2020-04-08, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det är din teori, men den förefaller inte trolig när man tittar närmare på omständigheterna.

De hade redan varit sjuka, och efter att ha blivit friska var de isolerade i 14 dagar extra. Därefter testade de negativt på samtliga test. Två gånger.

Sedan släpptes de ut, och efter ett par veckor hade de blivit smittade igen och återinsjuknat.

Den mer troliga teorin av forskarna var att deras antikroppar var väldigt svaga och försvann fort.

Nej det var inte vad jag läste. Vad jag läste var att virus fortfarande låg kvar i kroppen, som återaktiverades och väckte en ny infektion.

Det är inte min teori utan jag återberättar bara vad jag läst. Vad som är rätt eller fel kan jag inte svara på (och det kan nog ingen nu).
Men mitt sunda förnuft säger att det borde vara så, annars skulle du i teorin kunna återinfektera dig själv i en oändlighet. Säg att du ligger hemma sjuk och sprider virus i hela ditt hem, som du kontinuerligt sedan kommer få i dig då vissa studier visat på att virus klarade sig i många dagar på hårda ytor.
Citera
2020-04-08, 04:07
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Jo och det baserar han på hur HxNx virus(vanliga influensan) beter sig, som är mer årstidsberoende. Han har chansat helt enkelt. Men när man tittar på Spanien och Malaysia så ser man ju att detta virus är annorlunda.

Jag tror inte att det endast är temperatur som avgör hur bra viruset överlever och förökar sig. Så om det minskar till sommaren håller jag inte som otänkbart. Men det är svårt att sia om på förhand.
Citera
2020-04-08, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Fast det mest troliga är väl att immuniteten håller i sig för dom flesta efter att man smittats och sedan tillfrisknat? För om inte det så kan vi lika gärna tacka för kaffet och vinka civilisationen adjö.
Här kan du läsa mer om immunförsvaret. :

Avänd adblocker på minfil.org annars kan du få trojaner.

https://minfil.com/B5BbZbl7o1/Ant_virologi_pdf

Edit: Rätt länk: https://minfil.com/V6AfM4h9o8/F_rel_sning_immunologi_kort_pdf
Citera
2020-04-08, 04:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Gårdagens aktuellt förändrar inte faktan att officiell statistik från de värst drabbade länderna visar på YTTERST få döda yngre.
Om man är svårt sjuk och behöver intensivvårdas är risken stor att det får konsekvenser för hälsan efteråt.

Fakta är att Tegnell sagt att det drabbar få yngre personer. Fakta visar dock att så inte är fallet fram tills nu, i Sverige.
Citera
2020-04-08, 04:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremadog
Nej. Men det borde vara en överrepresentation av lärare jämfört med många andra yrkesgrupper även av de lite värre fallen. Det är ändå folk som står i trånga klassrum med en 100-150 elever per dag. Få andra jobb (bortsett från vårdyrken och säg busschaufförer) har väl samma form av täta umgänge på trånga ytor med en vågar jag påstå, ganska nys-rakt-ut aktig grupp.
Vi har ju ingen aning om de olika yrkenas representation. Vi får ju endast veta ungefärlig ålder på de inlagda.
Citera
2020-04-08, 04:09
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Fast det mest troliga är väl att immuniteten håller i sig för dom flesta efter att man smittats och sedan tillfrisknat? För om inte det så kan vi lika gärna tacka för kaffet och vinka civilisationen adjö.

lugn nu med domedagstankarna. Detta löser sig till slut. Om det dröjer ett år eller fem år - vem vet. Forskning på vaccin, mediciner och annan forskning fixar viruset.
Citera
2020-04-08, 04:10
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag vill bara nämna att i många länder just nu har naturen och djurlivet kommit närmare städer och stränder, klarare vatten ger delfiner i Venedig osv. Fåglar vid kuster som jagar fisk nära stränderna.

Fake news konstaterat sedan veckor. Inga delfiner i Venedig. Däremot klart vatten eftersom båttrafiken på kanalerna upphört.
Citera
2020-04-08, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Jag tror inte att det endast är temperatur som avgör hur bra viruset överlever och förökar sig. Så om det minskar till sommaren håller jag inte som otänkbart. Men det är svårt att sia om på förhand.
Luftvägsåkommor minskar alltid i landet, under sommaren.
Citera
2020-04-08, 04:12
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Jo och det baserar han på hur HxNx virus(vanliga influensan) beter sig, som är mer årstidsberoende. Han har chansat helt enkelt. Men när man tittar på Spanien och Malaysia så ser man ju att detta virus är annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg

Helt sant. Viruset förökar sig bara inne i en människa (och några djur tydligen).

Om inte viruset kommer in i en människa så dör det.
Citera
2020-04-08, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Nä det vore ju synd att göra politiskt självmord,

och rädda befolkningen i det land man arbetar för och på vars förtroendeuppdrag man arbetar.

obs ironi

Jo jag håller med. Men vilket land styrs med sådan framförhållning? Människor vill göra snabb karriärer, politiska ledare har begränsad tid att driva sin politik, människor är rädda för att ta fel beslut. Tiderna, hoten, lösningar etc. förändras från dag till dag.

Tyvärr är det så världen fungerar.
Citera
2020-04-08, 04:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Alltid när någon påpekar att dödsfallen är 80+, så ska någon kontra med att det finns 60-åringar som intensivvårdas.

Som att intensivvård och döden är ungefär samma sak. Det är det inte. Hur många som intensivvårdas är egentligen en helt ointressant siffra för oss vårdtagare.
Det är väl en högst intressant siffra för oss vårdtagare?

Vad är det du inte förstått i de rapporter om prioritering av patienter som kommit? Om många yngre behöver vårdas i respirator exempelvis, kommer fler och fler att bli utan livsviktig vård desto fler som behöver vårdas.
Citera
2020-04-08, 04:14
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Fake news konstaterat sedan veckor. Inga delfiner i Venedig. Däremot klart vatten eftersom båttrafiken på kanalerna upphört.

Tack för infon, fake news fungerar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in