt 50 anställda. Hälften visade sig vara smittade. Många av dessa ska ha varit helt symtomfria.
Källa:TT
Nu får Tegnell skämmas. Igen. Han hade fel. Igen.
Senast redigerad av blueberrycake 2020-04-08 kl. 07:22.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Hel avdelning på 50 pers testad, personalen alltså. På sjukhus i Linköping. Hälften var smittade. Källa SR.

Känns ju lite hårresande. Men samtidigt ungefär vad jag tänkt. Att det finns en massa tyst infekterade. Och att de får det på sjukhus trots att de är försiktiga.

Edit: Får stå kvar fast det är samma som ovan.
Citera
2020-04-08, 07:17
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja men då har det ju gått flera veckor.
14 dagar enligt socialstyrelsens rekommendation.
Den som haft eller har en "tyst" infektion utan symptom kommer naturligtvis inte att vänta, den tror ju sig vara frisk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om dödligheten ligger runt 1 % så kommer runt 99 % att överleva.

Ang. att 50% av vårdpersonalen var smittad på ett sjukhus i Sverige:

Även om de överlever så är det ju en rätt allvarlig situation att man tvingades skicka hem 50% av vårdpersonalen, i en sådan här situation som råder. Man får verkligen hoppas att det inte är lika mycket smitta på andra sjukhus bland personalen, då kan det gå från ansträngt till kaos på många håll.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Joe M
@StormIsUponUs
·
6 apr.
What you are witnessing is the public battle between an actual cure and the usual Deep State-imposed vaccine. Before, the cure would be hidden and we would be forced into [their] hegelian dialectic trap. Now, for the first time, we have a choice. #Hydroxychloroquine
Ett sånt märkligt skådespel. Fauci skriver kärleksbrev till Hillary Clinton och gör förutsägelser om att en smitta skulle överraska under Trump, medan Birx visar sig ha en dotter som arbetar för Bill Gates. Och Bill Gates hävdar att hela världen måste stängas ner tills att han har vaccinerat varenda människa på jorden not Kinaviruset.

Trump vows to put ‘very powerful hold’ on US funding to WHO over response to Covid-19
https://www.rt.com/news/485237-us-coronavirus-who-money/
Citera
2020-04-08, 07:18
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag bekrev vad en alaramist är och de finns. De tror/vill att det ska bli stora problem framöver och att vi inte ska kunna gå ut, få mat och att folk ska dö som flugor. Den största andelen är dock hatare som spyr sin galla över myndigheterna i allmänhet och Tegnell i synnerhet. Det finns sedan några som är livrädda och berättar hur de klär sig hermetiskt, spritar alla saker de har och tvättar sönder hämderna.

De tillfällen jag varit i diskussion med dig noterar jag att du hellre vill diskutera om hur illa det är än att diskutera om att det skulle kunna finnas ljusningar.

Lyssna nu här. Man behöver inte vara en hatare för att kritisera myndigheterna och Tegnell i synnerhet. Jag är ingen hatare men kan fortfarande känna stor frustration över hur myndigheterna sköter sitt jobb. För din del. Istället för att berätta att det finns ljusning i situationen hela tiden så berätta för oss gärna vilken ljusning du ser. Dessutom kan du inte tvinga mig att se deras arbete ur ett positivt perspektiv och du har inte heller rätt att kalla mig hatare för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in